هماكنون 3ميليون خودرو در پايتخت تردد ميكنند كه بايد بهزودي براي تردد در شهر به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كنند. معاينه فني يكي از مهمترين عوامل اجراي منطقه كم انتشار است كه بهزودي در تهران به اجرا درميآيد. بنابر اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران، اطلاعات گواهي معاينه فني صادره از مراكز مجاز معاينه فني مستقر در ساير شهرهاي استان تهران به شرط اينكه به روش مكانيزه انجام شده و اطلاعات آن بهصورت آنلاين در اختيار ستاد معاينه فني خودروهاي تهران قرار داده شده باشند، بهعنوان معاينه فني معتبر قلمداد ميشود. به گفته ولي آذروش مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي شهر تهران، 14مركز مجاز معاينه فني تهران ميتوانند روزانه به 6هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه كنند. معاينه فني هرخودرو در اين مراكز كمتر از 15دقيقه طول ميكشد ولي تنها از30درصد ظرفيت اين مراكز استفاده ميشود.
- پليس فقط تهران را قبول دارد
براي تردد در معابر پايتخت، تنها معاينه فني خودروهايي كه از مراكز مكانيزه معاينه فني شهر تهران كارت و برچسب اخذ كردهاند، براي پليس معتبر است. اين قانون را شوراي اسلامي شهر تهران هفته گذشته تصويب كرد. در حال حاضر يكي از معضلات و دغدغههاي جدي مديريت شهري در ارتباط با آلودگي هواي كلانشهر تهران است كه حل اين معضل مستلزم اقدامات و تصميمات فوري در اين زمينه است. در چند سال اخير تلاشها و اقدامات اجرايي متعدد توسط دولت و شهرداري تهران انجام شده است. يكي از اين گامها كه با مطالعات راهبردي شهرداري تهران و استفاده از الگوهاي موفق كشورهاي پيشرفته انجام شده و پس از تصميم شورايعالي ترافيك، 12خرداد به تصويب شوراي شهر تهران رسيده، طرح مناطق كمانتشار آلايندگي است. طبق اين طرح، تردد خودروها در مناطق مشخص براساس سطح تكنولوژي توليد، سن خودرو و وضعيت معاينه فني طبقه بندي و بر آن اساس مجوز تردد صادر ميشود. براساس ماده 2مصوبه شوراي شهر رانندگاني كه قصد تردد در منطقه رينگ زوج و فرد(فعلي) و رينگ سبز طرح مناطق كم انتشار آلايندگي(آينده) را دارند مكلفند براي اخذ معاينه فني تنها به يكي از مراكز مكانيزه شهر تهران مراجعه كنند. از سويي خودروهايي كه فاقد معاينه فني شهر تهران هستند، توسط دوربينهاي نظارت تصويري شناسايي شده و در نهايت بهصورت نرمافزاري اعمال قانون و قبض جريمه همراه نداشتن برگه معاينه فني براي كليه اين خودروها توسط نيروهاي راهنمايي و رانندگي صادر ميشود.
- طرحي بر پايه معاينه فني
طرح LEZ يا محدوده كم انتشار آلايندگي از سال گذشته در تهران مطرح شد. در اين طرح كه بر پايه معاينه فني شكل گرفته، خودروها ازلحاظ انتشار آلايندگي به 4دسته آبي، سبز، زرد و قرمز تقسيم ميشوند و در مناطق مربوط به سطح آلايندگي خودروي خود، مجاز به ورود هستند. منطقه كم آلاينده قرار است بهزودي جايگزين طرحهاي ترافيك تهران شود. اين طرح پيش از اين در كشورهاي موفق در زمينه كنترل آلودگي هوا نظير آلمان، هلند، سوئد و دانمارك اجرا شده و هماكنون نيز در 225نقطه جهان كه با آلودگي هوا روبهرو هستند، اجرا ميشود. تهران نيز براي كاستن از مشكلات و خطرات روز افزون آلودگي هوا ناچار به اجراي چنين طرحي براي تردد خودروها و موتورسيكلتهاست كه حدود 70درصد گازهاي آلاينده شهر را توليد ميكنند.
- تهران؛ الگويي براي كشور
معاينهفني خودرو از بعد شهري اثرات بسياري بر حفظ محيطزيست دارد. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حملونقل و ترافيك شهرداري تهران، در پايتخت سيستمي درخصوص معاينه فني خودروها اجرا شده كه امروز الگوي كشور است. وي گفت: امروز هر خودرويي كه ميخواهد معاينه فني بگيرد، پلاكش بهصورت آنلاين روي خط بازبيني ثبت شده و پارامترها بدون دخالت اپراتورها بهصورت هوشمند اندازهگيري ميشوند؛ روشي كه ميتواند بهصورت هوشمند ايمني خودروها را تضمين كند تا احتمال بروز خطرات را تا حد چشمگيري كاهش دهد.