تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۱
گروه ادب و هنر- سعید مروتی: استقبال جالب توجه مردم از فیلمهای روی پرده که اغلب آثاری کمدی بودند، با آمدن فیلمهای تلخ اجتماعی، همچنان ادامه یافته است.
در حالی که برخی از کارشناسان علت فروش بالای فیلمهای امسال را در رویکرد مردم به آثار کمدی خلاصه میکردند، «کافه ستاره» و «به نام پدر» با وجود حال و هوای تلخشان، این روزها گیشه پررونقی را تجربه میکنند و رقابتی شانه به شانه با یکدیگر دارند. «به نام پدر» آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا، فیلمی در تداوم دیگر ساختههای این فیلمساز است؛ کارگردانی که میتوان گفت از معدود فیلمسازان سینمای ایران است که نامش بهتنهایی میتواند مخاطبان را جذب سینما کند. نکته مهمتر البته حضور پرویز پرستویی در این فیلم است؛ بازیگری که چند سالی است موقعیت خود را به عنوان محبوبترین بازیگر سینمای ایران تثبیت کرده است، صرف حضورش در هر فیلمی میتواند تماشاگر را به سینما جذب کند؛ بهخصوص اینکه فیلمی از حاتمیکیا باشد. جدای از اینها باید به مضمون بحثبرانگیز «به نام پدر» هم اشاره کرد. موضوع تقابل نسلها که دغدغه حاتمیکیا در چند فیلم اخیرش بوده در «به نام پدر» هم دنبال شده است. فیلم با تبلیغات گسترده تلویزیونی که با تأکید بر حضور پرویز پرستویی همراه است در دو هفته اول نمایش بیش از 200 میلیون تومان فروخت که برای فیلمی با حال و هوای «به نام پدر» رقم جالب توجهی بهشمار میآید. «کافه ستاره» دیگر فیلم مطرح روی پرده، این روزها با افزایش مخاطب مواجه شده است. این ساخته سامان مقدم که در روزهای اول نمایش کمتر از فیلم حاتمیکیا میفروخت، حالا فروش روزانهاش بالاتر از «به نام پدر» است. سامان مقدم در اظهار نظری جالب توجه، پیش از اکران «کافه ستاره» پیشبینی کرد که فیلم بیشتر از ساخته قبلیاش «مکس» بفروشد؛ اتفاقی که البته بعید به نظر میرسد رخ دهد. هرچند میتوان گفت که با توجه به ساختار روایی «کافه ستاره» که برای تماشاگر ایرانی چندان آشنا نیست، فیلم تاکنون فروش قابل توجهی داشته است. در افزایش مخاطبان «کافهستاره» نمیتوان تأثیر تبلیغات دهان به دهان را نادیده گرفت؛ تبلیغی که هنوز هم برخی از تهیهکنندگان آن را کارآمدتر از هر تمهیدی برای جذب مخاطب میدانند. «کافه ستاره» که اقتباسی از فیلم مکزیکی «کوچه میداک» است، داستان زندگی سه زن را روایت میکند. این ساخته مقدم را میتوان پربازیگرترین فیلم روی پرده دانست. حضور چهرههای آشنایی چون افسانه بایگان، هانیه توسلی، پژمان بازغی، حامد بهداد، ایرج نوذری، مسعود رایگان و رویا تیموریان در متفاوتترین نقشاش؛ میتواند یکی از دلایل جذب مخاطب باشد. قرار بود از چهارشنبه گذشته «گرگ و میش» ساخته قاسم جعفری روی پرده بیاید که گویا استفاده از صدای بنیامین بهادری باعث شد تا اکران فیلم فعلاً متوقف شود. جعفری در «گرگ و میش» از چهرههای تازه استفاده کرده و فیلم هم اثری جادهای و زنمحور است. «سرود تولد»، تازهترین فیلم روی پرده یک کمدی موزیکال مفرح و شاد است که گویا قرار است توجه مخاطب کودک و نوجوان را هم به خود جلب کند. «سرود تولد» در روزهای اول نمایشش فروش خوبی داشته است. یکی از دلایل این اتفاق میتواند حال و هوای شاد فیلم باشد؛ بهخصوص اینکه «سرود تولد» در کنار دو اثر اجتماعی و تلخ اکران شده است و میتواند تنوعی به فیلمهای روی پرده بدهد. در کنار اینها بازی امین حیایی در «سرود تولد» میتواند دلیل موجهی برای فروش فیلم باشد؛ بهخصوص اینکه در چهار سال اخیر تقریباً تمام فیلمهای حیایی گیشه گرمی را تجربه کردند. نکته جالب توجهتر در «سرود تولد» بازی بهمن مفید در آن است. مفید در حال نقش کوتاهی در «سرود تولد» بازی کرده که از آخرین حضورش مقابل دوربین، نزدیک به سه دهه میگذشت. «شام عروسی» و «زن بدلی» دیگر فیلمهای روی پرده هستند که آخرین روزهای نمایششان را سپری میکنند. «شام عروسی» با گذر از نیم میلیارد تومان، از پرفروشهای اکران امسال است و «زن بدلی» هم با به تعویق افتادن نمایش عمومی «گرگ و میش» این امکان را یافت که فروش 260 میلیونیاش را بهبود بخشد. این همه در حالی است که سانسهای صبح سینماها معمولاً با کمترین میزان تماشاگر سپری میشود؛ اتفاقی که شاید یکی از دلایلش گرمای هوا باشد. در عوض در بعدازظهرها و سانسهای پایانی، شاهد استقبال قابل قبول مردم از فیلمهای روی پرده هستیم. به این ترتیب نوار موفقیتهای گیشه سینمای ایران در اکران 85، همچنان ادامه یافته است؛ اتفاقی که تداومش میتواند به رونق بیشتر سینما بینجامد