به گزارش ایسنا، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران میگوید: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال تهیه یک چارچوب است تا مجوزهایی را برای سایتهایی که میخواهند فعالیت تبلغیاتی و فروش خدمات گردشگری داشته باشند، صادر کند. باید تضمینی برای پاسخگویی به مشکلاتی که پیش میآید وجود داشته باشد که ما منتظر آن هستیم.
رضا اباذری، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز با اعلام بیاطلاعی از ابلاغ چنین دستوری میگوید: جریان فروش تورهای لحظه آخری که با عناوین مختلفی چون تورهای دقیقه 90 در بین عامهی مردم شناخته میشود، اگر تعهدات را به خوبی هدایت کند باعث حفظ و شوک بازار میشود که به نفع دستاندرکاران گردشگری است. البته این تعریفی معمول از چنین جریانی است و لزوما منظور آنچه در ایران شاهد هستیم، نیست.
او میگوید: این ابزارها برای اشخاصی طراحی شده که تمایل دارند محصول خود را در شرایط خاصی ارزان بفروشند، اما این اقدام آنها دلیلی برای کم فروشی و یا کاهش کیفیت نیست.
با این حال مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران میگوید نامهای که برای ممنوعیت تبلیغ در چنین فضاهایی صادر کرده به خاطر اعتراضاتی مبنی بر ایجاد اختلال در نظم بازار گردشگری بوده است.
اما خسروآبادی در پاسخ به این سوال که اگر فعالیت چنین سایتهایی قانونی نیست چرا به جای صدور چنین ابلاغیهای از فعالیت آنها جلوگیری نمیشود؟ به ایسنا میگوید: اگر تخلفات در این سایتها تشدید شود میتوان جلوی آنها را گرفت، اما ما نمیخواهیم این کار را انجام دهیم آن هم درحالی که معاونت گردشگری مشغول تدوین چارچوب برای فعالیت چنین سایتهایی است. امکان دارد با تدوین این ضوابط مجبور شویم از تصمیم گرفته شده برگردیم. برای همین منتظر تعیین آن چارچوبها هستیم.
خسروآبادی بیان میکند: اعتقاد ما این است، هر جایی از مسیر کار دچار مشکل شد و مردم اذیت شدند باید اصلاح اتفاق افتد. قبول دارم که همیشه نباید نافی باشیم، بلکه گاهی هم باید اثباتی باشیم، برای همین منتظریم آنچه معاونت گردشگری که نزدیک به یک سال برای آن وقت گذشته، به نتیجه برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تاکید میکند: باید ضوابطی تعیین شود تا هر شخصی که محصولاش را تبلیغ میکند پاسخگو و مسوول آن باشد و تضمینی برای محصول خود داشته باشد.