مؤسسه بینالمللی تعلیم و تربیت (IIE) در سال 1919 میلادی و بعد از جنگ جهانی اول توسط مورای بالتر برنده جایز نوبل فیزیک و رییس دانشگاه کلمبیا، الی هاورات از وزرای پیشین امور خارجه آمریکا و استفان داگن استاد برجسته علوم سیاسی کالج شهر نیویورک تاسیس شده است.
آلن گودمن رییس و مدیرعامل اجرایی موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت، پس از پايان سفر يك هفتهاي هيات دانشگاهي آمريكا به ايران كه 26 خرداد ماه پايان يافت، طي بيانيهاي تلاش برای احیا و توسعه تعاملهای علمی و آکادمیک (دانشگاهی) بین ایران و آمریکا را گامی مهم در راستای توسعه دیپلماسی علمی میان این دو کشور دانسته و تاکید کرد که این شیوه تعامل حتی بر ارتباط و گفتوگوهای سیاسی ارجح است.
«آنتونی بایلی» نایب رییس ابداعات جهانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، «میشائیل بالک» مشاور نایب رییس برنامههای بینالمللی دانشگاه پیتزر، «کلاره بانکس» دستیار رییس مرکز مشارکتهای بینالمللی، «احمد فیضالدین» مشاور نایب رییس برنامههای بینالمللی و توسعه آموزشی دانشگاه ایالتی واین، «کنت هولاند» مدیر مرکز توسعه بینالمللی دانشگاه ایالتی بال، «دانیل ابست» معاون نایب رییس مشارکتهای بینالمللی و «جوانا رگولسکا» نایب رییس مراکز پیشرفت جهانی و امور بینالمللی دانشگاه راتگرز ایالت نیوجرسی که در سفر به ایران حضور داشتند، همراه با آلن گودمن اين بيانيه را امضاء كردهاند.
بخشي از بیاینه قرار گرفته روی تارنمای موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت به این شرح است:
«دیپلماسی علمی و مبتنی بر آموزش در خط مقدم کوششها در مسیر فتح باب گفتوگو و تعامل میان دو کشور ایران و آمریکا به شمار میرود و در این مساله شکی نیست که این شیوه تعامل از تعامل دیپلماتیک بین دو کشور ارجح است.
پیشتر، از این دست اقدامات در زمینه توسعه دیپلماسی آکادمیک پیش از توسعه روابط دیپلماتیک (سیاسی) در کشورهایی مانند چین و ویتنام صورت پذیرفته است و موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت در این زمینه پیشگام برقراری تعاملات علمی در کشورهایی مانند میانمار (برمه) و کوبا بوده و امروز مفتخر است که باب چنین تعاملاتی را بر روابط علمی، دانشگاهی و آموزشی ایران بنا نهاده است.
این هیات دانشگاهی در طی مدت اقامت در ایران از دانشگاهها و کالجهای تحقیقاتی (موسسات تحقیقاتی) ایران در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز دیدار کردند که از جمله مهمترین آنها میتوان به بازدید هیات دانشگاهی آمریکا از دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و موسسات تحقیقاتی متعددی چون پژوهشكده رویان اشاره کرد.
همچنین اعضای موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت و میهمانان همراه آنها از دانشگاههای معتبر ایالات متحده آمریکا طی این بازدیدها با مقامات بلندمرتبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز دیدار و راههای توسعه تعاملات علمی را میان خود مطرح کردند».
سايت موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت آمریکا همچنين با انتشار آمار اساتيد و دانشجويان ايراني شاغل در دانشگاههاي آمريكا، سفر اخير هيأت دانشگاهي آمريكايي به ايران را گامي در راستاي دیپلماسی علمی ميان ايران و آمريكا برشمرد.
آمار اساتيد و دانشجويان ايراني در دانشگاههاي آمريكا (منبع: سايت موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت آمریکا)
شاخص | تعداد |
تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصيل در دانشگاههای آمریکا در سال تحصیلی 2013و 2014 میلادی | بیش از 10 هزار و 200 دانشجو |
تعداد اساتيد و مدرسان ایرانی فعال در دانشگاههای آمریکا در سال تحصیلی 2013 و 2014 میلادی |
یک هزار و 400 استاد |
رتبه دانشجویان ایرانی در بین دانشجویان خارجی شاغل به تحصيل در ایالات متحده آمریکا | رتبه 12 |
ايرنا نوشت: سفر یک هفتهای هیات بلند پایه دانشگاهی آمریکا به ایران به ریاست «آلن گودمن» مدیر موسسه بینالمللی تعلیم و تربیت، نشان از اهتمام دانشگاهیان آمریکا بر توسعه دیپلماسی علمی و تقویت علوم دانشبنیان با مراکز علمی ایران دارد.
هیات علمی آمریکایی در مدت حضور خود با نمایندگانی از 13 دانشگاه و موسسه علمی کشورمان با هدف توسعه راههای مشترک همکاری دیدار و گفتوگو کردند. یکی از برنامههای مهم این گروه دیدار با محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران بود كه در این دیدار «توسعه دیپلماسی علمی و مبتنی بر مسائل آموزشی» را بر «دیپلماسی سیاسی» ارجح دانسته و یادآور شدند که ارتباطات علمی مسیر تحکیم سایر شیوههای تعاملی را نیز ارتقا داده و تحکیم میبخشد.
رییس دانشگاه تهران نیز ضمن معرفی این دانشگاه و جایگاه علمی آن در منطقه و جهان بر اهمیت همکاریهای بینالمللی دانشگاهی تأکید کرد و با اشاره به برنامههای همکاری قبلی بین دانشگاه تهران و دانشگاههای آمریکا، آمادگی خود را جهت توسعه همکاریهای مشترک اعلام نمود.