گروه سیاسی: در پی برخورد اهانت‌آمیز با نمایندگان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه برای ادای توضیح خبر داد.

محمد نبی رودکی همچنین اعلام کرد که هیات رئیسه این کمیسیون برای رسیدگی به ماجرای توهین به نمایندگان پارلمان ایران در فرودگاه مسکو، تشکیل جلسه داد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روزگذشته به ایرنا گفت که گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس،  ۱۷مرداد ماه از طریق مسکو، عازم بلاروس بود که مسئولان فرودگاه مسکو به رغم اطلاع از ورود این هیات، آنها را مورد بازرسی بدنی و بازجویی قرار دادند.

نماینده شیراز افزود: گرچه اعضای هیات، گذرنامه سیاسی خود را نیز تحویل مسئولان فرودگاه مسکو داده بودند اما مسئولان فرودگاه به بازرسی بدنی اکتفا نکردند و از هیات ایرانی خواستند بند کفش‌ها و کمربندهای خود را نیز باز کنند تا آنها را مورد بررسی قرار دهند.

رودکی تصریح کرد: از آنجا که نفر دوم سفارت ایران در مسکو، همراه هیات پارلمانی بوده، قرار است موضوع ابتدا از طریق سفارت ایران در مسکو بررسی شود و سپس سفیر روسیه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شود.

اکبر اعلمی‌هم در گفتگو با همشهری،‌ با توجه به مسئولیت وی درخصوص نظارت بر سفر نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: این سفر از سوی گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس انجام شده است.

خبرنگار همشهری همچنین در تماس با وزارت خارجه، خواستار توضیح مسئولان ذیربط در این رابطه شد که در پاسخ اعلام شد، موضع این وزارتخانه درباره این موضوع قرار است توسط سخنگوی وزارت خارجه و در نشست با خبرنگاران اعلام شود.