مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه مدیریت نادرست، منابع آب تالاب میقان را تهدید می‌کند، گفت: این تالاب ۱۲هزار هکتاری می‌تواند منبع خوبی برای تأمین معیشت جوامع محلی و همچنین زیستگاه منحصر به‌فرد برای تنوع زیستی در منطقه باشد اما درصورت غفلت و بخشی‌نگری به کانونی از بحران‌های زیست‌محیطی تبدیل می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، محسن سليماني روزبهاني از بهره‌برداري ناپايدار از منابع آب و توسعه صنايع در تالاب ميقان به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين عوامل تهديدكننده اين تالاب نام برد و افزود: انتظار مي‌رود با تدوين برنامه مديريت جامع تالاب ميقان با مشاركت تمامي ذينفعان، گام مهمي براي حفاظت و بهره‌برداري خردمندانه از اين تالاب برداشته شود.

وي در حاشيه برگزاري دومين كارگاه تدوين مديريت جامع تالاب ميقان گفت: اين تالاب كه به‌دليل موقعيت جغرافيايي خاص و قرار گرفتن در مركز كشور در محل برخورد 2‌رشته كوه زاگرس و البرز، از تنوع زيستي قابل توجهي برخوردار است از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي پرندگان بومي و مهاجر كشور به شمار مي‌آيد.

وي درخصوص كارگاه تدوين برنامه مديريت جامع تالاب ميقان تصريح كرد: اين كارگاه كه با همت و تلاش مسئولان و مديران استاني، اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي، دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان و طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران و با توجه به استقبال جوامع محلي به همراه سازمان‌هاي مردم‌نهاد دوستدار تالاب ميقان، در روزهاي 25و 26خرداد 94برگزار شد، دومين گام براي تدوين برنامه مديريت اين تالاب است.

به گفته وي، در اين كارگاه با حضور و مشاركت فعال بيش از 30نفر از نمايندگان دستگاه‌هاي كليدي، جوامع محلي و تشكل‌هاي غيردولتي استان، اهداف راهبردي و اقدامات اولويت‌دار برنامه مديريت جامع تالاب ميقان تدوين شد.