همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو پدیده گرد و غبار است که معادن رها شده از جمله مهم‌ترین کانون‌های داخلی تولید آن محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در دیدار با اعضای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات معدنی ایران افزود: برخی تخریب‌ها و آسیب‌های وارد شده به محیط زیست و طبیعت ایران به دلیل فعالیت‌های ناپایدار معادن است.

وی گفت: توجه به طراحی سبز به معنای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح‌های توسعه‌ای معدن تا انتهای فعالیت، تنها راه برای جلوگیری از تخریب و آلودگی در طبیعت است.

ابتکار تاکید کرد: شرایط اقلیمی کشور ضرورت مدیریت عرصه سرزمینی را دو چندان می‌کند.

معاون رییس جمهوری با بیان این که بخشی از گرد و غبار داخلی ناشی از تخریب‌های حاصل از فعالیت‌های معدنی است، اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی، ضرورت دارد حفظ محیط زیست به نخستین هدف در فعالیت‌های معادن تبدیل شود.

وی ادامه داد: آثار عمومی فعالیت‌های معدنی ناپایدار روی عرصه سرزمینی همچون برداشت بی‌رویه، تخریب پوشش گیاهی و انسجام خاک، آثار شیمیایی ایجاد شده در برخی فرآیندها از جمله نکات منفی فعالیت‌های معدنی است که منجر به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت‌های ناپایدار معادن می‌شود.