همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل آزادراه‌های پیشین و توسعه محور های جدید درپی آن هستیم که شبکه آزاد راهی ایران را به آزاد راه‌های بین‌المللی ازجمله کشورهای همسایه متصل کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت آزاد راه چرمشهر ورامین به آبیک قزوین افزود: هم اکنون بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر آزاد راه در دست بهره برداری است که طبق برنامه قرار است این میزان به 10 هزار کیلومتر افزایش یابد و در گام اول ، این دولت برای 5 هزار کیلومتر هدف گذاری کرد.

وزیرراه و شهرسازی گفت: حدود 15 هزارکیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و 4 هزار و 500 بزرگراه نیز در دست ساخت است که اگر تکمیل شود شریان های جنوب و شمال و شرق و غرب متصل و تکمیل می‌شوند.

آخوندی همچنین با اشاره به وضع خاص تهران و مسائل حمل ونقل پیرامون آن افزود: استان تهران بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد که به صورت برنامه ریزی نشده و تحمیلی به شکل فوق العاده رشد می‌کند.

وی افزود: یکی از بزرگترین مسائل پایتخت حمل و نقل است که نه تنها در تردد مردم ، بلکه در افزایش آلودگی ها و مسائل امنیتی خود را نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر به شهر تهران وارد یا خارج می شوند که متاسفانه این جمعیت با جاده و وسایل شخصی جابجا می شوند که قاعدتا باید به شبکه ریلی صورت گیرد.

وی با تاکید برتغییر ساختار ریلی کشور افزود: چاره ای جز این نداریم که شهرهای اقماری پایتخت را با ریل به هم متصل کنیم و این مسئله باید جدی گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 25 درصد تولید ناخالص ملی کشور در تهران تولید و 35 میلیون تن بار در این شهر جابجا می شو د که ضروری است شرایط حمل و نقل آسان فراهم شود.

آخوندی همچنین با بیان اینکه محور ارتباطی ما در شرق و غرب از آذربایجان شروع و پس از قزوین به تهران متصل می شود افزود: این محور صنعتی ترین محور ایران است که بسیار گسترده و نقش مهمی در ایجاد ترافیک و آلودگی هوا دارد.

وی گفت: برای برون رفت از این مشکل چاره ای جر ساخت شبکه ریلی جدید و گسترش راه آهن نداریم که باید جدی گرفته شود.