رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد که از ابتدای سال آبی جاری تا پایان خرداد میزان بارندگی در کشور ۱۸درصد کاهش داشته و وضعیت بارش در ۹ استان کشور هشدار‌دهنده است.

آنطور كه شاهرخ فاتح به خبرگزاري مهر گفته است استان‌هاي هرمزگان و بوشهر تا پايان سال آبي جاري يعني ابتداي مهرماه۹۴ قطعا ۵۰درصد كاهش بارندگي نسبت به ميانگين بلندمدت خواهند داشت. استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ايلام، فارس، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد و البرز نيز تا پايان سال آبي جاري حدود ۳۰درصد كاهش بارندگي دارند به گفته وي، ميزان بارش در كل كشور از ابتداي مهرماه سال گذشته تا پايان خردادماه امسال 188.5ميلي‌متر بود كه اين ميزان در مقايسه با ميانگين بلندمدت، ۱۸درصد كاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴درصد كاهش دارد.

به گفته فاتح، ميزان بارندگي در اين مدت در تهران 226.3ميلي‌متر بود كه در مقايسه با ميانگين بلندمدت ۱۹درصد كاهش و نسبت به سال گذشته نيز ۱۳درصد افزايش دارد. گفته‌هاي رئيس مركز ملي خشكسالي بيانگر آن است كه از ابتداي مهرماه۹۳ تا پايان خردادماه ۹۴ استان هرمزگان با ۵۳درصد كاهش، بوشهر با ۴۸درصد و البرز با ۴۱درصد كاهش، كم‌بارش‌ترين استان‌هاي كشور نسبت به ميانگين بلندمدت بودند. آنطور كه فاتح گفت، استان گيلان با ۲۷درصد افزايش بارش‌، آذربايجان شرقي با ۲۲درصد افزايش و اردبيل با ۱۶درصد افزايش بارندگي‌ها، پربارش‌ترين استان‌هاي كشور نسبت به ميانگين بلندمدت هستند. استان هرمزگان نيز كم‌بارش‌ترين استان كشور اعلام شده و به گفته رئيس مركز ملي خشكسالي، از ابتداي سال آبي جاري تا پايان خردادماه، اين استان ۶۵درصد كاهش بارش داشت. پس از آن بوشهر با ۵۸درصد كاهش و ايلام با ۴۴درصد كاهش بارندگي، كم‌بارش‌ترين استان‌هاي كشور نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته بودند. رئيس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي همچنين تأكيد كرد: استان‌هاي خراسان رضوي با ۳۶درصد افزايش، اردبيل با ۳۲درصد و آذربايجان شرقي با ۳۰درصد افزايش نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته، پربارش‌ترين استان‌ها بودند. آنطور كه فاتح گفته است، پيش‌بيني‌ها تا پايان سال آبي جاري يعني ابتداي مهرماه۹۴ نشان مي‌دهد كه ۹ استان كشور كمبود بارش فعلي را همچنان تا پايان سال آبي خواهند داشت.