تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

بورس‌کالا همچنان روند رو به رشدی را طی می‌کند.

تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد معاملات بورس كالا در بهار امسال 6درصد رشد كرده است، گزارش‌ها همچنين حاكي است شانس بورس كالا در رقابت با بورس‌هاي ديگر براي انجام معاملات ارز بيشتر است.به گزارش همشهري، گزارش فصلي معاملات بورس كالا در بهار امسال حاوي نكات جالبي است.اين اطلاعات نشان مي‌دهد در بهار امسال درمجموع 5.6 ميليون تن محصول در بورس‌كالا مبادله شده است كه نسبت به پارسال 6درصد رشد نشان مي‌دهد. اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد حجم و ارزش معاملات رينگ فلزات تحت‌تأثير تداوم ركود اقتصادي در ايران به شكل محسوسي كاهش يافته اما در مقابل به‌دليل اعمال يك سياست بجا حجم معاملات تالار كشاورزي به‌شدت رشد كرده است.

فولاد و سنگ‌آهن 2محصول مهم و استراتژيك رينگ فلزات است كه در كنار سنگ آهن معاملات رينگ فلزات را رونق مي‌دهد. آمار‌ها نشان مي‌دهد در 3ماه امسال معاملات تالار فلزات درمجموع 30درصد كاهش يافته است. بخش زيادي از فولاد مبادله شده در رينگ فلزات بورس كالا توسط 2شركت بزرگ فولاد مباركه اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان عرضه مي‌شود كه موارد مصارف آنها عمدتا در پروژه‌هاي عمراني و همچنين ساخت‌وساز است.

بر اين اساس ركود اقتصادي حاكم در كشور كه بخش مسكن را هم زمينگير كرده است ازجمله دلايل كاهش تقاضا براي خريد محصولات فولادي است. از سوي ديگر دولت كه از يك كسري بودجه مزمن رنج مي‌برد بخش زيادي از طرح‌هاي عمراني‌اش را معلق كرده است. اين موضوع نيز از حجم تقاضا براي خريد مقاطع فولادي كاسته است.در 3‌ماه امسال در مجموع 2ميليون‌و178 هزار تن محصول در رينگ فلزات‌ دادوستد شده است كه اين مقدار به لحاظ حجم 19درصد و به لحاظ ارزش 31درصد كاهش نشان مي‌دهد.

  • رشد 3 هزار درصدي محصولات كشاورزي

اما در مقابل كاهش معاملات فولادي در بورس كالا معاملات رينگ كشاورزي حسابي رونق گرفته است. بورس كالا سال‌ها براي اجراي ماده33 قانون بهره‌وري كشاورزي جنگيد تا اينكه بالاخره موفق به اجراي اين قانون شد.روح اصلي اين قانون جايگزيني قيمت تضميني به جاي خريد تضميني محصولات كشاورزي از سوي دولت است كه اين كار منجر به شفاف‌سازي‌ قيمت محصولات كشاورزي مي‌شود.

اجراي اين قانون در بورس كالا در سال‌جاري با انجام معاملات جو و ذرت آغاز شد، همين معاملات كافي بود تا حجم و ارزش معاملات كشاورزي را حسابي رشد دهد. براساس اطلاعات موجود در فصل اول امسال درمجموع 442هزار تن كالاي كشاورزي به ارزش 4هزارو300 ميليارد ريال در بورس كالا انجام شده است كه اين مقدار در مقايسه با پارسال به لحاظ حجم 3هزار درصد و به لحاظ ارزش 2هزار درصد رشد داشته است.

  • رشد 16درصدي معاملات پتروشيمي

عملكرد تالار پتروشيمي بورس كالا هم نشان مي‌دهد در بهار امسال در مجموع 3ميليون تن محصول پتروشيمي به ارزش 42هزار ميليارد ريال دادوستد شده است كه اين مقدار به لحاظ حجم 16درصد رشد نشان مي‌دهد اما با توجه به كاهش قيمت برخي محصولات پتروشيمي از ارزش معاملات پتروشيمي كاسته شده و در مجموع ارزش معاملات محصولات مبادله شده 15درصد نزول نشان مي‌دهد. در سال گذشته درمجموع 2ميليون‌و583 هزار تن كالا به ارزش 50هزار ميليارد ريال در بورس كالا دادوستد شد.
دولت به تازگي قانون مبادله محصولات پتروشيمي با ارز آزاد را در بورس كالا به تصويب رسانده است كه اين موضوع به تعادل قيمت در محصولات پتروشيمي كمك كرد. خروج واسطه‌ها سبب شده تا معامله‌ها با شفافيت بيشتري انجام شود.

  • رشد 60درصدي معاملات صادراتي

محصولات صادراتي بورس كالا هم در سال‌جاري حسابي رشد كرده است. گزارش‌هاي آماري نشان مي‌دهد سال گذشته 880هزار تن كالا در بورس كالا دادوستد شده است درحالي‌كه امسال اين مقدار با 60درصد افزايش به يك‌ميليون‌و415 هزار تن رسيده است. در مجموع بهار امسال 331ميليون دلار محصول در تالار صادراتي بورس كالا مورد دادوستد قرار گرفته است.

  • انجام معاملات آتي ارز در بورس كالا

روز شنبه نشست ويژه‌اي در سازمان بورس براي تشكيل بورس ارز برگزار شد.پس از پايان اين نشست كميته‌اي براي راه‌اندازي بورس ارز تشكيل شد. قرار است اين كميته تشخيص دهد كدام يك از بورس‌ها توانايي بيشتري براي انجام معاملات ارز دارند. تاكنون بورس‌هاي اوراق بهادار، فرابورس و بورس كالا براي تاسيس بورس ارز طرح تهيه كرده‌اند. اما طرح ارائه شده بورس كالا يك پروژه مطالعاتي بزرگ بوده است كه از سال1390 همه ابزار‌ها و تكنيك‌هاي لازم براي تاسيس بورس ارز را پيش‌بيني كرده است.

بر اين اساس در فقدان بازار فاركس مسئولان انتظار دارند معاملات ارز در بازاري انجام شود كه داراي ساعت‌هاي معاملاتي بيشتري باشد. در حال حاضر معاملات بورس تهران و فرابورس تا ساعت12:30 انجام مي‌شود و در روز‌هاي پنجشنبه نيز معاملات اوراق بهادار تعطيل است اما معاملات آتي بورس كالا هر روز تا ساعت18 ادامه دارد و اين معاملات در روز‌هاي پنجشنبه هم انجام مي‌شود.اطلاعات دريافتي همچنين نشان مي‌دهد هم‌اكنون طرحي در بورس كالا در دست تهيه است كه معاملات بورس كالا به‌صورت 24ساعته انجام شود، اين در حالي است كه قرار است در سال‌جاري بخش زيادي از معاملات بورس كالا هم در قالب قرارداد آتي و به‌صورت الكترونيك انجام شود در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد شانس بورس كالا براي انجام معاملات آتي ارز نسبت به ساير بورس‌ها درصورت موافقت بانك مركزي بيشتر است.