تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۱۰

با شروع جام جهانی اخبار حاشیه آن هر روز بیشتر و جذاب‌تر می‌شود، حاشیه‌هایی که گاهی از متن مسابقات هم جذاب‌تر می‌شوند.

 بازی اول ایران در جام جهانی 2006 آلمان با مکزیک با بازتاب وسیعی در داخل و خارج از کشور روبرو شد. به دلیل حجم بالای خبرهای منعکس شده ترجیح دادیم به اختصار نگاهی به دیدگاههای مختلف در این زمینه داشته باشیم. نکته مهم اشتراک نظر بازیکنان و کارشناسان در مورد عوامل شکست تیم ایران مقابل مکزیک بود که همه متفق القول ،عقب نشینی تیم ایران از نیمه دوم و عدم تعویض به موقع را از جمله دلایل عمده باخت تیم ایران تلقی کردند.

مستحق شکست نبودیم

مهدی  مهدوی کیا با اشاره به آنکه بدشانسی مانع از دستیابی به گل های بیشتر از سوی تیم ایران در نیمه اول شد گفت: «از اشتباهات فاحش در نیمه دوم نمی توان به سادگی گذشت.»
وی افزود: «ایران در نیمه دوم اشتباهات بسیاری داشت که همین اشتباهات باعث شکست تیم ملی شد.» هافبک ملی پوش کشورمان با اعلام اینکه هنوز تیم ایران شانس صعود به مرحله بعد را دارد گفت: « نباید ناامید شویم باید حالا فقط به دو بازی با پرتغال و آنگولا فکر کنیم. »


عدم درک تغییر روش مکزیک

مکزیکی ها تجربه حضور در جام جهانی را در 13 دوره داشتند و این تجربه ها ما را شکست داد.ذوالفقار نسب کارشناس فوتبال از نقاط قوت و ضعف تیم ملی ایران می گوید. وی بر این باور است که انگیزه تیم ملی ایران بالا بود و اشتباهات آنها کم بود اما نقطه ضعیف ایران در نیمه دوم عقب نشینی های کل تیم بود. در حقیقت زیر ساخت ضعیفی که تیم بعد از پایان نیمه اول انتخاب کرد امکان یک بازی پایاپای را از ایران گرفت.


دفاع بیش از حد

با وجود یک بازی قابل قبول و منطقی در نیمه نخست و حتی تا دقیقه 20 نیمه دوم متأسفانه به دلیل دفاع بیش از حد در نیمه دوم بازی ،خودموجب از دست دادن فرصتهای خوب بازی شدیم. وحید هاشمیان مهاجم تیم ملی ایران با بیان این مطلب می گوید: « تیم ایران دو بازی متفاوت از خود نشان داد. در نیمه نخست خیلی خوب و در نیمه دوم به دلیل آسیب دیدگی علی کریمی و بیرون رفتن او از زمین متفاوت عمل شد.» با از دست رفتن فرصت در بازی نخست ،ایران با تفاضل گل منفی 2 در انتهای جدول گروه D قرار گرفته است و برای راهیابی به دور بعد باید سه امتیاز در بازی با پرتغال بدست آورد.


تعویض های تیم مکزیک ایران را شوکه کرد

عدم دقت و مراقبت از تعویض ها و انتخاب بازیکنان مکزیکی در نیمه دوم تیم ملی ایران را دچار شوک کرد و گل های دوم و سوم مکزیک دقیقا با تعویض های آنها به ثمر رسید.محصص با بیان این نکات می افزاید که در مجموع عملکرد تیم ایران بد نبود. اما تعویض علی کریمی اشتباه بزرگی بود و تعادل تیم را بر هم زد. به جای کریمی باید بازیکنی در حد علی کریمی به کمک تیم ملی می آمد و شجاعی بازیکن خوبی برای پست کریمی بود.خستگی مهاجمان نیز عامل دیگری برای از دست دادن فرصتها بود.هاشمیان و علی دایی بازیکنان خوبی هستند و در صورت تعویض آنها از شایستگی آنها نه تنها چیزی کم نمی شد بلکه با این تصمیم نتیجه بهتری به بار می نشست.
شکست ما در عرض 5 دقیقه رقم خورد
به گفته علی دایی مکزیک تیم خیلی قوی نبود اما اشتباهات فردی موجب باخت به حریف شد. البته مکزیک بازی خوبی از خود نشان داد و از موقعیت ها خوب استفاده کرد.به گفته وی در نیمه اول فشار خوبی به حریف وارد شد و می شد گل های بیشتری بدست آورد. اگر ما در این نیمه اشتباه نمی کردیم شوک به تیم ما وارد نمی شد.