در گزارشهاي پيشين همشهري، ضمن بررسي موانع تحقق اين هدف، نظرات وزارت علوم و مسئولان بسيج دانشجويي ارائه شد.اين گزارش به بررسي ديدگاههاي نمايندگان مجلس درباره كرسيهاي آزادانديشي پرداخته است.
- كرسيهاي آزادانديشي واقعي
يك عضو كميسيون آموزش مجلس با تأكيد بر اينكه هنوز كار فراواني درباره برگزاري كرسيهاي آزادانديشي داريم، اين موضوع را نماد آزادانديشي و مطالبه بر زمين مانده رهبر انقلاب توصيف ميكند و ميگويد:«متأسفانه گاهي اوقات برخي نشستهاي سياسي را كرسيهاي آزادانديشي ميناميم، قطعا نشستهاي سياسي در جاي خود مناسب است و بايد تقويت شود، اما با كرسيهاي آزادانديشي كه مورد توجه مقام معظم رهبري است فاصله بسياري دارد.» حجتالاسلام عليرضا سليمي با اظهارتأسف از بيتوجهي مسئولان به برگزاري كرسيهاي آزادانديشي در مراكز دانشگاهي ميگويد: «متأسفانه برخي مسئولان هرگز اعتقادي به برگزاري كرسيهاي آزادانديشي ندارند و صرفا براي رفع تكليف و اينكه بگويند فلان اقدامات انجام شده، كارهاي حداقلي انجام ميدهند. درحاليكه كرسيهاي آزادانديشي همانطور كه از نامش پيداست بايد به معني واقعي خود برگزار شود، بهنحوي كه انديشههاي متفاوت در يك فضاي علمي، تخصصي و به دور از هرگونه جار و جنجال و پيشداوري در معرض نقادي قرار گيرند، چراكه در جامعه امروز به هر نحو نيازمند خلق افكار نو هستيم و فكر نويني كه بر اساس برپايي اين كرسيها شكل ميگيرد ميتواند فضاهاي جديدي را باز كند.»
- نخبگان ترسي نداشته باشند
سيدهادي حسيني، عضو كميسيون صنايع مجلس هم با تأكيد بر اهميت كرسيهاي آزادانديشي ميگويد: «مسائل جاري كشور بايد در دانشگاهها كه محل تضارب آرا است بيان شود و موافق و مخالفان نظرات يكديگر را بشنوند و حاضران نيز با توجه به ادله و استدلالهاي بيان شده از سوي طرفين درباره مسائل ارائه شده قضاوت كنند.
حسيني با اشاره به اينكه ترس از مطرح شدن برخي موضوعات چالش برانگيز از مسائلي است كه مانع حضور برخي مسئولان و استادان دانشگاهها در كرسيهاي آزادانديشي شده به نمايندگان مجلس، نخبگان و مسئولان توصيه كرد تا بدون ترس در كرسيهاي آزادانديشي شركت كنند و به پرسشها پاسخ دهند.
- لزوم داشتن استراتژي
قاسم جعفري، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس هم با تأكيد بر اينكه وضعيت برگزاري اين كرسيها مطلوب نيست و وزارت علوم متولي اصلي اين موضوع است، ميگويد: بايد استراتژي منطقي و صحيحي از كرسيهاي آزادانديشي داشته باشيم و بدانيم بهدنبال چه هستيم. بايد كرسيهاي آزادانديشي به مفهوم واقعي گسترش يابد تا منتج به نتيجه شود.
- پرهيز از نگاه معاند محور
ديگر عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز اضافه شدن بند جديدي به آييننامه كرسيهاي آزادانديشي مبني بر مصونيت دانشجويان و استادان از اقدامات دستگاههاي قضايي را مثبت ارزيابي ميكند و ميگويد: «نگاه معاند محور به همه افرادي كه مسائل جامعه را نقد ميكنند غيرمنصفانه است.»
محمود نگهبان سلامي با تأكيد بر پررنگ شدن بيش از پيش كرسيهاي آزادانديشي به خبرگزاري خانه ملت توضيح ميدهد:«بايد پويايي و نشاط كافي در بين نخبگان دانشگاهي و مراكز علمي كشور وجود داشته باشد تا آنها بتوانند درباره مسائل مختلف كشور اظهارنظر كنند. »
- طرح كليات به جاي اقدام عملي
زهره طبيبزاده نوري، عضو كارگروه علوم انساني و اسلامي شدن دانشگاههاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از رويكرد وزارت علوم در اين زمينه ميگويد:«در جلساتي با معاونت فرهنگي وزارت علوم تأكيد شد كه بايد كرسيهاي آزادانديشي ونظريهپردازي دردانشگاه بهوجود آيد، اما معاونت تنها به طرح مسائل كلي اكتفا كرد كه بيشتر حول محور دغدغههاي سياسي بود.مطالبه ما ازمعاونت فرهنگي وزارت علوم راهاندازي كرسيهاي آزادانديشي است، چون اساس حل مسائل در دانشگاهها و نسل جوان به لحاظ فكري و فرهنگي وجود كرسيهاي نظريه پردازي است، اما تنها در اين حوزه شعار داده شده و اقدامات عملي انجام نميشود.»
هر چند اين نماينده مجلس نيز مانند بسياري از كارشناسان، منتقد عملكرد وزارت علوم است اما هم نمايندگان مجلس، هم مسئولان وزارت علوم، هم دانشجويان و هم استادان، همه و همه از برگزاري كرسيهاي آزادانديشي دفاع ميكنند.پس مشكل كجاست كه چند روز گذشته حجتالاسلام محمديان رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه از كميت فعاليتها در اين زمينه گلايه كرد؟همشهري اين موضوع را در گفتوگو با روساي دانشگاهها بررسي خواهد كرد.