به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی براي حمايت از وزير آموزش و پروش عنوان کرد: دکتر فانی شخصیتی است فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش که از سطوح پایین تا سطوح عالی را طی کرده است و من 20 سال است که ایشان را از نزدیک میشناسم. من از سال 75 به عنوان مجتهد آشنا با تعلیم و تربیت عضو شورای عالی آموزش و پرورش شدم و پنج دوره است که عضو این شورا هستم.
او ادامه داد: زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بود من به عضویت این شورا درآمدم، آقای فانی نیز یا به عنوان معاون وزیر یا مدیر و یا مشاور در اینشورا عضو بودند. طی سالیان اخیر نیز وزیر بودند. ایشان انصافاً شخصیتی متدین، مومن، انقلابی، باتجربه، باسابقه و دلسوز است.
مصباحی مقدم در ادامه گفت: آموزش و پرورش کمتر دورهای، از ثبات مدیریت برخوردار بوده و بیشترین استیضاح را نیز در میان وزارتخانهها شاهد بوده، بیثباتی موجب عدم ساماندهی امور در هر مجموعهای میشود. وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است و ظرفیت چند وزارتخانه را در درون خود دارد و کمتر کسی از مدیریت آن برمیآید.
این نماینده مجلس تأکید کرد: آموزش و پرورش مهمترین وظیفه نظام را در تربیت نسل آینده بر عهده دارد. رهبر انقلاب نیز فرمودند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری است. سند تحول ملی آموزش و پرورش توسط شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و بعد توسط مرجع بالاتر یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید. این سند در دستور کار وزارتخانه است و آقای فانی در تدوین آن حضور و نقشآفرینی کرد. ایشان یکی از شایستهترین افرادی است که در اجرایی و عملیاتی کردن آن میتواند موثر باشد.
او همچنین با اشاره به نقش معلمان در تعلیم و تربیت، گفت: معلمان و فرهنگیان حق بزرگی بر ملت ایران دارند. دولت و مجلس باید برای مطالبات آنها تلاش کنند و این کار را میکنند. معلمان از تبعیض رنج میبرند، وقتی میبینند در دستگاههای دیگر مثل وزارت کشور، وزارت ورزش، بهزیستی، ثبت احوال، وزارت ارشاد و شرکتها پرداختیها فوقالعاده بیشتر از معلمان است در نتیجه معلمان احساس تبعیض میکنند. قانونی که مجلس هفتم در زمینه مدیریت خدمات کشور و یکسانسازی حقوقها تصویب کرد به بوته فراموشی سپرده شده، من شنیدم که دولت برای تمدید این قانون دست به کار شده، امیدوارم هرچه زودتر اصلاحیه را بیاورند و مجلس تصویب کند تا شاهد رفع این تبعیضها باشیم. اگر تبعیض نباشد معلمان به حق خود قانع هستند. مسأله دیگر اینکه این تبعیض چه ربطی به وزیر دارد؟
مصباحی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال 94 کمک بزرگی به بهبود وضعیت معلمان شد. اما با توجه به بزرگی این وزارتخانه و بدهی سنگین به معلمان کافی نیست و مشکلات همچنان باقی است. 97 درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است. اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به منابع دیگری دارد که وجود ندارد.
او افزود: دولت از نظر منابع دولتی در شرایط سختی به سر میبرد. مجلس هم به این مسأله واقف است. اما میشود با صرفهجویی در سایر دستگاهها سهم آموزش و پرورش بیشتر کرد. سال گذشته 112درصد و سال قبلتر از آن 110درصد به آموزش و پرورش پرداخت شد. آقای نوبخت هم گفتند که دولت درصدد است که 6 هزار میلیارد صرفهجویی کند. جا دارد که این صرفهجویی بیشتر شود و دولت مجاز است 10 درصد بین دستگاهها جابجا کند. اگر با تدبیر دولت انجام گیرد میتوان کمک بیشتری به آموزش و پرورش کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تأکید کرد که بیشترین مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزیر پیگیری کرده که پاداش سال 92 بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال 93 نیز به صورت جدی پیگیر است. احکام ارتقای 100 هزار بازنشسته اصلاح شده، افزایش سرانه دانشآموزی و سرانه مدارس شبانهروزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و به استانهای محروم سرانه بالاتری از میانگین کشوری در نظر گرفته شده. همچنین طرح نوسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال 92 به صورت جدی با اولویت مناطق محروم در حال پیگیری است.
- استیضاح امروز نتیجه نخواستنهای دیروز مدیران کشور است
به گزارش خانه ملت، غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نمایندگان مجلس در جهت پاسخ به مطالبات جامع فرهنگیان از ابزار قانونی خود یعنی استیضاح استفاده کردند از طرف دیگر این موضوع واضح و مبرهن است که استیضاح حق تمام نمایندگان بوده و باید به آن چه جواب مثبت بوده و چه منفی توجه شود.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس در رابطه با وضعیت فرهنگیان و حوزه آموزش و پرورش به جا و درست است افزود: اما در کل برای انجام یک استیضاح باید سه هدف وجود داشته باشد که حرکت در جهت بهبود وضع موجود یکی از دلایل منطقی این اقدام است البته استیضاح کنندگان فانی از نخست اعلام می کردند که در صورت استیضاح وزیر هیچ اتفاق بهتری در این وزارتخانه رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: جلوگیری از حرکت انحرافی وزیر و پاسخ به رفتار یک دولت یکی دیگراز دلایل استیضاح وزرا است که قطعا استیضاح امروز فانی هیچ یک از این سه اهداف را ندارد و قطعا در صورت استیضاح شدن وزیر مربوطه وضع موجود بهبود پیدا نمی کند.
تاجگردون افزود: در طول تاریخ مجلس بیشترین استیضاح ها استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده حال این سوال پیش می آید که آیا این اقدامات در طول تاریخ وضعیت حوزه آموزش را بهتر کرده است از طرفی دیگر عدم نگاه سیستمی به نظام آموزش و پرورش موجب می شود که نگاه سطحی جایگزین آن گردد که قطعا این موضوع پاسخ مناسبی به احساسات و دغدغه فرهنگیان نیست همچنین استیضاح امروز نتیجه نخواستن دیروز و نتوانستن امروز است.
وی با بیان اینکه مجلس قطعا همواره در کنار فرهنگیان است تصریح کرد: نمایندگان می دانند که وضعیت معیشتی فرهنگیان چگونه است حال با این وضعیت آیا ما به آنها باید بگوییم چون نمی توانید وضع رادرست کنید بیایید وزیر را استیضاح کنید.
تاجگردون با تاکید بر اینکه هدف استیضاح وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از یک انحراف جدی در عملکرد وی نیست گفت: در این رابطه این سوال پیش می آید که آیا عملکرد فانی به گونه ای بوده که ازجهت اقتصادی، اجتماعی و عملکردی منحرف شده است؟ آیا به وزیر امکانات داده ایم که حال آن را جستجو می کنیم از این رو قطعا این موضوع باید مطرح شود که ظرف بودجه و امکانات کشور در حوزه آموزش همین است البته فرهنگیان نیز مطالباتی دارند که باید به آن پرداخته شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه دولت و مجلس هر دو در بهبود وضع آموزش و پرورش نقش دارند گفت: قطعا باید متناسب با سهم وزیر از او سوال کرد حال این سوال پیش می آید که آیا مجلس و دولت نقشی در بهبود این حوزه داشته اند؟ سهم وزیر در این حوزه چقدر است؟ در این رابطه تا آخرین ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی را خورده ایم و حتی برای بهبود این حوزه سهم آموزش را در بودجه یک درصدبالا برده ایم اما متأسفانه هیچ اتفاقی نیافتاده است.
وی ادامه داد: براساس آمارها از صد در صد میزان اعتبارات اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه حدود 110 درصد پرداختی داشته است از این رو در شرایط کنونی مجلس و دولت باید سعی کنند که این فشارها در حوزه آموزش کمتر شود.
تاجگردون با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط کنونی یک فرصت برای بهبود این حوزه است تصریح کرد: در شرایط کنونی نباید بگوییم که یک گروه مقابل فرهنگیان و یک گروه مدافع فرهنگیان هستند بلکه باید دولت مطالبه مجلس که همان دغدغه فرهنگیان است را بشنود دولت باید نگرش خود را برای حل مشکلات این جامعه تغییر دهد.
وی با اشاره به اظهارات مطرح شده درباره اعتبارات اختصاصی به حوزه سلامت افزود: چرا برخی ها حوزه بهداشت را در مقابل حوزه آموزش قرار می دهند البته مجلس در آن دوران با توجه به وضعیت نامطلوب حوزه سلامت یک در صد از مالیات بر ارزش افزوده را به این بخش اختصاص داد از این رو در شرایط کنونی تقابل دو بخش سلامت و آموزش به صلاح کشور نیست.
تاجگردون در تشریح اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر گفت: براساس آمارها سهم حوزه آموزش از اعتبارات در سال 92، 9.7 درصد، سال 93، 10.7 درصد، سال 94، 11.2 درصد بوده است که این نشان دهنده آن است که سهم حوزه آموزش از سال 92 تا 94 دو درصد افزایش پیدا کرده است از طرف دیگر مجلس در سال جاری حدود 2 هزار و 477 میلیارد تومان از بخش های مختلف بودجه را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده است همچنین سرانه مدارس تا دو سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان بود که امسال این اعتبار به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اینکه استیضاح امروز فانی پاسخی به رفتار دولت یازدهم نیست گفت: اخیرا مجلس وزیر علوم را استیضاح کرد، مجلس با این اقدام به دنبال ارسال یک علامت به دولت بود همچنین در دولت احمدی نژاد مجلس وزیر کار این دولت را استیضاح کرد که این اقدام در پاسخ به رویکرد دولت دهم صورت گرفت حال این موضوع واضح است که در استیضاح فانی مجلس هیچ بهره ای برای پاسخ دادن به دولت نمی برد.
تاجگردون افزود: دولت باید با تغییر رفتار خود و با همکاری با مجلس در جهت حل مشکلات فرهنگیان به ویژه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 تلاش کند از طرفی دیگر فانی در عالم امروز که پر از سیاست است یک عیب دارد و آن این است که وی شومن و خالیبند نیست حال من خواهش می کنم که به خاطر شخصیت وی که رفتار و اخلاق فرهنگی دارد توجه کنیم.