به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، مدل صفآرايي نمایندگان مردم در خانه ملت در جلسه استیضاح علي اصغر فانی وزير آموزش و پرورش همانگونه بود كه پيشتر پيشبيني ميشد. نمايندگان در دو سر یک طیف قرار گرفتند؛ موافقان استيضاح در تمجيد از ويژگيهاي فردي وزير كم نگذاشتند و مخالفان استيضاح نيز منكر خلأهاي موجود درباره رسيدگي به فرهنگيان و آموزش و پرورش نبودند.
موافقان و مخالفان استيضاح، يك طیفی بودند که مشخصهاش «پیگیری حقوق فرهنگیان» بود؛ نمایندگان یک سر طیف میگویند که فانی باید برود اما نمایندگان سر دیگر معتقدند که هر چند وضع فرهنگیان خوب نیست اما تغییر وزیر نیز مشکلی را حل نمیکند!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از آنكه موافقان و مخالفان استيضاح وزير آموزش و پرورش به ابراز نظر پرداختند، در نهایت با 76 رأی موافق، 167 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 256 نماينده حاضر در جلسه با استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مخالفت کردند و فاني همچنان وزير ماند.
درصد آراء نمايندگان موافق، مخالف و ممتنع نشان ميدهد كه 29.7 درصد نمايندگان موافق استيضاح (عدم رأي اعتماد)، 65.3 درصد مخالف استيضاح و 5 درصد داراي نظر ممتنع بودهاند؛ درصدهايي كه با آنچه همشهري آنلاين يك روز قبل از برگزاري جلسه استيضاح و با اتكا به تحليل محتواي اظهارنظرهاي رسانهاي شده 40 نماينده مردم در مجلس منتشر كرد.
وضعيت | موافق استيضاح | مخالف استيضاح | ممتنع |
پيشبيني رفتار نمايندگان بر اساس تحليل اظهارات رسانهاي 40 نماينده (يك روز قبل از استيضاح) | 27.5 | 67.5 | 5 |
آراء نمايندگان در جلسه استيضاح وزير آموزش و پرورش (چهارشنبه سوم خرداد) | 29.7 | 65.3 | 5 |
در ادامه انتقادات 11 نماينده موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش، به صورت محوربندي شده و برگرفته از خبرگزاري خانه ملت آمده است:
* جبار کوچکینژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
- ضعف مدیریت در وزارت آموزش و پرورش در تخصيص 24 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه
- دغدغه امکانات آموزشی، رفاه برای فرهنگیان، منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی و اقتصادی فرهنگیان کشور
- عدم پرداخت عادلانه حقوق فرهنگيان
- اعمال افزايش 14 درصدي در فیش فرهنگيان؛ در صورتي كه سازمان مدیریت 20 درصد حقوق فرهنگیان را افزایش داده است
- استفاده از افراد خسته و بیانگیزه و بدون ابتکار در وزارت آموزش و پرورش
- بكارگيري 85 بازنشسته در وزارت آموزش و پرورش براي مديريت انتصابات و تشكيل ستاد انتخابات!
- عدم بهرهمندي مناسب فرهنگيان از اموال 3 هزار میلیارد توماني صندوق ذخیره فرهنگیان
- عدم توجه به اجراي سند تحول آموزش و پرورش و عدم هزينه كرد بجاي 250 میلیارد تومان اعتباري كه براي اجرای این سند اختصاص داده شد
- اعتراض فرهنگيان درباره بیمه طلایی
- انتصابات متحصنین و اعضای تشکلهای غیرقانونی در پستهاي آموزش و پرورش
- عدم توانايي وزير در احقاق حقوق فرهنگیان از دولت و مجلس
- انتقاد به رويكرد دولت نسبت به رتبهبندی فرهنگیان
- عدم توانايي وزير در دفاع از دانشگاه فرهنگیان جهت گرفتن رديف بودجه براي اين دانشگاه
- عدم تحقق وعده استخدام یک فرزند فرهنگیان
- عدم بكارگيري حتي يك فرزند فرهنگي در بانک سرمایه که از پول فرهنگیان تشکیل شده است
- عدم تحقق پوشش تحصیلی به صورت 100 درصد در آموزش ابتدایی (امروز 60 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل و نزدیک 9 میلیون بیسواد در کشور داریم)
* نادر قاضیپور، نماينده مردم اروميه:
- وضعیت نابسامان مدارس روستایی و مناطق محروم (جمعآوری مدارس شبانهروزی روستایی/ فروش تعداد زیادی از مدارسی که مردم در روستاها ساخته و تحویل آموزش و پرورش دادهاند/ عدم اختصاص امکانات لازم براي هنرستانهای روستایی و خوابگاههای دانشآموزان شبانهروزی با وجود دو برابر شدن اعتبارات مربوطه/ در نظر گرفتن یک معلم براي 6 کلاس مدارس روستايي/ آغاز با تاخیر مدارس در برخی از روستاها/ وجود مدارس کپری در جنوب کرمان در دمای 50 درجه بالای صفر)
- استخدام بدون ضابطه نیرو در سراسر كشور و كنار گذاشتن افراد باسابقه
- هزینهتراشی براي تحصيل دانشآموزان؛ با وجود صراحت قانون اساسی برای تحصیل رایگان
- پایین بودن حقوق معلمان روستایی
- فراموش شدن مشکلات اعزام به خارج معلمان، صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه
- از کارت طلایی فرهنگیان چیزی باقی نمانده است
- عدم تحقق وعده اجرای آزمون پیشدبستانی نهضتیها
- تمركز گرايي در سیستم آموزش و پرورش
- عدم جلب نظر هيات دولت براي اولویت يافتن کمک به آموزش و پرورش
- روحیه کمتحرک وزير
- تبليغات جناحي در نشریه نیمکت آموزش و پرورش
- عدم كفايت مديريتي و بينشي علياصغر فاني براي مديريت طرح ملی سند آموزش و پرورش
- عدم جوابگويي انتصابات و آرایش درونی وزارت آموزش و پرورش به نیازهای جامعه و جمهوری اسلامی ایران
* موسوینژاد، نماینده مردم دشتستان :
- اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- ضعف در مدیریتها و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش
- عدم رویکرد جدی و برنامهمحور به دانشگاه فرهنگیان
- انتصاب مدیران بازنشسته، ناکارآمد، بیانگیزه و بدون برنامه با رویکرد سیاسی، جناحی و باندبازی در سطوح ستادی وزارتخانه و مدیریتهای ارشد استانی و شهرستانی
- نگاه قالب سیاسی، جناحی، حزبی و گروهی به آموزش و پرورش
- عدم اقدام واضح براي تحول در ساختار مالی و اداری و نظام مدیریت با هدف ارتقای کیفیت و بهرهوری نظام آموزش و پرورش و اجرایی شدن افزایش سهم اعتبارات غیر پرسنلی به پرسنلی
- عدم نظارت بر استفاده بهینه از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان
- عدم توجه جدی و عملی برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی
- عدم به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیندهای موجود و ارایه برنامههای آموزشی و دروس دورههای تحصیلی به صورت الکترونیکی به ویژه در مناطق محروم کشور
- عدم برنامهریزی و مدیریت نامناسب در ساماندهی نیروهای انسانی
- عدم اجرای مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در مورد استخدام مربیان پیشدبستانی و شرکتی و افزایش مرخصی زایمان و شیردهی به 9 ماه
- تبعیض شدید خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانهها (عدم در نظر گرفتن حق مسکن، ایاب و ذهاب، خواربار و ... برای فرهنگیان)
- عدم پرداخت هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان، اضافه کار آموزشی، فوقاالعاده نوبت دوم مدیران، فوقاالعاده مرزی مناطق محروم، هزینه آب و برق، تلفن مدارس و هزینه سفر فرهنگیان
- رويكرد سلیقهای در پرداخت پاداش بازنشستگی
- ناتوانی وزیر در جلب عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور
- عدم سرمایهگذاری و برنامهریزی درست برای شناخت و استعدادهای درخشان به ویژه در مناطق محروم
- عدم كارايي بیمه طلایی فرهنگیان
- كنار گذاشتن نیروهای فعال از مدریتها
* فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
- عدم توجه به کرامت معلمان
- نارضايتي در زمينه حقوق و مطالبات فرهنگیان
- عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورشژ
- انتقاد به اظهارات وزير آموزش و پرورش مبني بر «نداشتن مهارت فرهنگیان» و اينكه «فرهنگیان انگیزه لازم را ندارند»
- بلاتصدی ماندن پژوهشگاه آموزش و پرورش در طی 8 ماه گذشته
- استفاده از بازنشستگان در وزارت آموزش و پرورش و عدم استفاده از نیروهای فعال و جوان
* محمد سعید انصاری، عضو کمیسیون انرژی مجلس
- انتصاب مدیران ناتوان در آموزش و پرورش
- وضعیت نامناسب تجهيزاتي مدارس در مناطق محروم کشور (برپايي كلاس در کانتینرها)
- هزينهتراشي مدارس براي تحصيل دانشآموزان؛ علیرغم صراحت قانون اساسي براي آموزش رایگان
- انتقاد به سياست ادغام مدارس روستایی كه منجر به ترک تحصیل دانشآموزان روستاها شده است
- سیاسی کردن آموزش و پرورش
- ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت در تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته
- ناتواني وزير برای تدوین نقشه راه و برنامهریزی عملیاتی جهت اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- بيتوجهی به وضعیت آموزش در استان خوزستان كه نسبت به کل کشور بسیار نامناسب است
* محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
- سياسي و حزبي اداره شدن آموزش و پرورش با حضور و عمل سياسيكارانه بسياري از مدیران وزیر (باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت اجرایی کشور و رويكردهاي انتخاباتي در آمنوزش و پرورش)
- ضعف وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی و اجرايي
- عدم نفوذ مناسب وزير آموزش و پرورش در دولت و مجلس
- عدم برخورداري فاني از محبوبيت و مقبوليت نزد فرهنگيان
- سستي و عدم تحرك لازم وزير آموزش و پرورش و تيم مديريتياش
- عدم اعتماد زیرمجموعه وزارتخانه به فاني
- فقدان رويكرد مدیریت جهادی در وزارت آموزش و پرورش
- عدم اشراف وزیر به مدیران زیرمجموعه
- بدهكاري مديران مدارس به اصناف مختلف
- سوءتغذیه کودکان در مدارس
- معلمان عزیز به مشاغل دیگر حتی سرویس دانش آموزان روی آورده اند و این به خاطر کم بودن حقوق فرهنگیان است
*حامد قادرمرزی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس
- فاصله گرفتن فاني از برنامههای اعلامی خود
- ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه فرهنگیان کشور
- عدم حضور وزير آموزش و پرورزش حداقل در يكي از تجمعات فرهنگيان در مقابل ادارات آموزش و پرورش براي توضيح به آنها
- ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع لازم جهت تامین منابع مالی مورد نیاز هزینههای مدارس کشور و افزایش فضای آموزشی مدارس در مناطق محروم کشور، جهت تامین معیشت فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش و اعطای امتیازات مشابه همانند سایر دستگاههای دولتی
- اقدام غيرقانوني در تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان
- وضعیت نابسامان مدارس روستایی و مناطق محروم (وضعيت نامناسب به لحاظ زيرساخت و تجهيزات/ تشكيل كلاسها در کپرها، چادرها و کلاسهای مخروبه)
- غفلت نسبت به ارتقای بهرهوری و برنامه آموزشی و استمرار عدالت آموزشی در کشور
- عدم توجه نسبت به کوچکسازی آموزش و پرورش و عدم تعديل بزرگسری اداری در وزارت آموزش و پرورش
- هزينه شدن پنجششم بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیرآموزشی
- عدم هدفگذاري مشخص در امور پرورشی
- عدم ساماندهی علمی و منطقی در تقسیم کار معلمان
* محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
- افت آموزش و پرورش و افزايش بیسوادی و ترک از تحصیل در دوران وزارت فاني
- انتقاد نسبت به معاونان منتخب وزير آموزش و پرورش
- كنار گذاشته شدن مدیران پرورشي با سابقه و خبره و با تقوا
- تشكيل كلاسهاي درس در كانتينر!
- وجود مدارس چند پایه در کشور
- وضع نامناسب مالی و بیمه ای معلمان
* احمد آریایینژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
- فقدان گام اجرايي بايسته براي سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- حاكم شدن رویکرد اشتباهی در آموزش و پرورش
- كمرنگ شدن دانشگاه فرهنگیان
- تبعيض در امكانات رفاهي ارائه شده به فرهنگيان در مقايسه با كاركنان سایر وزارتخانهها
- تعطيلي برخي مدارس روستايي و مناطق محروم به دلیل کمبود بودجه
- عدم برنامهریزی براي جذب بودجه و هدایت صحیح منابع
* محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان
- عدم توانايي وزير براي تشريح وضعیت معلمان و همراه كردن مجلس جهت رفع مشكلات
- بي كيفيت شدن آموزش و تربیت
- كمتحرکي وزير
- عدم تدبير مشكلات معیشتی فرهنگیان
- دريافت هزينه از والدين دانشآموزان براي ثبت نام؛ علي رغم صراحت قانون اساسي براي رايگان بودن آموزش
* سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین و پیشوا
- انتصاب اعضای حزب منحله مشارکت یا فتنهگران در وزارت آموزش و پرورش
- انتقاد به مواضع رئیس دانشگاه فرهنگیان مبني بر تمجيد از آموزش و پرورش ایالات متحده
- غيبت وزير و معاون پشتيباني وزارتخانه در ايام بودجه به دليل سفر خارجي
- سخنان يك مسئول وزارت آموزش و پرورش مبني بر اينكه «معلمان باید زمینه آزادی سرانه فتنه را فراهم کنند»
- عدم رعايت كرامت معلمان
- پرداخت ديرهنگام حق التدریس معلمان