کانال آب غیرمجاز سازمان آب و برق در خوزستان، جان ۲۰راس آهو در منطقه حفاظت شده میشداغ را گرفت.

اين آهو ازجمله گونه‌هاي خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها آهويي است كه در زيستگاه طبيعي خود زندگي مي‌كند. ميشداغ يكي از مناطق كويري منحصربه‌فرد با وسعت 60هزار هكتار است كه در غرب خوزستان بين شهرهاي بستان و عبدالخان واقع شده و از سال 90به منطقه حفاظت شده ارتقا يافته است.

كارشناسان محيط‌زيست بر اين باورند كه كانال انتقال آب سازمان آب و برق خوزستان در يك سال گذشته حيات اين‌گونه منحصر به‌فرد را تهديد كرده و به قتلگاه آهوان تبديل شده است.

آنطور كه معاون طبيعي اداره كل حفاظت محيط‌زيست خوزستان به ايرنا گفته است اين تعداد آهو در 15‌ماه گذشته با سقوط در اين كانال تلف شده‌اند. به گفته سيدعادل مولا، اين كانال كه از سال گذشته براي آبرساني مورد استفاده قرار گرفته است، پارسال 15راس و امسال نيز 3راس از آهوان ميشداغ را به كام مرگ برده است.

مولا مي‌گويد كه كانال اصلي انتقال آب از سد تنظيمي كرخه موسوم به «پاي پل كرخه» كه براي شبكه آبياري و زهكشي اراضي غرب كرخه در دهه 80احداث شده از سال گذشته براي طرح آبرساني غدير به بهره‌برداري رسيده است. وي افزود: اين كانال به طول 17كيلومتر از منطقه حفاظت شده ميشداغ (مشداخ) كه كريدور تردد آهوهاي كمياب است، عبور مي‌كند. مولا كانال پاي پل كرخه را غيرمجاز دانست و تصريح كرد: اين كانال روباز در زمان ساخت، مجوز ارزيابي زيست‌محيطي نداشته و زيستگاه ميشداغ را عملا به 2قسمت تقسيم كرده كه امكان تردد آهوها و ساير زيستمندان را در منطقه از بين برده است. وي اضافه كرد: در يكي‌دو سال گذشته چشمه‌هاي طبيعي منطقه در اثر خشكسالي از بين رفته است و تقريبا هيچ منبع آب ديگري به جز اين كانال براي آهوها وجود ندارد به همين دليل بوي آب كه به مشام آهوهاي تشنه مي‌رسد، ديوانه‌وار خود را به كانال پاي پل كرخه مي‌رسانند اما به‌دليل ناايمن بودن، در آن سقوط مي‌كنند كه محكوم به مرگ يا صيد توسط شكارچيان مي‌شوند.

مولا با اشاره به مكاتبات و جلسات متعدد با سازمان آب و برق خوزستان در سال‌هاي گذشته و ارائه 2راهكار براي جلوگيري از تلفات حيات وحش، اظهار كرد: طرح ايمن‌سازي‌ كانال با توجه به رفتار آهوها و براي جلوگيري از سقوط آنها به اين سازمان پيشنهاد شده است همچنين مجوز برداشت آب از كانال براي ايجاد حوضچه‌هاي كم عمق آب نيز مطرح شده اما همه اين راهكارها در پيچ و خم اداري سازمان آب و برق متوقف مانده است. وي تأكيد كرد: درصورت عملي‌نشدن طرح‌ها و بي‌توجهي سازمان آب و برق خوزستان، اين سازمان را به مراجع قضايي معرفي مي‌كنيم. معاون حفاظت و بهره‌برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اما در اين‌باره گفت: از 7‌ماه پيش كه در اين سمت منصوب شدم با محيط‌زيست مذاكراتي درباره كانال پاي پل كرخه مطرح شده كه هنوز به نتيجه نرسيده است.