اين درحالي است كه طبق فاز اول مطالعات ساخت اين تونل در دهه 70 قرار بود اين تونل بار مضاعف ترافيكي را بر دوش بازار و منطقه مركزي شهر تحميل كند.با اين وجود هنوز بخشهايي از تونل اميركبير بهويژه در محدوده خيابان كرمان و آهنگ بهدليل تعريض اين دو خيابان كامل نشده است. سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران، درباره تعيين تكليف ترافيكي تونل امير كبير به برگزاري جلساتي ميان كميسيون عمران شورا و معاونت فني و عمران شهرداري تهران اشاره كرد كه طبق آن، 2 سناريوي ترافيكي درخصوص تونل در حال بررسي است؛ يك سناريو تكميل نيمه جنوبي اين تونل براي حركت رفت و برگشت خودروهاست و سناريوي بعدي تغيير جهت خيابانهاي ري و امير كبير(شهيد ديلمان) بهصورت شرقي- غربي است تا جذابيتهاي سفر در اين منطقه و تونل امير كبير افزايش پيدا كند. تشكريهاشمي در توضيح تغيير جهت ترافيكي خيابان اميركبير توضيح داد: بايد خودروها بتوانند از خيابان مصطفي خميني بهصورت مستقيم از غرب به شرق وارد خيابان امير كبير شوند. اكنون جهت اين خيابان بهصورت شمالي جنوبي است. درصورت تغيير سيكل حركتي اين خيابان خودروها با يك چپگرد به راحتي وارد تونل امير كبير ميشوند.
- تعريض، مشكل را حل ميكند
اجراي تونل اميركبير بهدليل درخواستهاي مردمي بود كه خواهان رسيدگي به وضعيت تردد در اين محدوده بودند. فاز اول مطالعات هم در دهه 70 صورت گرفت. طبق اين مطالعات پيشبيني شده بود اين تونل بار ترافيك را وارد بازار كند. اما در مطالعاتي كه سال 89 توسط كارشناسان صورت گرفت ماموريت اين تونل تخليه بار ترافيكي بازار به بزرگراه امام علي تعيين شد. مازيار حسيني، معاون سابق فني و عمراني شهرداري تهران در اينباره گفت: زماني كه تونل اميركبير بهصورت رسمي افتتاح شد، شهردار تهران به صراحت اعلام كرد ارتباط اين تونل با بزرگراه امام علي با نگاه تخليه ترافيك بازار به خارج از مركز شهر بوده است و نه ورود به بازار. از سوي ديگر پيشبيني شده بود كه در آينده فقط وسايل حملونقل عمومي بتوانند وارد محدوده تونل شوند؛ البته امتداد تونل جنوبي اميركبير به شرط عقب نشيني خيابان تا محدوده كرمان درنظر گرفته شده بود. حسيني تأكيد كرد: طي جلساتي كه با معاونت حملونقل و ترافيك، پليس راهور و مسئولان منطقهاي داشتيم، حتي پليس راهور به صراحت اعلام كرد كاملا مخالف ورود ترافيك به محدوده بازار هستند. وي با تأكيد بر اينكه با تعريض خيابان اميركبير جهت ترافيكي آن نيز تغيير خواهد كرد، يادآور شد: با تعريض خيابان اميركبير(شهيد ديلمان) و تغيير جهت ترافيكي، خودروها ميتوانند مستقيم از غرب به شرق وارد اين خيابان شده و از طريق تونل اميركبير وارد بزرگراه امام علي شوند. حسيني با بيان اينكه تونل اميركبير مجهز به پاركينگ اختصاصي و مجهزترين مركز كنترل ترافيك است، تأكيد كرد: البته با تكميل تونل جنوبي امكان عبور وسايل حملونقل عمومي بهويژه اتوبوس نيز به آساني انجام خواهد شد.
عبور هزار خودرو در هر روز
آنگونه كه دوربينهاي مركز كنترل ترافيكي تونل اميركبير نشان ميدهد، روزانه حدود هزار خودرو از اين تونل عبور ميكنند. به گفته معاون شهردار تهران، يكي از مسائلي كه منتقدان بايد به آن توجه كنند اين است كه بار ترافيكي اين تونل به زمان كار و فعاليت محدوده بازار نيز وابسته است. امكان دارد كه زماني وارد تونل شويم كه خودرو كمتري از داخل آن عبور ميكنند و اين بدان معنا نيست كه تونل امير كبير كارايي لازم را ندارد بلكه امكان دارد ساعات اوج شلوغي كار و فعاليت در اين محدوده گذشته است.