علیرضا زاکانی*: دولت نهم را می‌توان از ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرارداد و نکات مختلف عملکرد دوساله دولت را می‌توان از چند نظر به ارزیابی گذارد.

از یک نظر اساس شکل‌گیری این دولت و شعارهایی که دولت نهم در ابتدای فعالیتش مطرح کرده بود، فرصت مناسبی را برای بازگشت به شعارهای اساسی انقلاب اسلامی فراهم آورد و از سوی دیگر افراد و عناصری که در بدنه این دولت به کار گرفته شد یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دستگاه اجرایی کشور در سال‌های اخیر بوده که مشخصه بارز این اعضا اعتقاد به همان شعارها و معیارهایی بود که در ابتدای روی کارآمدن دولت مطرح شد.

به این ترتیب تلاش در جهت تحقق شعارهای دولت و انجام فعالیت در مسیر واقعی کردن آن شعارها را می‌توان ازجمله خصوصیات مثبت آن نام‌برد که در سرلوحه کارها قرار گرفته بود.

تجلی این فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌ها در عرصه خارجی که توانست شرایط مناسبی را به‌نفع کشور فراهم آورد و فعالیت‌های ما را از حالت انفعال خارج سازد نمونه‌ای از تلاش دولت در مسیر واقعی کردن شعارها و در خط اعتلای نام ایران بود.

اگرچه نظام مستبد جهانی در این جهت بارها سنگ‌اندازی کرده و می‌کند اما احقاق حقوق هسته‌ای ایران از مهم‌ترین دستاوردهایی بود که دولت به پشتوانه ملت از آن دفاع کرده و می‌کند در بخش داخلی و در حوزه‌های مختلف نیز شاهد تلاش مجموعه هیأت دولت در طی این دو سال بوده‌ایم که باز ویژگی اصلی و مهم این حرکت‌ها پیوستگی و عمق درجهت ایجاد ارتباط با مردم بوده که سفرهای استانی هیأت دولت در همین راستا انجام گرفته است.

در واقع با ارتباط مداوم دولت و اعضای آن با پایین طبقات اجتماع همبستگی عمیقی بین دولت و ملت شکل گرفته که این همبستگی به‌عنوان یک پشتوانه برای دولت تبدیل شده است.

در حوزه  معطوف به منابع و زیرساخت‌های عمرانی نیز از سال گذشته تلاش‌هایی جدی صورت گرفته است که نتایج آن ان شاءالله در روزهای آینده به‌وضوح قابل رؤیت خواهد بود. این اقدامات تنها به حوزه‌ها و زمینه‌های مذکور نیست و تلاش دولت را در بهبود و بالا بردن سطح کیفی وضعیت آموزشی، بهداشتی، سلامت و ارائه خدمات می‌توانیم ذکر کنیم.

به هر حال با نگاهی مثبت به این فعالیت‌ها در طی دو سال باید همچنین اذعان کرد که عملکرد دولت عاری از خطا هم نبود و تنها دیکته نانوشته است که مورد خطا قرار نمی‌گیرد و اگر کاری انجام شود و دیکته‌ای نوشته شود ممکن است از جهات مختلف نیز مورد انتقاد واقع شود.

درواقع با پتانسیل‌هایی که وجود دارد دولت می‌تواند سال‌های آینده عملکردی قوی‌تر و به‌مراتب بهتر از این دو سال ارائه کند.

*نماینده مردم تهران در مجلس