روسیه در چارچوب سیاست‌های تدافعی و گاه تهاجمی جدید خود در حوزه خارجی، درصدد افزایش حضور نظامی در قرقیزستان است و همزمان در اقتصاد این کشور 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

خبرگزاری روسی نووستی در گزارشی در این باره می‌نویسد، روسیه می‌خواهد نشان دهد که آماده‌ جذب قرقیزستان به پروژه‌های مختلف و شرکت در توسعه این کشور و امنیت آن است.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که منافع ژئوپولیتیک مسکو در فقیرترین کشور آسیای میانه اخیرا افزایش یافته است.

اکنون جدالی نیرومندانه و با تمام قوا بر سر اعمال نفوذ بر قرقیزستان وجود دارد که عرصه‌ای استراتژیک برای پیشرفت در آسیای میانه و کنترل بر آن است. یکی از اقدامات آشکار روسیه در این مسیر افزودن بر تعداد پایگاههای نظامی این کشور در قرقیزستان است.

در قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان هم روسیه و هم آمریکا و اتحادیه‌ اروپا سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده‌اند که این مغایر با منافع اقتصادی چین است.

نووستی افزوده است: مبلغ سرمایه‌گذاری‌های روسیه که از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام شده برای بیشکک فوق‌العاده جذاب است.

الکسی مالاشنکو، کارشناس مرکز کارنگی مسکو در این باره به نووستی گفت: برای قرقیزستان که درآمد بودجه آن در سال گذشته 600 میلیون دلار بود، رقم اعلام شده سرمایه‌گذاری روسیه رقمی رویایی است.

به گفته وی، پایگاه درکانت با توجه به اعلام سیاست گشت ناوگان هوایی استراتژیک از سوی پوتین، می‌تواند به نوبه خود پایگاهی کمکی برای سوخت‌گیری هواپیماهای روسی باشد که مسیر آنها مثلا به سمت استرالیا است.

آجار کورتوف، کارشناس موسسه تحقیقات استراتژیک روسیه نیز تاکید کرد: ممکن است تقویت گروه نظامی روسیه در قرقیزستان، پاسخی کاملا متناسب به تقویت مواضع اقتصادی سایر کشورها در آسیای میانه، به ویژه چین و قزاقستان نباشد.

وی افزود: چنین مسائلی در زمان شوروی نیز رخ می‌داد، در آن زمان روسیه به امید دوستی ابدی سخاوتمندانه تسلیحات پخش می‌کرد و  اکنون فقط 10میلیارد دلار بدهی افغانستان را بخشیده‌ است.

ایوان سافرانچوک، مدیر بخش امنیت جهانی این مؤسسه نیز معتقد است که روسیه سعی دارد بدین ترتیب از پدیدار شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در تاجیکستان و ترکمنستان جلوگیری کند.

به گفته سافرانچوک، حداقل دستاورد روسیه از افزایش حضور نظامی و  اقتصادی در قرقیزستان این است که  مقامات قرقیزستان به این نتیجه برسند که پایگاه آمریکا در خاک قرقیزستان برای آنها بیشتر نتیجه منفی دارد تا مثبت.