همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی زبان داون پاکستان نوشت: قزاقستان اعلام کرده است که طی مدت پنج سال آینده، پنج هزار تن اورانیم در اختیار هند قرار خواهد داد.

به گزارش ايرنا، بر اساس گزارش این رسانه پاکستانی، نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان این خبر را چهارشنبه (17 تير)  و در کنفرانس مطبوعاتی که بعد از دیدار وی با نارندرا مودی نخست وزیر هند در روسیه برگزار شد، اعلام کرده است.

بر اساس گزارش داون، نظربایف در این کنفرانس مطبوعاتی گفته است: امضای قراردادی برای فروش پنج هزار تن اروانیوم به هند از سال 2015 تا 2019 میلادی، شاهدی برگسترش نظام‌مند همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی است.

قزاقستان بزرگترین صادر کننده اورانیوم در جهان محسوب می‌شود. این کشور از سال 2010 تا 2014، بیش از دو هزار تن اورانیوم در اختیار هند قرار داده است.

همکاری هسته‌ای هند با سایر کشورها، برای پاکستان به عنوان تنها رقیب هسته‌ای هند در منطقه جنوب آسیا، خوشایند نیست.

هند و پاکستان دارای فناوری هسته‌ای و همچنین صاحب سلاح‌های هسته‌ای هستند و تنها قدرت‌های دارنده سلاح اتمی در جنوب آسیا محسوب می‌شوند.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌های اخیر میان دو همسایه هسته‌ای و تشدید جنگ لفظی میان دو کشور در روزهای اخیر،  سه‌شنبه (16تير) خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان بار دیگر هند را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در پاکستان کرد و در تهدید هسته‌ای تلویحی علیه هند، اعلام کرد که اگر نیاز باشد، پاکستان ممکن است برای دفاع از خود دست به هر اقدامی بزند.