علی اصغر محمدی: شهریه مدارس غیردولتی امسال به محل مناقشه بین آموزش و پرورش، والدین دانش‌آموزان، آموزش و پرورش و سازمان تعزیرات حکومتی تبدیل شده است.

تعزيرات مي‌گويد براساس شكايت مردم به موضوع ورود پيدا كرده و آموزش و پرورش هم اعلام كرده بازرسان تعزيرات حق ورود به مدارس را ندارند.نمايندگان عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در گفت‌وگو با همشهري اعلام كردند درصورت دريافت شكايت مردمي در اين‌باره موضوع را سريعا در كميسيون بررسي و با متخلفان برخورد مي‌كنند.

  • موضع آموزش و پرورش

هميشه در فصل ثبت نام اين مسئولان آموزش و پرورش بوده‌اند كه تأكيد كرده‌اند بر همه‌‌چيز نظارت دارند و به تخلف‌ها رسيدگي مي‌كنند اما اين بار و درحالي‌كه حساسيت‌ها به موضوع شهريه مدارس غيردولتي بيشتر از گذشته‌شده، خبر از عزل تعدادي از مديران اين مدارس رسيده است.

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران، از بركناري و لغو ابلاغ ۱۲ مدير مدارس غيردولتي متخلف شهر تهران خبر داد.اسفنديار چهاربند با اعلام اينكه مديران اين مدارس به‌دليل عدم‌تمكين از مقررات و تكرار تخلفات از سمت خود عزل و ابلاغ آنها لغو شده، گفت:ثبت نام پيش از موعد مقرر، دريافت شهريه اضافي و ارائه خدمات فوق برنامه قبل از تأييد آموزش و پرورش از مهم‌ترين تخلفات مديران اين مدارس هستند.همچنين مديران ۲۲ مدرسه موظف به بازگرداندن شهريه اضافي در ۱۵ روز آينده شدند و مديران ۶۳ مدرسه متخلف نيز تذكر كتبي دريافت كردند. به گفته چهاربند، براساس بخشنامه ابلاغ شده به همه مدارس، مديران مدارس حق استفاده از دستگاه كارتخوان در مدرسه را ندارند و اوليا بايد پرداخت هرگونه وجه را از طريق بانك و شماره حساب مدرسه و دستگاه خودپرداز انجام دهند. همزمان رئيس سازمان مدارس غيردولتي آموزش‌وپرورش نيز از بازگشت مبالغ دريافتي اضافه‌تر بر شهريه طي مدت 3هفته به خانواده‌ها خبر داد. مرضيه گرد در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم گفت:چنانچه در اين فاصله پول به اوليا بازگردانده نشود، شوراي نظارت مركزي درخصوص متخلف تصميم‌گيري مي‌كند كه چه برخورد قانوني با آنها شود. با همه اين اظهارات اين بار مسئولان تعزيرات جدي‌تر از هميشه روي پرونده شهريه مدارس غيردولتي متمركز شده‌اند.

  • پرونده شهريه در سازمان تعزيرات

ماجرا از آنجا آغاز شد كه پس از اعلام نرخ شهريه مدارس غيردولتي از سوي آموزش و پرورش، برخي والدين دانش‌آموزان از تفاوت بين شهريه رسمي و آنچه مديران اين مدارس از آنها دريافت كرده‌اند با آگاهي از اينكه آموزش و پرورش حامي مدارس غيردولتي است و شكايت‌ آنها نافرجام مي‌ماند به سازمان تعزيرات حكومتي شكايت بردند.

تعزيرات حكومتي نيز طبق وظيفه قانوني خود به موضوع ورود پيدا كرد كه به مذاق آموزش و پرورشي‌ها خوش نيامد و معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي اعلام كرد بازرسان سازمان تعزيرات حق ورود به مدارس و بررسي شكايات مردمي از شهريه مدارس غيردولتي را ندارند.در مقابل اين واكنش‌ها اما مديركل تعزيرات حكومتي استان تهران با اشاره به دريافت يك ميليارد پول اضافي در يك مدرسه گفت: آقايان «دانش‌آموز» را پول مي‌بينند؛ مهلت چند روزه به آموزش‌وپرورش براي ادامه همكاري داديم.مسئولان بگويند بعد از توبيخ مدرسه متخلف، تكليف پول مردم چه مي‌شود؟»

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم با تأكيد بر اينكه ورود تعزيرات به اين مسئله كاملا قانوني است، توضيح داد:آموزش و پرورش طبق قانون مي‌تواند نظارت داشته باشد و تعزيرات نيز به اين نظارت اعتراضي ندارد اما آموزش و پرورش هيچ‌گاه نمي‌تواند مرجع رسيدگي باشد.نظارت و رسيدگي 2مقوله جداگانه هستند.سازمان بازرسي با آن همه عظمت اگر با تخلف مواجه شود به دادگاه يا تعزيرات گزارش مي‌دهد و خودش حكم نمي‌دهد. متأسفانه آقايان جايگاه ناظر را با رسيدگي‌كننده يكي دانسته‌اند كه غلط است. ما به مدرسه‌اي رفتيم كه يك ميليارد تومان اضافه دريافتي داشت. حكم‌اش چيست؟ مي‌گويند ما مدير را توبيخ مي‌كنيم. بعد از توبيخ مدير، تكليف پول مردم چه مي‌شود؟ قانون گفته اضافه دريافتي بايد مسترد و فرد خاطي جريمه شود. اينها را قانون براي تعزيرات تعيين تكليف كرده است.»

  • ورود مجلس به ماجرا

درحالي‌كه آموزش و پرورش واكنش تندي به ورود سازمان تعزيرات حكومتي به موضوع شهريه مدارس غيردولتي نشان داده، برخي نمايندگان عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از بررسي موضوع در اين كميسيون خبر دادند.

عطاءالله سلطاني صبور، عضو كميسيون آموزش مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: مردم مي‌توانند شكايت خود درخصوص شهريه مدارس غيردولتي را به شماره 33524012فكس كنند تا به دقت بررسي و رسيدگي شود. قاسم جعفري و رضا صابري، 2عضو كميسيون آموزش مجلس نيز اعلام كردند مردم مشكلات خود در اين‌باره را به كميسيون آموزش مجلس منعكس كنند و مطمئن باشند كه به آنها رسيدگي مي‌شود. درحالي‌كه شهريه بسياري از مدارس غيردولتي از شهريه 2ترم دوره دكتري دانشگاه آزاد نيز بيشتر است، بسياري از والدين به تخلفات و زياده خواهي برخي از اين مدارس اعتراض دارند.بايد ديد آيا ورود سازمان تعزيرات گرهي از اين مشكل قديمي باز مي‌كند؟