رئیس سازمان میراث فرهنگی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در پاسخ درباره وضعیت الواح هخامنشی امانت داده شده به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو گفت: این پرونده از سال ۱۳۱۴ تا امروز مطرح است.

 الواح هخامنشي بيش از 30هزار لوح بود كه در سال 1314 براساس مصوبه دولت از طريق كشتي به مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو فرستاده شد و در سال 1316به آنجا رسيد. قرار بود 3 سال مطالعه روي اين الواح انجام و سپس به ايران برگردانده شوند كه در سال‌هاي نخست انجام نشد و با پيگيري‌ها بخشي از الواح در سال1327و بخشي ديگر نيز در سال ‌1350به ايران بازگردانده شد. تعدادي نيز در سال 1383 به ايران مسترد شد اما هنوز بخشي از الواح در آن مؤسسه باقي‌مانده است.

مسعود سلطاني‌فر كه اين اظهارات را در نشست با خبرنگاران ايسنا مطرح كرده است، گفت: در 2سال گذشته، 2دادگاه خاص در اين زمينه برگزار و 2حكم خوب به نفع ايران داده شد و فكر مي‌كنيم يك يا 2 جلسه دادگاه ديگر مي‌تواند حقانيت ما را به اثبات برساند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به بازگرداندن 349قلم از اشياي «خوروين» از بلژيك پس از 50سال و بازگرداندن اشياي «چغاميش»، درباره احتمال بازپس‌گيري سر سرباز هخامنشي كه چند سال گذشته در يك مزايده در لندن به فروش رفت و سال گذشته مشخص شد در اختيار يك جوان كانادايي است، گفت: از اين موارد انفرادي چند مورد در دست پيگيري داريم كه كارهاي حقوقي آن توسط دفتر امور حقوقي بين‌المللي رياست‌جمهوري با كمك مجموعه حقوقي سازمان ميراث‌فرهنگي انجام مي‌شود.‌ برخي از اين موارد قابل اثبات هستند كه به‌صورت قاچاق خارج شده‌اند و ‌براي موارد ديگر نيز بايد پيگيري حقوقي و قانوني انجام شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين به ماجراي تخريب بافت تاريخي شيراز اشاره كرد و از مسئولان امنيتي و سياسي شيراز خواست تا مانع تخريب بافت تاريخي آن شهر شوند. سلطاني‌فر گفت: جلساتي با شوراي بافت تاريخي شيراز و شخص وزير راه داشتم و پيش‌بيني شد براي ساماندهي اين بافت با همكاري و هماهنگي مسئولان استان فارس و آستان مقدس احمدبن‌موسي(ع) يك طرح تهيه و با مديريت يكي از معاونان وزارت راه و شهرسازي دنبال شود تا بافت تاريخي شيراز با رعايت ملاحظات ميراثي و تاريخي ساماندهي شود. وي افزود: همه مسئولان در اين زمينه كه «از بناهاي ارزشمند فرهنگي و تاريخي حفاظت كنيم» به تفاهم رسيده‌اند.

مسعود سلطاني‌فر همچنين به آمار جديد گردشگران اشاره كرد و با اعلام اينكه در سال 93 حدود 5ميليون و 100هزار گردشگر خارجي به ايران سفر كردند از افزايش ميزان سفر با تور به ايران خبر داد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي البته با تأكيد بر اينكه نظام آمارگيري درستي در گردشگري داخلي وجود ندارد، گفت: آمار گردشگران نوروزي معمولا 60تا 70درصد كل مردمي است كه در آن مقطع خاص به سفر رفته‌اند و با امكانات موجود امكان ارائه آمار دقيق گردشگران داخلي وجود ندارد. وي با اشاره به اينكه آمار گردشگران خارجي نيز از پليس مهاجرت ناجا گرفته مي‌شود، گفت: در اين فرايند حتي تعداد گردشگراني كه با تور به ايران سفر كرده‌اند نيز مشخص مي‌شود.

سلطاني‌فر سپس با اعلام اينكه سفر گردشگران غربي با تورهاي مسافرتي به ايران در سال گذشته بيش از 80درصد رشد داشت، افزود: براساس آماري كه تعدادي از سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور اعلام كرده‌اند، در سال 93 حدود 34هزار گردشگر آلماني به ايران سفر كردند كه اين تعداد در سال 92 حدود 22هزار نفر بود. سال پيش حدود 14هزار و 500ايتاليايي به ايران سفر داشتند كه سال 92 تعداد آنها 8هزار نفر بود. اين آمار گوياي آن است كه سال 92 حدود 2هزار گردشگر آمريكايي به ايران وارد شدند كه تعداد آنها در سال 93 به دوبرابر، يعني حدود 4هزار گردشگر رسيد. وي افزود: سفر گردشگران عراقي به ايران كه در صدر گردشگران ورودي ايران هستند، در سال93 حدود 10درصد رشد داشت.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همچنين آمار ايراني‌هايي كه در سال گذشته به خارج از كشور سفر كرده‌اند را با احتساب زائران اربعين، حدود 7ميليون و 200هزار گردشگر اعلام كرد. وي در عين حال با يادآوري سياست اين سازمان براي مثبت‌كردن تراز منفي گردشگري ورودي و خروجي گفت: مثبت كردن تراز گردشگري ورودي و خروجي در برنامه ششم لحاظ شده تا در پايان اين برنامه گردشگران ورودي بر گردشگران خروجي برتري يابند.