همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان با عصبانیت و به طور اهانت آمیز به انتقاد عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه واکنش نشان داد و او را غیر مستقیم خائن و بزدل توصیف کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به توصیه عبدالله گل از اعضای ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور پیشین اين كشور  در خصوص لزوم تغییر سیاست کشورش در قبال منطقه  اين واكنش شديد و اهانت‌آميز را نشان داد.

اردوغان با رد توصیه عبدالله گل به طور غیر مستقیم او را «بزدل و خائن» توصیف کرد و گفت: «خائنان، بزدلان، افراد متردد و کسانی را که در جهان سیاست بر منافع شخصی خود پافشاری می‌کنند پشت سر گذاشتیم و مسیر سیاسی خود را بدون تغییر کامل کردیم، اما آنها امروز خارج از عرصه سیاست هستند.»

رئیس‌جمهور سابق ترکیه از سیاست خارجی کشورش انتقاد و تاکید کرده بود آنکارا باید در سیاست خود در قبال خاورمیانه بازنگری کند و دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌تری در پیش گیرد.

این انتقاد او سبب رویارویی سخت عبدالله گل با اردوغان شد.

گل در یک مراسم افطاری با حضور رئیس‌جمهور کنونی تاکید کرده بود: «به صراحت باید بگویم که تصور می‌کنم نیازمند بازنگری در سیاست خارجی خود در قبال خاورمیانه و کشورهای عربی هستیم، به گونه‌ای که واقع‌بینانه‌تر باشد.»

عبدالله گل همچنین تاکید کرده بود ترکیه باید روابط خود را با کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا از جمله مصر و لیبی تقویت کند و جایگاه خود را به دست آورد.

او تاكيد كرد:"رویارویی فلسطینی- اسرائیلی همچنان نیازمند حل و فصل است و صلح دائم در خاورمیانه هنوز برقرار نشده است. بسیار غم انگیز است که کشورهای اسلامی امروز با یکدیگر در تقابل و جنگ هستند. تصور می‌کنم که ترکیه در این‌خصوص باید این کشورها را کمک کند.»