تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲

همشهری‌آنلاین: رییس دایره سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) از تلاش برای برپایی همایشی مردمی با عنوان آشتی میان فتح و حماس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاروق قدومی که در پی دیدار با فاروق الشرع معاون رییس جمهوری سوریه با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: هدف از برگزاری این همایش، پایان دادن به تنش و درگیری میان دو طرف است.

وی تاکید کرد: "تلاش ما این است که این همایش تنها به رایزنی و گفت وگو میان طرف‌های شرکت‌کننده بسنده نکند، بلکه در پی راه حلی برای مشکل موجود باشد".

قدومی متذکر شد: "فلسطینیان می‌باید، در جست وجوی راه حلی برای مشکل رخ داده، دو طرف را به مذاکره و پیمودن گام‌های لازم برای آشتی با یکدیگر وادارند".

وی، مخالفت سرسختانه‌ی تشکیلات خودگردان فلسطین برای گفت وگو با حماس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: "این تشکیلات در قبال حماس بیش از حد سرسختی نشان می‌دهد"

قدومی افزود: "حماس جزیی از ملت فلسطین است که اقدام اشتباهی انجام داده و باید آن را تصحیح کند. پافشاری تشکیلات بر موضع خود در قبال حماس، نیز اشتباه است و باید از آن دست کشید".

رییس دایره‌ی سیاسی ساف، در مورد راه زدودن تنش میان حماس و فتح، گفت:
در وهله‌ی نخست باید انتقادات و حملات تبلیغاتی ضد یکدیگر متوقف و سپس دیدگاه‌های هر یک از دو طرف بررسی شود. همچنان که باید علت مخالفت شدید تشکیلات خودگردان با گفت وگو با حماس و شروط آن برای آغاز مذاکرات را شناسایی کرد.

قدومی افزود: "در مرحله بعدی، باید شروط تشکیلات خودگردان برای گفت وگو با حماس را به اطلاع رهبران این جنبش برسانیم و از نظر آنان نیز باخبر شویم. آنگاه دیدگاه خود را در مورد این شروط بیان کنیم".

در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که رییس دایره‌ی سیاسی ساف و معاون رییس جمهوری سوریه، امروز در مورد آخرین تحولات اوضاع در سرزمینهای فلسطینی مذاکره کردند.