همشهری آنلاین: انتشار فیلمی قدیمی از ملکه انگلستان در حال اجرای سلام نمادین حزب نازی خشم مقامات کاخ باکینگهام را برانگیخت. در این ویدئوی قدیمی ملکه انگلستان در کنار مادر و خواهر کوچکترش در حال آموختن سلام نمادین حزب نازی از سوی ادوارد هشتم دیده می‌شود.

روزنامه "سان" در صفحه نخست خود تصویری از یک فیلم قدیمی متعلق به سال ۱۹۳۳ را منتشر کرده که در آن ملکه کنونی بریتانیا، هنگامی که حدود هفت سال داشته، با دست راستش سلام نازی می‌دهد.

ملکه بریتانیا در این تصویر، همراه مادر، خواهر و عمویش دیده می‌شود.




کاخ باکینگهام با صدور بیانیه‌ای گفته است: "انتشار و سوء استفاده از این تصویر که هشت دهه قبل به ثبت رسیده، اقدامی ناراحت کننده است."


روزنامه "سان" درباره شیوه دسترسی یافتن به این فیلم توضیحی نداده اما گفته است "این ماجرا مهم و جالب بود."


در این فیلم استثنایی که در سال 1933 تهیه شده است، ادوارد هشتم به ملکه آینده بریتانیا و خواهر 3 ساله‌اش پرنسس مارگارت آموزش می‌دهد که چگونه به روش نازی‌ها سلام نظامی دهند. انتشار این فیلم 17 ثانیه‌ای بسیاری را در سراسر بریتانیا خشمگین کرده است. منتقدان انتشار این فیلم معتقدند که ملکه الیزابت در آن زمان دختر بچه‌ای هفت ساله و مشغول بازی با خانواده‌اش بوده و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

مقامات باکینگهام پس از انتشار این فیلم، کار نشریه سان در انتشار یک فیلم از آرشیو خانوادگی سلطنتی را محکوم کردند.

این فیلم سیاه و سفید کوتاه که فقط حدود ۱۷ ثانیه است ملکه الیزابت دوم را در حال بازی با یک سگ در حیاط کاخ نشان می‌دهد. سپس مادر ملکه دستش را مانند سلام دادن مقام‌های آلمان نازی بالا می‌برد و بعد ملکه از او تقلید می‌کند.

استیگ ابل، مدیر تحریریه روزنامه "سان"، اتهام کاخ باکینگهام مبنی بر "سوء استفاده" از این فیلم را رد کرده است.

به گفته آقای ابل، این روزنامه تصمیم گرفت ماجرای این فیلم را منتشر کند زیرا برای مردم اهمیت دارد و حضور شاهزاده ادوارد در فیلم به "اهمیت تاریخی" آن می‌افزاید: "ما از این فیلم استفاده نکرده ایم تا انجام کاری نکوهیده را به آنها نسبت دهیم. بلکه این یک موضوع مهم و جالب است. اینکه آریستوکراسی بریتانیا - و به طور ویژه در این ماجرا ادوارد هشتم - در دهه ۱۹۳۰ تمایلاتی به فاشیسم داشته اند."

مدیر تحریریه "سان" گفته است که انتشار این فیلم باید به "موضوع بحث عمومی و ملی بدل شود."