همشهری آنلاین: زمان آن فرارسیده تا نقش خیابان‌های ناهموار آسفالتی برای همیشه از چهره شهرها زدوده شوند، هدفی که شرکتی هلندی قصد دارد به واسطه ایجاد جاده‌های پلاستیکی آن را به واقعیت تبدیل کند.

براساس گزارش انگجت،‌ شركت وكر وسل مي‌گويد قصد دارد جاده‌هاي پلاستيكي قابل بازيافتي توليد كند كه نسبت به جاده‌هاي آسفالتي پايدارتر و كاربردي‌تر خواهند‌بود. 

علاوه بر بازيافت مواد،‌طول عمر اين جاده‌ها در نوسان دمايي سه برابر بيشتر از جاده‌هاي آسفالتي بوده و برخلاف ظاهر شكننده‌اي كه دارند، كمتر در زير فشار چرخ خودروها دچار شكستگي و آسيب خواهند‌شد. همچنين مي‌توان اين جاده‌‌ها را به صورت پيش‌ساخته سرهم‌بندي كرد و با سرعتي بالاتر نصب كرد. فضاي خالي درون آنها نيز باي عبور كابل‌ها و لوله‌ها و ديگر تاسيسات شهري كاملا مناسب و ايمن است.

اين پروژه درحال‌حاضر تنها يك طرح است اما تصميم شركت هلندي وكروسل براي ساخت، آزمايش و عملي كردن اين پروژه در دنياي حقيقي كاملا جدي است؛ تا حدي كه شهر روتردام براي آزمودن اين سطوح پلاستيكي در آزمايشگاه‌هاي خياباني خود اعلام آمادگي كرده‌ و اين شركت اميدوار است تا سه سال آينده بتواند پروژه‌اش را در روتردام اجرايي سازد.

به گفته شركت وكروسل، جاده‌هاي پلاستيكي را مي‌توان در مدت زماني کمتر از جاده‌ةاي مرسوم تعمير كرد و علاوه بر اين مقاومت اين جاده‌ها در طولاني مدت بيشتر از جاده‌هاي آسفالتي خواهد‌بود. به گفته اين شركت جاده های پلاستیکی سازگار با محیط زیست بوده و از انتشار جهانی دی اکسید کربن یا آلودگی هوا جلوگیری می کنند.