به گزارش ایسنا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از ظهر يكشنبه 4 مرداد، جلسهای با حضور تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عراقچی معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه تشکیل داد.
در این جلسه عراقچی با تمرکز بر مباحث هستهای و برجام به بعضی از مفاد برجام و تبعات آن اشاره و اظهار کرد: در بررسی برجام و تبعات آن باید به صورت کلان به قضیه نگاه کرد یعنی باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاد که شش کشور قدرتمند جهان به این اندازه راغب برای مذاکره و همکاری با یک کشور به ظاهر متوسط یعنی ایران شدند.
وی ادامه داد: باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاد این کشورها حاضر به دادن امتیازهای گسترده به ایران شدند. پاسخ این سوالات ساده است. ایران به یک قدرت مهم تبدیل شده و کشوری با ثبات در منطقهای بیثبات است. ایران به لحاظ قدرت دفاعی همه را در به کارگیری راهکار نظامی علیه خود ناامید کرده است.
مذاکره کننده ارشد تیم هستهای در مورد تحریمها نیز گفت: بعد از طی شدن مراحل قانونی برجام در کشورهای ذیربط نوبت به روز انجام توافق میرسد. در این روز طرفها اقدامات خود را انجام خواهند داد. البته باید توجه داشت که اقدامات دو طرف به لحاظ فنی نمیتواند همزمان انجام شود مثلا اقداماتی که ما باید انجام دهیم به زمان زیادی نیاز دارد اما لغو یا توقف و یا تعلیق تحریمها را فورا میشود انجام داد. حال سوال این است که چگونه میتوان این دو اقدام را همزمان کرد.
عراقچی توضیح داد: در روز توافق، اتحادیه اروپا و آمریکا تعهدات خود را برای لغو و یا تعلیق و یا توقیف انشاء خواهند کرد. از سوی دیگر اجرای این تعهد بعد از اجرایی شدن تعهدات ایران اتفاق میافتد. این فرمول توافقنامه وین برای متناظر بودن اقدامات طرفین است.
وی در مورد موضوع بازرسیها و دسترسی گفت: قرار بود ما هیچ بازرسی یا دسترسی غیرمتعارف را نپذیریم که اکنون این نیت حاصل شده است. مکانیزم پیچیده و البته مدیریت شدهای برای بازرسیها و دسترسیها تدوین شده است که به هیچ وجه مصالح نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. این مکانیزم با مشورت مقامات نظامی و امنیتی کشور انتخاب شده و آنها این مکانیزم را تایید کردند.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: در مورد اصطلاح «نتیجهگیری گستردهتر» که در بحث بازرسی آژانس آمده است باید گفت منظور، جمعبندی کلی آژانس در خصوص فقدان فعالیتهای هستهای اعلام نشده از سوی ایران است. این مهم در نهایت به «گواهی آژانس» درخصوص فعالیتهای هستهای ایران میانجامد.
عراقچی در مورد بازگشت پذیری تحریمها طبق ماده 12 قطعنامه 2231 گفت: در این رابطه باید 4 مرحله طی شود تا چنین اتفاقی رخ دهد که مراحل آن به ترتیب تشکیل کمیسیون مشترک،اجلاس وزرای خارجه، اجلاس شورای مشورتی و جلسه شورای امنیت است. بنابراین با این فرض که این مراحل طی شود بازگشت پذیری برای همه اعضا از جمله ایران اتفاق میافتد. در صورت بازگشت تحریمها ایران هم همکاریهای خود را با آژانس قطع خواهد کرد و فعالیتهای هستهای را با سرعت بالا از سر خواهد گرفت.
- انعطافپذیری آلمان در جریان مذاکرات هستهای/همکاری آلمان در صنعت خودرو با ایران
همچنین در این جلسه تخت روانچی در ارائه گزارشی از سفر هیات تجاری و اقتصادی آلمان به کشورمان، این هیات را بزرگترین هیات تجاری و اقتصادی آلمان در طی سالهای اخیر دانست و گفت که اهداف این سفر ارزیابی زمینههای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران بوده است.
به گفته وی در سیستم حکومتی آلمان وزیر اقتصاد از جایگاه برجستهای و حتی بالاتر از وزیر امور خارجه قرار دارد که علت آن جایگاه اقتصاد در کشور آلمان است.
تخت روانچی آلمان را از شرکای سنتی و تجاری اقتصادی ایران عنوان و اظهار کرد: آلمان در جریان مذاکرات هستهای موضع انعطافپذیر و مناسبی نسبت به ایران داشته است که قبل از سفر وزیر اقتصاد به آلمان لابیهای صهیونیستی برای جلوگیری از این سفر انجام دادند.
معاون وزیر خارجه تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک، نشست اتاق بازرگانی دو کشور، رفع توقیف از تجهیزات خریداری شده صنعت نفت ایران و همکاری در صنعت خودرو که به تبع آن بازار خودرو ایران از انحصار فرانسه میشود را به عنوان مهمترین توافق رخ داده در جریان سفر هیات آلمانی به کشورمان عنوان کرد.
وی همچنین با بیان اینکه بعد از این سفر احتمالا وزیر خارجه اتحادیه اروپا، وزرای خارجه فرانسه و ایتالیا، رئیس جمهور اتریش و ... به ایران خواهند آمد تاکید کرد که هیچ کدام از این دیدارها به معنای کمرنگ شدن جمهوری اسلامی با دوستان و شرکای قدیمی خود نخواهد بود.