همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، دلایل و بهانه های اصلی ترور سپهبد علی صیاد شیرازی توسط منافقین را شکست و ضربه ای دانست که این گروه در عملیات مرصاد در اثر تدابیر و فرماندهی این شهید بزرگوار متحمل شده بودند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان همزمان با پنجم مرداد ماه سالروز شکست منافقین در عملیات مرصاد گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی که حالت نه جنگ و نه صلح بر مرزها حاکم بود، منافقین فعالیتی را در مرزها انجام دادند و شهید صیاد شیرازی که در آن زمان به عنوان بازرس ستادکل نیروهای مسلح مشغول فعالیت بود، احساس مسوولیت کرد و برای بررسی وضعیت، خود را به منطقه رساند.

وی ادامه داد: شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با شناخت خوبی که از منطقه و نیروها داشت به پایگاه کرمانشاه رفت و با بالگرد 214 هوانیروز، عملیات شناسایی از منطقه را انجام داد و در نهایت با ساماندهی و تدابیر ویژه خود با کمک و هدایت نیروها، ضربه مهلکی در عملیات مرصاد به منافقین وارد کرد و منافقین مجبور به عقب نشینی شدند.

فرمانده نیروی زمین ارتش با اشاره به نقش نیروهای مردمی و سپاه در عملیات مرصاد خاطرنشان کرد: همه نیروهای مردمی و سپاه در عملیات مرصاد نقش آفرینی کردند، اما شهید صیاد شیرازی با توجه به هدایت و راهبری بالگردهای کبرا در این عملیات ضربات جبران ناپذیری به منافقین وارد کرد که کینه ای در دل آنها کاشت.

به گفته وی، بدنبال این موضوع منافقین منتظر فرصتی بودند تا صیاد شیرازی را به شهادت برسانند که سرانجام در 21 فروردین سال 1378 موفق به انجام این کار شدند، در حقیقت دلیل اصلی ترور نیز ضربه ای بود که به منافقین در عملیات مرصاد وارد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره توانمندی نظامی منافقین در آن دوره زمانی افزود: ظرفیت نظامی عظیمی به نام منافقین در عراق وجود داشت، این گروه تروریستی افراد دست و پا بسته ای نبودند، به شخصه با تعدادی از دستگیر شدگان مصاحبه داشتم. این مصاحبه ها نشان داد که این افراد از نظر نظامی توانمند بودند و برای ضربه به کشور همه جانبه وارد شدند.

امیر پوردستان گفت: هر یک از این افراد تخصص های ویژه ای داشتند از رانندگی ماشین سنگین گرفته تا رانندگی تانک، خدمه تانک، توپچی که از تمام سلاح ها آگاهی داشتند و این موضوع به ما نشان داد که با دشمن قوی و آماده ای مواجه هستیم. اما به حول و قوه الهی و با تدابیر افرادی مانند شهید صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان توانستیم بر گروه منافقین پیروز شویم.

عملیات مرصاد در پنجم مرداد سال 1367 به عنوان آخرین عملیات دفاع مقدس انجام شد که در آن رزمندگان اسلام، منافقین و مزدوران بعثی را پس از وارد کردن تلفات سنگین، از خاک میهن اسلامی عقب راندند.

سپهبد علی صیاد شیرازی 21 فروردین سال 1378 بدست منافقین کوردل به شهادت رسید.