در بررسي نمايندگان مجلس مشخص شد كه اين طرح مخالف اصل 75 قانون اساسي است، به اين معني كه طرحهاي پيشنهادي نمايندگان اگر به تقليل درآمد عمومي يا افزايش هزينه عمومي بينجامد بايد راههاي جبران كاهش درآمد يا تأمين هزينههايش معلوم باشد. به گزارش همشهري، گرچه اين طرح بهدليل مخالفت با اصل75 قانون اساسي از دستور جلسه روز يكشنبه مجلس خارج شد اما بهنظر ميرسد اشكالات ديگري هم داشته باشد زيرا از حدود 2هفته پيش كه خبر قرار گرفتن اين طرح در دستور كار مجلس به گوش اعضاي شوراي شهر تهران رسيد انواع انتقادات به آن وارد شد. دولتيشدن شهرداريها، تضعيف شوراها، مخالفت با اصل 44 قانون اساسي، مخالفت با سياستهاي دولت براي كوچكسازي و چابكسازي و همينطور مخالفت با لايحه مديريت يكپارچه شهري كه هماكنون در دولت در حال بررسي است ازجمله انتقادات مطروحه از سوي مخالفان آن بود. در اين ميان محمد جواد كوليوند، نايبرئيس اول كميسيون شوراها و امور مجلس چند روز قبل از بررسي اين طرح در مجلس پيشبيني كرد كه اكثر نمايندگان مخالف آن باشند كه استخدامها در شهرداريهاي سراسر كشور تحت نظر سازمان استخدامي كشور قرار گيرد. وي گفت: ما بر تبعيت استخدام در شهرداريها از قوانين شوراها تأكيد داريم.
علياصغر زارعي، نماينده تهران در مجلس نيز در مصاحبه با همشهري ضمن تأكيد براينكه بهدنبال دفاع از اين طرح نيست، گفت: درست است كه از نظر تئوري بايد واگذاري تصديهاي دولتي را پيگير باشيم ولي واقعيت اين است كه به جز تهران در بقيه شهرها اغلب رابطه ميان دستگاههاي دولتي و شهرداريها سرد است كه اين قابلقبول نيست مثلا مصوبات شوراهاي شهر از سوي فرمانداريها پذيرفته نميشود يا با تأخير تأييد ميشود يا شهرداريها از فرمانداريها تمكين نميكنند. اين رفتارها مناسب نيست درحاليكه بايد اين رابطه تنگاتنگ باشد. تأكيد زارعي اين بود كه مرجع رسيدگي به مشكلات موجود در قانون استخدامي شهرداريها و دهياريها خود شوراها هستند كه از طريق شورايعالي استانها پيشنهادهاي لازم را ارائه دهند تا سرانجام هم مشكلات برطرف و هم رابطه بين فرمانداري، شوراها و شهرداريها تعريف شود. از نظر اين نماينده مجلس بايد بدون فوت وقت به فكر رفع اشكالات بود. اگر امروز بحث مشكلات نيروي انساني مطرح است فردا ممكن است مشكلات مديريتي در جاهاي ديگر خود را نشان دهد؛ مثل مشكلات حاشيه و حريم شهرها و سيل اخير تا سرانجام بفهميم مديريت آن با كيست؟
- نبايد به حريم شوراها تجاوز شود
بنابراين گزارش، نظر نايبرئيس كميسيون امنيت ملي نيز اين بود كه بزرگترين اشكال طرح بازنگري در مقررات اداري و استخدامي شهرداريها و دهياريها اصل 75 قانون اساسي و تحميل بارمالي سنگين بردوش دولت است. منصور حقيقتپور گفت: البته اين طرح نواقص ديگري هم دارد و به همين دليل نيز برگشت خورد. به گفته وي ما تعداد قابلتوجهي دهيار در كشور داريم كه نيازمند آرامش كاري هستند و بايد تكليفشان از نظر وضعيت استخدامي و ارتباطشان با شوراها مشخص شود مثلا اينكه آيا شوراها بايد آنها را هر 4سال يكبار انتخاب كنند يا دولتي باشند. وي افزود: سرانجام بايد يك تعريف جامع ازاين قضيه داشته باشيم و نظامي جديد و منطقي براي قاعدهمند كردن وضعيت استخدامي نيروهاي شهرداري و دهياريها تدوين شود به اين شرط كه به حريم شوراها تجاوز نشده يا بيخاصيت نشوند بهنظرم در تهيه اين طرح بايد از مدلهاي مختلف حتي از كشورهاي ديگر به همراه نظرات كارشناسان و دانشگاهيان استفاده شود.
- شهرداريها بايد غيردولتي بمانند
امير خجسته، رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور نيز بهعنوان مخالف طرح بازنگري مقررات اداري و استخدامي شهرداريها و دهياريها به همشهري گفت: اين طرح مخالف اصل 44 و اصل 75 قانون اساسي است. از طرفي شهرداريها نهاد عمومي غيردولتي هستند و بايد به همين شكل باقي بمانند و وابسته به بودجه دولت نباشند حتي لايحه خدمات جامع مديريت نيز بر واگذاري مسئوليت تمامي دستگاههاي خدماترساني به شهرداريها تأكيد دارد. خجسته اما بر لزوم حل مشكلات استخدامي دهياران تأكيد كرد و گفت: چارچوب كاري آنها بايد مشخص و تعيين تكليف شوند البته دوسه طرح و لايحه به همين منظور در دست تهيه است؛ يكي از طرف مجلس، ديگري بنياد مسكن به همراه لايحهاي از سوي وزارت كشور، با اين همه دولت نيز از ما خواسته تا تهيه لايحه مديريت جامع صبر كنيم. وي گفت: ما بهدنبال ايجاد انگيزه در دهياران هستيم از همين رو درنظر داريم جايگاه شهردار روستا را براي آنها تعريف كنيم. با اين اقدام همه دهياران بيمه ميشوند، جايگاهشان تعريف و آينده آنها تضمين خواهدشد بدون اينكه نيازي به دولتي كردن شهرداريها يا تضعيف جايگاه شوراها باشد.