فارس نوشت: هاشم یکه زارع در یک نشست خبری اظهار داشت: طی پنج ماه اخیر رفت و آمد کارشناسان پژو به ایران از سر گرفته شده و این کارشناسان با حضور در ساپکو در حال رایزنی برای تولید قطعات در ایران هستند.
وی با بیان اینکه کارشناسان پژو هنوز در ایران خودرو مستقر نشده اند، افزود: کارشناسان پژو در حال مذاکره با قطعه سازان ایرانی هستند.
* قیمت خودرو کاهش نمییابد
یکه زارع در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد تغییر قیمت خودروها در پی توافق هسته ای اظهار داشت: دولت به سمتی حرکت می کند که روی قیمت ارز ثبات ایجاد شود و با توجه به این موضوع و در کنار مسایل دیگر، تولید واحدهای صنعتی رونق خواهد گرفت، اشتغال ایجاد می شود و در نتیجه توان خرید مردم افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: کاهش قیمت خودرو اتفاق نخواهد افتاد، شاید حتی افزایش قیمت نیز داشته باشیم.
* علم اقتصاد در ایران خودرو حاکم نبوده است
خبرنگار فارس پرسید: بر اساس علم اقتصاد، وقتی رونق تولید و افزایش تیراژ تولید در یک شرکت اتفاق بیفتد، هزینه تمام شده تولید کاهش می یابد و قیمتها سرشکن خواهد شد، چطور می گویید قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت؟ یکه زارع گفت: نمونه ای از این موضوع را ذکر کنید.
خبرنگار فارس گفت: این موضوع در شرکتهای مختلف از جمله ایران خودرو حاکم بوده است.
مدیرعامل ایران خودرو افزود: در ایران خودرو علم اقتصاد حاکم نبوده است، اگر حاکم بود الان وضعیت اینطور نبود.
خبرنگار فارس گفت: یعنی طی یک و نیم سالی که شما مدیرعامل ایران خودرو بوده اید هم علم اقتصاد حاکم نبوده است؟ یکه زارع پاسخ داد: شاید حاکم نبوده باشد!
وی تصریح کرد: شاید به دلیل تحریمها یک سری عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده تولید شود و ممکن است هزینه های اضافی 8 تا 10 درصدی به تولید تحمیل شود ولی در جاهای دیگر افزایش هزینه هایی اتفاق افتاده که شاید بزرگتر از این ارقام باشد.
وی افزود: مجموع این مسایل طوری خواهد بود که قیمت خودرو کاهش نیابد و یا حتی کمی افزایش نیز داشته باشد.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر با شرکتهای پژو، رنو و سوزوکی همکاری داریم، گفت: قصد داریم یک شریک اروپایی غیرفرانسوی نیز در کنار این شرکا داشته باشیم.
وی ادامه داد: با شرکتهایی که به حقوق مردم ایران توجه نکنند، همکاری نخواهیم کرد و برای چنین شرکتی فرش قرمز پهن نمیکنیم.
* کار با پژو تمام شده است
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، گفت: در این مورد جلسهای در وزارت صنعت برگزار خواهد شد و من نیز در آن جلسه حضور خواهم داشت، اما فکر نمیکنم مقام خودرویی از فرانسه، فابیوس را همراهی کند.
یکهزارع با اشاره به سهم 22 درصدی ایران در میزان فروش شرکت پژو فرانسه طی سالهای گذشته گفت: بازار ایران برای شرکتهای خودروساز بسیار جذاب است، اما شرکت پژو ناجوانمردانه و غیرعقلانی بازار ایران را ترک کرد و در نتیجه مجبور به اخراج 8 هزار نفر از کارکنان خود شد، در عین حال مشکلاتی را نیز برای ما بهوجود آورد.
وی با بیان اینکه طی 1.5 سال گذشته مذاکرات خوبی با پژو داشتهایم، اظهار داشت: کار با پژو تمام شده و تأسیس یک شرکت تولیدی با سرمایهگذاری 50 درصدی پژو و همچنین صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی مشترک، ترسیم شده ولی پژو باید بداند که باید پاسخگوی رفتار گذشته خود باشد.
یکهزارع با تأکید بر اینکه ما از این مسئله عبور نخواهیم کرد، افزود: پژو نباید مطمئن باشد که قرارداد تنظیم شده حتماً امضا میشود و اگر امضا شد شریک اصلی ما خواهد بود.
* محاسبه رقمی خسارت حاصل از خروج پژو
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: برای جبران خسارت واردشده از محل خروج پژو از ایران با این شرکت صحبت خواهیم کرد، ممکن است این خسارت بهصورت عدد و رقم محاسبه شود و ما آن را از پژو مطالبه کنیم و یا اینکه باید در همکاری ما با پژو در آینده جبران شود.
وی تصریح کرد: اگر خسارت بهصورت رقمی محاسبه شود به صورت ارزی پرداخت خواهد شد و در این زمینه بحث حقوق بینالملل نیز مطرح است.
یکه زارع در ادامه از برنامه توقف خط تولید پژو 405 تا آخر سال 96 در ایران خبر داد و گفت: البته ما در توقف خط تولید وانت پیکان پیشقدم بودیم و منتظر اقدام دوستانمان هستیم.
به گفته وی در همکاری ایرانخودرو با شرکتهای خودروسازی خارجی 2 نوع تولید شامل تولید با تیراژ پایین درحد 5 تا 10 هزار دستگاه و تولید با تیراژ بالا شامل تولید 50 تا 100 هزار دستگاه مطرح است که در نوع دوم نیاز به سرمایهگذاری مشترک خواهد بود.
* قرارداد 10 ساله با بنز
یکهزارع در ادامه با اشاره به مذاکرات انجامشده با شرکت بنز آلمان، اظهار داشت: شرکت بنز، بازار ایران را ترک کرد، ولی طی مذاکراتی که اخیراً با آنها داشتیم مشخص شد که به طور تمامقد تصمیم دارند در ایران حضو رداشته باشند.
وی با بیان اینکه دفتر بنز در ایران طی 2 یا 3 ماه آینده افتتاح خواهد شد، گفت: در زمینه تولید خودروهای تجاری یک قرارداد 10 ساله به زودی با شرکت بنز امضا خواهیم کرد که تولید کامیون، اتوبوس و ون را شامل میشود.
یکه زارع ادامه داد: شرکت بنز اعلام آمادگی کرده که 30 درصد از سهام ایدن که در تبریز تولید موتورهای بنز را انجام میداد، خریداری کند و در آنجا موتورهای روز را تولید کند.
مدیرعامل ایرانخودرو اظهار داشت: شرکت بنز فعالیت خود را در شرکت محورسازان ایران خودرو که تولیدکننده اکسل است، توسعه خواهد داد.
وی ادامه داد: یک قرارداد 5 ساله نیز برای تولید خودروهای سواری بنز به زودی امضا خواهد شد بهطوریکه شرکت ستاره ایران که واردکننده بنز بوده و شرکت تاپخودرو که تولیدکننده سواری بوده به زودی کار عرضه و تولید خودروهای بنز در ایران را آغاز خواهند کرد.
به گفته وی شرکت بنز آمادگی خود را برای خرید 50 درصد از سهام شرکت ستاره ایران اعلام کردهاند.
یکهزارع درباره مذاکره با شرکت فولکس واگن آلمان نیز گفت: برنامه ما برای مشارکت با خارجیها موضوع ساخت داخل، انتقال دانش فنی، تحقیقات و صادرات است و این موضوع را نیز به شرکت فولکس واگن اعلام کردهایم.
وی افزود: درباره اینکه شریک ما در ایران چه شرکتی باشد اجازه دهید اگر با فولکس واگن به نتیجه رسیدیم خودشان اعلام کنند.
مدیرعامل ایران خوردو در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است فولکس واگن جایگزین پژو شود، گفت: ممکن است این اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به یک سؤال فارس که آیا در سفر هیأت اقتصادی ایران به وین ، نمایندگان فولکس واگن نیز حضور داشتند و جلسهای در این مورد برگزار شد، گفت: نمایندگان فولکس واگن حضور نداشتند و جلسهای نیز در این خصوص برگزار نشده است.
* تولید سه محصول جدید رنو در ایران
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین از مذاکره با شرکت رنو برای تولید خودروهای جدید کپچر، کلیو 4 و کوئد خبر داد و گفت: خودرو کوئد که اخیراً در هند عرضه شده، با تیراژ 150 هزار دستگاه در سال در ایران به تولید خواهد رسید.
وی درعین حال گفت: رنو میتواند حذفکننده پژو باشد.
یکه زارع همچنین از عرضه فیس لیفت تندر نود تا پایان سال به بازار خبر داد و گفت: اگر دست من بود این پروژه را شروع نمیکردم.
* محصولات جدید سوزوکی در راه
وی در ادامه از برنامهریزی برای تولید محصولات سوزوکی در ایران خبر داد و گفت: سوئیفت، سیاز و فلریو از محصولات سوزوکی در ایران به تولید خواهند رسید.
مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: تولید کیزاشی در برنامه تولید ما نخواهد بود.
یکهزارع درمورد حضور شرکتهای چینی در ایران نیز گفت: خودروهای چینی از نظر کیفیت در جایگاهی نیستند که با خودروهای اروپایی رقابت کنند و با ورود خودروسازان اروپایی به ایران، شرایط برای چینیها سختتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما چینیها را کاملاً نفی نمیکنیم، ولی نباید به آنها تکیه کرد.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین با بیان اینکه بیشترین نیاز بازار خودروی ایران به محصولات با قیمت 25 تا 35 میلیون تومان است، گفت: بر این اساس سعی میکنیم با خارجیها مذاکره کنیم و برنامه ما برای تولید خودروهای لوکس، سهم 5 تا 10 درصدی از تولیدات خواهد بود.