همشهری‌انلاین: لوران فابیوس علاوه بر ملاقات با حسن روحانی با وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های کشور درخصوص مسائل دوجانبه و بین‌المللی به رایزنی و گفت‌وگو خواهد پرداخت.

لوران فابیوس دیروز سه‌شنبه 6 مرداد در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید براین‌که این سفر یک آغاز دوباره است تصریح کرد:ما هر کدام ،یعنی ایران و فرانسه به عنوان قدرت بزرگ مسئولیت‌هایی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه داریم .

او درباره جزئيات دیدارش در تهران تاکید کرد : این سفر فوق‌العاده فشرده‌ای است چون در همین روز باید با همکارم آقای محمد جواد ظریف گفت‌وگو کنم که البته گفت‌وگوهای زیادی درباره پرونده هسته‌ای در وین داشتیم و همین طورسپس ملاقاتی با معاون رئیس‌جمهور در حوزه محیط زیست و همین طور با وزیر صنایع و معادن ایران خواهم داشت .

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد :« ما می‌خواهیم دوباره روابطمان را با ایران برقرار کنیم البته با پایه و اساس خوب اگر ممکن باشد، که به نظرم امکان‌پذیر است .»

او افزود : ما می‌خواهیم این سفر یک میدان و حوزه سیاسی باشد ، اما درباره مسائل دیگر هم صحبت خواهیم کرد به طور مثال درباره آینده همکاری‌های اقتصادی؛ اما در ابتدا ما می‌خواهیم به مسائل سیاسی بپردازیم .

فابیوس در پاسخ به این سوال که فرانسه در فضای جدید همکاری به دنبال توسعه روابط سیاسی است یا به دنبال منافع بنگاه‌های اقتصادی؟ تصریح کرد: سفر من با هدف سیاسی انجام می‌شود البته نتایج تجاری و اقتصادی را هم در بر خواهد داشت و این خیلی مطلوب است برای توسعه روابط خوب تجاری و اقتصادی ، پس این یک سفر سیاسی است که به دنبال آن سفرهای اقتصادی را هم در پی خواهد داشت .

او افزود : برای ماه سپتامبر ( شهریور) یک هیات بسیار مهم اقتصادی از شرکت های مختلف به ایران سفر خواهند کرد من و رئیس‌جمهور با هم خواستار آن هستیم که همه چیز با گفت‌وگوهای سیاسی آغاز شود.

سفر فابيوس به تهران اين روزها با حاشيه هاي زيادي همراه بوده‌است.

برچسب‌ها