با دستگیری ۱۳عضو باند سرقت از خانه‌های شرق و شمال‌شرق تهران راز دستبرد ۲ میلیارد تومانی به ۲۰ خانه فاش شد.

اعضاي اين باند كه در برخي از سرقت‌ها سلاح گرم نيز به همراه داشتند همگي اهل يكي از مناطق شرق تهران هستند كه از 4‌ماه پيش سرقت‌هايشان را شروع كردند.آنها با پرسه زدن شبانه در كوچه‌هاي شرق و شمال شرق تهران خانه‌هايي را كه چراغ‌هايشان خاموش بود شناسايي مي‌كردند. بعد چندبار زنگ مي‌زدند و وقتي كسي جوابشان را نمي‌داد و مطمئن مي‌شدند كه خانه خالي است، با تخريب در ورودي وارد خانه شده و دست به سرقت اجناس قيمتي مي‌زدند و فرار مي‌كردند.

با افزايش سرقت‌هاي اين باند، تيمي از كارآگاهان پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران براي شناسايي و دستگيري دزدان وارد عمل شدند. بررسي‌ محل‌هاي سرقت و شگرد دزدان حاكي از آن بود كه تمامي سرقت‌ها از سوي يك باند صورت گرفته است. در ادامه تحقيقات تصاويري از دوربين‌هاي مداربسته به‌دست آمد كه نشان مي‌داد سارقان در گروه‌هاي چند نفري دست به سرقت مي‌زنند. حتي برخي از تصاوير حاكي از آن بود كه آنها سلاح گرم نيز همراه خود دارند تا اگر خطري تهديدشان كرد بتوانند مقابله كنند.

كارآگاهان كه مي‌دانستند با باندي كاملا حرفه‌اي و خطرناك روبه‌رو هستند با كنار هم قرار دادن سرنخ‌هايي كه از آنها به‌دست آمده بود به چند سارق سابقه‌دار رسيدند كه احتمال مي‌رفت در اين سرقت‌ها دست دارند. مخفيگاه اين افراد در منطقه‌اي در شرق تهران بود كه توسط تيم‌هاي نامحسوس زيرنظر گرفته شد و در نهايت كارآگاهان توانستند بقيه اعضاي باند را نيز يكي بعد از ديگري شناسايي كنند.

چند روز پيش عمليات ضربتي براي دستگيري اين باند كليد خورد و كارآگاهان با ورود به مخفيگاه‌هاي سارقان 13نفر را دستگير كردند. اين در حالي بود كه هنگام دستگيري سردسته باند مأموران مجبور به استفاده از اسلحه شدند و اين مرد كه با شليك گلوله زمين‌گير شده بود هم‌اكنون در بيمارستان بستري است. در اين عمليات همچنين مجرمي سابقه‌دار معروف به تك‌گوش دستگير شد كه سوابق متعددي در سرقت دارد. او كه در يك درگيري با ضربه قمه گوشش را از دست داده و از همان زمان به تك‌گوش معروف شده، هنگام دستگيري قصد فرار داشت كه با شليك 2گلوله به پاهايش به دام افتاد. او 6‌ماه پيش هم كه به اتهام سرقت دستگير شده بود قصد فرار داشت اما با اصابت گلوله به پاهايش به دام افتاده بود.

سردار عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران با بيان اين خبر گفت: در مخفيگاه‌هاي اين باند اموال باارزش زيادي ازجمله فرش‌هاي نفيس و گرانقيمت، اشياي عتيقه و جواهرات پيدا شد كه ميليون‌ها تومان ارزش دارند. وي ادامه داد: همچنين يك دستگاه ذوب طلا نيز از متهمان كشف شد و آنها اعتراف كردند كه با استفاده از اين دستگاه‌ها طلاهاي سرقتي را ذوب و تبديل به شمش مي‌كردند و سپس آنها را مي‌فروختند.سردار محمديان گفت: هر چند تا حالا يك قبضه سلاح كمري از اين باند كشف شده اما بررسي‌ فيلم‌هاي ضبط شده از آنها نشان مي‌دهد كه احتمالا آنها سلاح‌هاي ديگري هم داشته‌اند كه تحقيقات براي يافتن آنها ادامه دارد. به گفته وي، اعضاي اين باند تا‌كنون به سرقت از 20خانه اعتراف كرده‌اند و شاكيان احتمالي مي‌توانند براي شناسايي اموال خود به پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران مراجعه كنند.