تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۳

گروه اجتماعی: دادستان کل کشور، بر مقابله مجامع بین‌المللی و سازمان ملل با خشونت‌، ترور، شبکه‌های تروریست و باندهای قاچاق انسان تأکید کرد.

وی گفت: اعتراف با شکنجه از نظر حقوق اسلامی و قانون مجازات اسلامی ارزشی ندارد و اگر کسی از این بابت ضرر ببیند خسارت آن لازم‌الجبران است.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام دری‌نجف آبادی در آیین گشایش یازدهمین نشست منطقه‌ای برای توانبخشی قربانیان شکنجه در خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به تاکید قرآن بر حفظ و کرامت تمامی انسانها گفت: در قرآن و همچنین قوانین عادی نکات ارزشمندی در ارتباط با ضرورت حفظ و حرمت و مقابله با هر نوع رفتاری که بر خلاف اصول‌، عدالت و آزادی انسان‌ها باشد تاکید شده است و باید گفت در سال‌های اخیر در ارتباط با این مقوله در ایران اقدامات بسیاری انجام شده اما هنوز باید تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.

وی به وضعیت مردم در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و گفت: وضعیت زندگی مردم در این مناطق رضایت بخش نیست و به طور حتم نیاز به تلاش گسترده و همه جانبه از سوی مجامع بین‌المللی برای بهبود وضعیت این مناطق است.

دری نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه باید عدالت را به عنوان یک اصل در روابط سیاسی و اجتماعی احیاء کنیم افزود: اگر می‌خواهیم روابط بین‌المللی در دنیا پایدار باشد، عدالت باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دادستان کل کشور همچنین با تاکید بر اینکه باید تحولی در فکر‌، اخلاق‌، مشی و شخصیت به خصوص در سردمداران جهانی به وجود آید تصریح کرد: امکاناتی که در جهت نابودی انسان‌ها به کار گرفته می شود باید صرف ایجاد عدالت و خدمت به انسانها شود.

او گفت: از نظر اسلام اعتراف با شکنجه ارزشی ندارد و باید اعتراف در محکمه و در کمال آزادی و عدالت انجام شود و باید گفت دستگاه قضائی ارزشی برای این قبیل اعتراف‌ها قائل نیست.

دکتر علی نجفی توانا نیز که در نشست سازمان دفاع از قربانیان خشونت سخنرانی می‌کرد با اشاره به اینکه ایران هنوز به کنوانسیون منع شکنجه نپیوسته است، تصریح کرد: بر اساس اصل 38 قانون اساسی، شکنجه شامل هر نوع عملی است که آسایش طبیعی انسان را از او بگیرد، از جمله سرما، گرما، بی‌خوابی، موسیقی بلند و غیره و شکنجه عملی معنادار، هدفمند و جست‌وجوگر است.

وی با بیان این که در قوانین عادی برای اعمال مجازات علیه شکنجه‌گران با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، گفت: از مهمترین مکانیزم‌ها برای جلوگیری از شکنجه‌ الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و اجرای اصل 38 قانون اساسی است.

همچنین باید شکنجه جرم تلقی شده و متخلف آن مجازات شود. نماینده مقیم سازمان ملل در ایران نیز در این نشست بر هماهنگی میان سازمان‌های بین‌المللی و سیستم‌های حقوق بشر در مقابله با خشونت تاکید کرد و گفت: باید تلاش جدی در راستای مقابله با خشونت به خصوص خشونت جنسی صورت گیرد.