تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

همشهری آنلاین: این مراسم که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ آغاز شد، همه ساله توسط بنیاد جهانی انرژی با هدف ارزیابی و حمایت از طرح‌‏های محیط زیستی به ویژه انرژی برگزار می‌شود.

بنیاد جهانی انرژی به عنوان بزرگ‌ترین مرجع ارزیابی و حمایت‌‏کننده از طرح‌‏های محیط زیستی به ویژه انرژی است که حدود 30 سال است فعالیت خود را آغاز کرده است. بیش از 170 کشور جهان عضو رسمی این بنیاد هستند و بزرگ‌ترین طرح‏‌های محیط زیستی از سوی سازمان ملل به منظور نظارت به این بنیاد سپرده می‏‌شود.

این بنیاد یک سازمان غیرانتفاعی است که در پی افزایش آگاهی‏‌ها و جلب توجهات در راستای ایجاد یک بازنگری و تجدیدنظر جهانی در حوزه مسائل مرتبط با انرژی و محیط‏ زیست فعالیت می‏‌کند. هر ساله بیش 10000 طرح در حوزه‏‌های نوآوری‏‌های محیط زیستی برای ارزیابی به این بنیاد ارسال می‏‌گردد.

این برنامه منجر به صدور گواهینامه بین‌‏المللی که شناخته‌شده‌ترین تاییدیه در سطح جهان است می‏‌شود و از بالاترین اعتبار برخوردار است. هر ساله در روز جهانی محیط زیست طرح‌های پذیرفته شده به توصیه و حمايت سازمان ملل به جهانیان ارائه می‌شود.

جایزه جهانی انرژی که از سال 1999 هر ساله اعطا می‏‌شود، در حال حاضر برجسته‌‌ترین جایزه زیست‏ محیطی با حمایت و همکاری سازمان ملل متحد است و سالیانه حدود 11000 پروژه از بیش از 170 کشور در آن شرکت می‌‏کنند.

در مراسم اهدای این جایزه افراد شاخص و شناخته‏ شده‌‏ای از سرتاسر دنیا حضور می‌‏یابند و شبکه‏‌های مختلف دنیا بیش از 1000 ساعت برنامه مرتبط با این مراسم پخش می‌‏کنند.

پروژه‌ها برای حضور در فرایند این جایزه در 5 گروه موضوعی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • آب

زندگی با آب آغاز شد و حیات بدون آب میسر نیست. میلیون‌ها نفر از مردم جهان، دسترسی به آب آشامیدنی و پاکیزه ندارند و این در حالی است که اندکی از افراد و سازمان‌ها میزان متنابهی از منابع آبی را آلوده می‌کنند و يا به هدر می‌دهند. نبرد بر سر استفاده و توزیع آب مدتهاست که شروع شده است.

به کارگیری روش‌های خلاقانه و ابزارهای نوین می‌تواند بخش قابل توجهی از این معضلات جهانی را حل نماید. پروژه‌هایی از قبیل بهینه‌سازی مصرف، بازیابی و بازچرخانی آب مصرفی، تصفیه پساب، توزیع و انتقال، تامین آب آشامیدنی، حفاظت از منابع آبی و.... در این فرایند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • زمین

زمین خانه ما و تنها سیاره‌ایست که می‌توانیم در آن زندگی کنیم. تغییر الگو و روش زندگی انسان باعث شده است که منابع زیادی برای پاسخگویی به نیازهای غیرضروری و خودخواهانه ما از زمین استخراج و زباله و پسماند آن بدون تدبیری به زمین بازگردد. نفس زمین به شماره افتاده است.

روش‌ها و رویکردهای پایداری کمک به کاهش و دفع این زیان شود در طرح‌های مورد ارزیابی بنیاد جهانی انرژی جای دارد. این طرح‌ها شامل روش‌های صحیح و نوآورانه استخراج، تولید، توزیع و استفاده از منابع، روش‌های خلاقانه کاهش، دفع، بازیافت پسماندها، روش‌های نوین در حوزه شهرسازی، ساختمان، راه و جاده و ...

  • انرژی

نقش انرژی در سبک زندگی انسان‌ها و تاثیرگذاری آن بر محیط زیست و محیط اجتماعی که از یک سو رفاه و پیشرفت و از سوی دیگر آلودگی‌ها را به همراه داشته، مفهومی بسیار گسترده و پیچیده به خود گرفته است.

ذخایر محدود منابع فسیلی که بخش اعظم انرژی مصرفی از آنها گرفته می‌شود و تا چند دهه آینده به پایان خواهد رسید و همچنین آلودگی‌های ناشی از استفاده از این منابع انرژی، طراحی، جایگرینی و بکارگیری روش‌های نوین و پاک ایجاد انرژی همچون باد، آب، خورشید و ... بنیاد جهانی انرژی را برآن داشته تا طرح‌ها و پروژه‌هایی را در حوزه‌های تولید، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، توزیع و انتقال بهینه انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ... را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • هوا

هوا به عنوان عنصریست که ما را احاطه کرده و بدون آن نمی‌توان بیش از چند ثانیه زنده ماند. رفتار هوشمندانه طبیعت که هوای پاک را توسط گیاهان و درختان برای زنده ماندن انسان‌ها و حیوانات فراهم می‌کند و همچنین حامل انتقال آب به زمین است بهترین نماد چرخه زندگی است.

هرگونه اقدامی که موجب کاهش آلودگی هوا از جمله اجتناب از تولید گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا گردد از جمله پروژه‌های سبز مورد ارزیابی بنیاد جهانی انرژی در این طبقه‌بندی است.

  • جوانان

جوانان امروز معماران جهان فردا هستند. یادگیری رفتارهای سبز امروز آنها فردا به نفع محیط زیست اعمال خواهد شد. تعامل دانش و تجربه نسل پیشین با ایده‌های نوآورانه جوانان ترکیبی ارزشمند و پایدار برای آینده‌ای روشن فراهم می‌کند.

هرگونه اقدام خلاق و نوآورانه‌ای که توسط جوانان در راستای پایداری محیط زیست انجام می‌شود توسط بنیاد جهانی انرژی حمایت می‌شود.

منبع: انجمن مديريت سبز ايران