اوباما در ابتدای این سخنرانی به شوخی گفت: من به خاطر این تاخیر، متاسف هستم علتش این است که رئیس جمهور با تونر (مارک تونر) مشکل داشت.
وی گفت : بسیار خرسندم که به دانشگاه آمریکن بازگشتم که نسل جوان را برای خدمت به کشور تربیت میکند. من از کورن رئیس این دانشگاه و خانواده دانشگاهی آمریکا به خاطر میزبانی این سخنرانی تشکر میکنم. پنجاه و دو سال پیش، رئیس جمهور کندی در اوج جنگ سرد در همین دانشگاه درباره موضوع صلح صحبت کرد. آن زمان تازه دیوار برلین ساخته شده بود و اتحاد جماهیر شوروی قویترین سلاح را که تاکنون تولید شده است، آزمایش کرده بود. چین در آستانه دستیابی به بمب هستهای قرار داشت. بیست سال بعد از جنگ جهانی دوم،دورنمای وقوع جنگ هسته ای واقعی بود. با همه تهدیداتی که ما امروز با آن روبرو هستیم،سخت است تصور کنیم چقدر جهان در آن زمان خطرناک تر بود. با توجه به این تهدیدات، تعدادی از تعیین کنندگان راهبرد در آمریکا میگفتند ما باید اقدام نظامی علیه اتحاد جماهیر شوروی به کار بندیم و آنها این رویارویی را غیرقابل اجتناب میدیدند اما رئیس جمهور جوان (کندی) دیدگاه متفاوتی داشت. قدرت از دیدگاه وی شامل نیروی قدرتمند نظامی و تمایل برای حمایت از ارزش ها در سراسر جهان بود.وی موضع مهم برخی از حلقه سیاست خارجی که امنیت را با جنگ افزار برابر می دیدند، رد کرد. وی در عوض اصول قوی آمریکا را بر روی آنچه که صلح واقعی و قابل دسترسی نامید، گذاشت. صلحی که براساس انقلاب ناگهانی بشری نبود بلکه براساس تکامل تدریجی و اقدامات محکم و توافقات موثر بود. چنین عقلانیتی به افراد در مهمترین زمان در تاریخ بشری کمک کرد. با کمک کندی مشکل موشکی کوبا به صورت مسالمت آمیز حل شد و در دوره روسای جمهور دموکرات و جمهوریخواه توافقات جدیدی به وجود آمدند. معاهده منع تکثیر ،کشورها را از دستیابی به تسلیحات هسته ای منع میکند و به این کشورها اجازه میدهد به انرژی صلح آمیز دسترسی داشته باشند. معاهدات سالت و استارت موجب همکاری آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی درباره کنترل تسلیحاتی شد. جلوی همه مناقشه گرفته نشد اما از وقوع فاجعه هسته ای در جهان جلوگیری شد و فضا و زمان برای عبور از جنگ سرد بدون تیراندازی به سمت اتحاد جماهیر شوروی فراهم شد.توافقی که اکنون بین جامعه بین المللی و جمهوری اسلامی ایران بدست آمد براساس این سنت دیپلماسی قوی و اصولی است. ما بعد از دو سال مذاکره به توافقی مفصل رسیدیم که برای همیشه ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز میدارد.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه امریکن گفت: این توافق ،توافق بسیار خوبی است.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما، باراک اوباما گفت: این توافق همه مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب را میبندد. این توافق دارای جامع ترین رژیم بازرسی و راستی آزمایی است که تاکنون برای نظارت بر یک برنامهای درباره آن مذاکره شده است.
رئیس جمهور آمریکا گفت:همانند معاهدات پیشین ،این توافق همه مشکلات را حل نمی کند.این توافق مطمئنا همه مشکلات ما با ایران را حل نمی کند و درباره روابط گرم بین دو کشور(ایران و آمریکا) اطمینان نمی دهد اما یکی از مهمترین هدف امنیتی ما را برآورده میسازد و به همین جهت توافق بسیار خوبی است.
من امروز میخواهم با شما درباره این توافق و بحث بیشترین پیامد در سیاست خارجی که کشور ما پس از حمله به عراق داشت، صحبت کنم. کنگره تصمیم میگیرد که می خواهد از این گشایش تاریخی دیپلماتیک حمایت کند یا این که میخواهد با وجود اعتراضهای اکثریت جلوی آن را بگیرد. از الان تا زمان رای کنگره در سپتامبر، شما بحثهای زیادی علیه این توافق خواهید شنید که این بحثها با دهها میلیون دلار و تبلیغات حمایت میشود. لفاظی برای این منظور به همراه تفسیرها در این زمینه برای شما آشنا است. بسیاری از همین افراد که در حمایت از حمله به عراق صحبت میکردند، اکنون علیه توافق هستهای با ایران صحبت میکنند.
من قبل از آن که هشت سال پیش نامزد ریاست جمهوری شوم، مخالف تصمیم برای جنگ علیه عراق بودم. من گفتم آمریکا فقط نباید به این جنگ خاتمه دهد بلکه ما باید نخست به ذهنیتی که موجب این جنگ شد،خاتمه دهیم. ذهنیتی که اقدام نظامی را بر دیپلماسی ترجیح میدهد. ذهنیتی که همواره اقدام نظامی یکجانبه آمریکا بر سخت کوشی برای ایجاد اجماع بین المللی ترجیح میدهد و ذهنیتی که درباره تهدیدات فراتر از آنچه که اطلاعات (سرویس های اطلاعاتی ) میگفتند، اغراق میکرد و هزینه جنگ بر مردم آمریکا را نمیسنجید و تاکید می کرد ما می توانیم به آسانی اراده خود را به بخشی از جهان که فرهنگ عمیق متفاوت در تاریخ دارد، تحمیل کنیم. البته کسانی که خواهان جنگ بودند،خود را قوی و دقیق می دانستند و کسانی را که مخالف آن بودند،ضعیف و حتی مماشات کننده در برابر دشمنان توصیف می کردند.
بیش از یک دهه بعد، ما همچنان با پیامدهای تصمیم حمله به عراق روبرو هستیم.نیروهای ما همه ماموریت های خود را انجام دادند اما هزاران نفر کشته شدند و دهها هزار نفر زخمی شدند که این بدون شمارش عراقی هایی است که جان خود را از دست دادند. حدود یک تریلیون دلار هزینه شد.امروز عراق همچنان در جنگ فرقه ای قرار دارد و ظهور القاعده در عراق به داعش تبدیل شده است.
باراک اوباما گفت: جالب اینجاست تنها نافع این جنگ در منطقه، جمهوری اسلامی ایران بود که با حذف دشمن طولانی مدت این کشور یعنی صدام حسین موضع راهبردی آن تقویت شد. من این تاریخچه را بیان کردم زیرا اکنون بیش از هر زمانی نیاز به تفکر روشن در سیاست خارجی خود داریم.من این تاریخچه را بیان کردم زیرا این، به نحوه پاسخ ما به برنامه هسته ای ایران مربوط است. این برنامه دههها است شروع شده است که تاریخ آن به تلاشهای شاه با حمایت آمریکا دهه شصت و هفتاد برای استفاده از انرژی هسته ای باز می گردد.حکومت روحانیون که شاه را سرنگون کرد،این برنامه را پس از جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد تسریع کرد. جنگی که در آن استفاده صدام حسین از تسلیحات شیمیایی اثر مخرب بر جا گذاشت و برنامه هستهای ایران با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا به تدریج تا دهه نود پیشرفت کرد.زمانی که دولت بوش عهده دار ریاست جمهوری شد،ایران هیچ سانتریفوژی نداشت، ماشینی که برای تولید مواد و غنی سازی اورانیوم جهت ساخت بمب به آن نیاز است اما با وجود هشدارهای متعدد دولت آمریکا زمانی که من عهده دار ریاست جمهوری شدم، ایران چندین هزار سانتریفوژ داشت و هیچ قصدی برای کاهش برنامه خود که کمتر از توقف است، نداشت. در میان تعیین کنندگان خط مشی در آمریکا هرگز درباره خطر بمب هستهای ایران اختلافی نبوده است. دموکراتها مانند جمهوریخواهان میدانند که این مسئله موجب رقابت تسلیحاتی در بی ثبات ترین منطقه در جهان می شود و هر بحرانی را به رویاوریی هسته ای تبدیل می کند و گروه های تروریستی مانند حزب الله را جسور می کند و خطر غیرقابل قبول برای اسرائیل است. رهبران تهران همواره تهدید کردند اسرائیل را نابود می کنند.
رئیس جمهور آمریکا با یادآوری مواضع منتقدان توافق هستهای موقت گفت این منتقدان که امروز هم انتقاد میکنند، اشتباه کرده بودند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ باراک اوباما در ادامه سخنرانی امشب خود درباره توافق هستهای با جمهوری اسلامی ایران و برنامه جامع اقدام مشترک، درحالیکه درباره خطرات دستیابی ایران به سلاح هسته ای صحبت میکرد، گفت: (دستیابی ایران به سلاح هسته ای ) در سطح گسترده تر می تواند باعث از هم گسستن تعهد جهانی به منع اشاعهای شود که دنیا تلاش زیادی برای دفاع آن صورت گرفته است. در این صورت دیگر پرسش این نیست که آیا باید مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هستهای شد یا نشد، بلکه پرسش این است که چگونه باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شد؟
من حتی قبل از آنکه دولت آمریکا را در دست گیرم بسیار صریح و روشن گفته بودم که در دوره ریاست جمهوری من ، به ایران اجازه داده نخواهد شد که به سلاح هسته ای دست یابد. سیاست کل دوره ریاست جمهوری من این بوده است که کلیه گزینه ها از جمله اقدام نظامی احتمالی روی میز حفظ شوند تا به این هدف دست یابیم. من همچینن به روشنی گفتم که ترجیح می دهم این موضوع ، راه حل صلح آمیز و دیپلماتیک داشته باشد. علتش فقط هزینه های جنگ نیست بلکه علتش این است که راه حل مبتنی بر مذاکره کارآمدتر، قابل راستی آزمایی و پایدار است. پس ما درسال دوهزار و نه به اطلاع ایرانی ها رساندیم که مسیر دیپلماتیک موجود است. ایران از در پیش گرفتن این مسیر کوتاهی کرد و جامعه اطلاعاتی ما وجود یک تاسیسات مخفی هسته ای در فردو را افشا کرد. برخی استدلال کرده اند که ناسازگاری ایران بیفایده بودن مذاکرات را نشان داد. در واقع اینکه ما تمایل داشتیم مذاکره کنیم باعث شد تا آمریکا بتواند دنیا را با درخواست ما همراه کند ، این امر مشارکت بین المللی در یک چارچوب بی سابقه از تحریم های بازرگانی و مالی را موجب شد.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: به یاد داشته باشید ، تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران برای دهه ها اعمال می شدند اما نتوانسته بودند به ایران فشار وارد کنند که پای میز مذاکره بیاید. آنچه که باعث شد رویکرد جدید ما کارآمدتر شود ، توانایی ما برای تصویب قطعنامه های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، همچنین اجرای قوی این تحریم ها با توافقنامه های دواطلبانه کشورهایی مثل چین و هند و ژاپن و کره جنوبی بود تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند. همچنین همپیمانان اروپایی ما نیز تحریم نفتی کامل را روی ایران اعمال کردند. همراه کردن این کشورها کار آسانی نبود ، من می دانم . در برخی موارد شرکای ما میلیارد ها دلار را در بخش تجارت از دست دادند چون تصمیم گرفته بودند که همکاری کنند اما ما توانستیم آنها را متقاعد کنیم که در صورت نبود یک راه حل دیپلماتیک، نتیجه می تواند جنگ باشد و باعث اختلال های بسیار زیاد در اقتصاد جهانی شود حتی باعث بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود. به بیانی دیگر ، این دیپلماسی سخت و دشوار بود که باعث افزایش فشار به ایران شد نه اینکه قدرت نمایی و درشت گویی باعث افزایش فشار به ایران شود. وقتی که دنیا در کنار ما متحد شد، اقتصاد ایران به شدت منقبض شد ، اقتصاد ایران حدود بیست درصد کوچک تر از آن چیزی است که باید می بود.
تردیدی نیست که این سختی ها در انتخابات سال دوهزار و سیزده ایران نقش داشت. زمانی که مردم ایران یک دولت جدید را انتخاب کردند، آنها وعده داده بودند که از طریق تعامل با دنیا اقتصاد را بهبود بخشند. ایران به پای میز مذاکره بازگشت و پس از یک سری از مذاکرات ، ایران درباره یک توافق موقت با جامع بین المللی توافق کرد، این توافقنامه بود که باعث شد ذخایر اورانیوم حدود بیست درصدی ایران، کاهش یابد و پیشرفت برنامه هسته ای ایران متوقف شد تا اینکه پنج بعلاوه یک متشکل از آمریکا ، چین، روسیه، انگلیس،آلمان و فرانسه و اتحادیه اروپا توانستند درباره یک توافقنامه جامع مذاکره کنند بدون آنکه واهمه داشته باشند ایران به دنبال وقت تلف کردن باشد.
در اینجا میخواهم به همه یادآور شوم که وقتی توافقنامه موقت اعلام شده بود منتقدان یعنی همان منتقدانی که اکنون هم از آنها می شنویم این توافقنامه را یک اشتباه تاریخی توصیف کردند ، آنها اصرار کردند که ایران تعهدات خود را نادیده خواهد گرفت، آنها هشدار دادند که تحریم ها از هم خواهد گسست، آنها هشدار دادند که ایران مقادیر زیادی پول دریافت می کند تا از تروریسم حمایت کند، منتقدان اشتباه کردند، پیشرفت برنامه هسته ای ایران برای نخستین بار در یک دهه متوقف شد. ذخایر مواد خطرناک در ایران کاهش یافت.
رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران مثل هر عضو دیگر ان پی تی حق دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود درباره مسیر دستیابی به توافق هسته ای با ایران به انتقاد منتقدان در زمان حصول توافقنامه موقت اشاره کرد و گفت: (زمانی که توافقنامه موقت بدست آمد) گسترش سانتریفوژهای پیشرفته ایران متوقف شد، بازرسی ها افزایش یافتند، سیل پول ها وارد ایران نشد و ساختار تحریم های بین المللی همچنان پابرجا ماند. در واقع توافقنامه موقت آنقدر خوب عمل کرد که همان افرادی که به شدت از آن انتقاد می کردند اکنون از این توافقنامه (موقت) به عنوان دستاویزی برای حمایت نکردن از توافقنامه گسترده نام می برند. به این مسئله فکر کنید! زمانی ادعا شده بود که توافقنامه موقت یک اشتباه تاریخی است اما اکنون به عنوان یک موفقیت به آن نگاه می شود و دلیلی است که به آن استناد می شود تا توافقنامه جامع امضا نشود. وقتی که شما اعتبار استدلال امروز مخالفان علیه دیپلماسی را ارزیابی میکنید ، این نکته را به یاد داشته باشید. با وجود انتقادات، ما به کارمان ادامه دادیم تا درباره یک توافقنامه پایدار جامع مذاکره کنیم . دیپلماتهای ما به ریاست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ائتلاف ما را متحد نگه داشتند، کارشناسان هسته ای ما از جمله یکی از بهترین کارشناسان هسته ای در دنیا یعنی ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به صورت خستگی ناپذیر روی جزئیات فنی کار کردند. ما در ماه ژوئیه به برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتیم که اهداف ما را برآورده می کند. ایران تحت شروط این برنامه جامع اقدام مشترک هرگز اجازه ندارد سلاح هسته ای بسازد. درحالیکه ایران مثل هر عضو دیگر ان پی تی حق دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد، توافقنامه به شیوه ای محکم، به پیش رفتن برنامه هسته ای ایران را تعریف می کند تا این اطمینان ایجاد شود که همه مسیرهای بمب مسدود شدهاند.
اکنون می گویم که چگونه این کار صورت خواهد گرفت؟
بر اساس این توافق، ایران نمیتواند به پلوتونیوم مورد نیاز برای بمب دست یابد.
اوباما مدعی شد، قلب راکتور آب سنگین ایران در اراک خارج خواهد شد و با بتن پر خواهد شد و به جای آن جایگزینی خواهد بود که پلوتونیوم برای سلاح تولید نخواهد کرد. سوخت مصرف شده در این راکتور از ایران خارج خواهد شد و ایران دست کم برای پانزده سال هیچ راکتور جدید آب سنگین احداث نخواهد کرد. ایران همچنین نخواهد توانست که به اورانیوم غنی شده قابل بکارگیری برای بمب، دست یابد.
به محض آنکه که این توافقنامه اجرا شود، ایران دو سوم سانتریفوژهای خود را برخواهد چید و در یک دهه آینده اقدام به غنی سازی اورانیوم با سانتریفوژهای پیشرفته نخواهد کرد. ایران دست کم برای پانزده سال در تاسیسات فردو که قبلا افشا نشده بود، اورانیوم را غنی نخواهد کرد ، این تاسیسات در عمق زمین قرار دارد. ایران در پانزده سال آینده، نود و هشت درصد ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از دست خواهد داد در حالیکه هم اکنون این میزان اورانیوم غنی شده برای ساخت تا ده بمب هستهای کافی است. حتی پس از گذشت این پانزده سال، ایران هرگز حق ندارد که از برنامه صلح آمیز به عنوان پوششی برای دنبال کردن سلاح استفاده کند. در واقع این توافقنامه باعث انسداد نوع برنامه مخفی می شود که ایران در گذشته دنبال کرد. نظارت بیست و چهارساعته در هفته روز هفته در تاسیسات مهم هسته ای ایران خواهد بود. بازرسان برای دهه ها به کل زنجیره تامین هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت که شامل معادن و آسیاب های اورانیوم می شود که مواد خام در آنها وجود دارد، این زنجیره تاسیسات تولید سانتریفوژ را هم شامل می شود که در آنها ماشین ها برای غنی سازی را تولید می کنند. درک کنید که چرا این مسئله اینقدر اهمیت دارد. برای اینکه ایران تقلب کند، این کشور باید بیش از یک ساختمان یا یک تاسیسات مخفی مثل فردو بسازد چون این کشور برای تک تک جنبه های مخفی برنامه خود به منبع مخفی نیاز دارد. هیچ کشوری در تاریخ نیست در مواجه شدن با این بازرسی های قوی نتوانسته است از آن بگریزد.
رئیس جمهور آمریکا افزود: همچنین براساس شروط این توافق، بازرسان توانایی دائمی برای بازرسی از هرگونه سایت مشکوک در ایران را دارند. نکته نهایی این است که ایران انگیزه های قدرتمندی برای متعهد ماندن به تعهداتش دارد.
ایران قبل از آنکه از تخفیف تحریم ها برخوردارشود ، باید گام های مهم و عملی مثل جابجا کردن سانتریفوژها و از بین بردن ذخایر را صورت دهد. اگر ایران در دهه ی آینده توافقنامه را نقض کند، همه تحریم ها می توانند دوباره بازگردند. ما برای این کار نیاز به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نداریم بلکه آمریکا می تواند به تنهایی بازگشت تحریم ها را فعال کند. از سوی دیگر اگر ایران از توافقنامه پیروی کند و اقتصاد این کشور بار دیگر با دنیا ارتباط برقرار کند انگیزه اجتناب از بازگشت تحریم ها ، برای ایران افزایش خواهد یافت.
رئیس جمهور آمریکا گفت:این قویترین توافق است و به همین جهت همه کشورها بجز دولت اسرائیل از آن حمایت کردند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ باراک اوباما در ادامه اظهارات خود در دانشگاه آمریکن گفت:بنابراین این توافق فقط بهترین انتخاب بین گزینه ها نبود بلکه قویترین توافق منع تکثیراست که تاکنون درباره آن مذاکره شده است و به خاطر این که این قویترین توافق است، همه کشورها در جهان به استثنای دولت اسرائیل به صورت علنی حمایت خود را از آن اعلام کرد.شورای امنیت سازمان ملل متحد با اتفاق آرا از آن حمایت کرد.اکثر کارشناسان کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر از آن حمایت کردند.
بیش از صد سفیر سابق که در دوره ریاست جمهوری جمهوریخواهان و دموکرات ها خدمت می کردند، از آن حمایت کردند.من به عنوان رئیس جمهور باید تماس های سختی می گرفتم اما در هیچ یک از این تماس ها درباره این که این توافق برای امنیت آمریکا خوب است یا نیست،صحبتی نشد چون این مسئله روشن است. متاسفانه ما در سیاست آمریکا در دوره ای به سر می بریم که به هر تصمیم در زمینه سیاست خارجی از دید دو حزبی نگریسته می شود و عناوین با حرف ها (از این که در کدام حزب قرار گرفته است )مورد ارزیابی قرار می گیرد. بنابراین قبل از آن که جوهر این توافق خشک شود و حتی قبل از آن که کنگره آن را بخواند،اکثریت جمهوریخواهان به مخالفت شدید با آن پرداختند.رایزن های در کنگره و هوادران آنها که ناگهان به دانشمندان هسته ای تبدیل شدند،ارزیابی کارشناسانی مانند ارنست مونیز،وزیر نیرو و یافته های وی را به بحث و چالش کشیدند ودرباره این که چرا کنگره باید این توافق را رد کند، بحث های متعدد و گاهی ضدو نقیض به پیش کشیدند اما اگر شما به اندازه کافی این بحث ها را تکرار کنید متوجه ضد و نقیض بودن آن می شوید.اجازه دهید مقداری از بحث ها را که برای مخالفت با این توافق گفته شده است،بیان کنم.
بحث نخست این است که کسانی می گویند بازرسی به اندازه کافی قوی نیست زیرا بازرسان نمی توانند بدون مشکل به همه جا در ایران و هر زمان که بخواهند،بروند. حقیقت این است که بازرسان اجازه خواهند داشت دسترسی روزانه به سایت های اصلی هسته ای ایران داشته باشند. اگر دلیلی برای بازرسی سایت اعلام نشده مشکوک در هرجایی در ایران باشد،بازرسان این دسترسی را حتی با مخالفت ایران خواهند گرفت.این دسترسی ممکن است کمتر از بیست و چهار ساعت پس از اطلاع باشد و در عین حال روند حل اختلاف درباره این دسترسی می تواند بیست وچهار روز باشد. زمانی که ما سایت مشکوک را پیدا کردیم،به صورت مستمر بر آن نظارت خواهیم داشت تا بازرسان وارد آن شوند. ضمنا مواد هسته ای چیزی نیست که بتوان آن را در گنجه مخفی کرد بلکه سالها می تواند اثر آن باقی بماند.حرف نهایی این است که اگر ایران فریبکاری کند،ما می توانیم آن را مشخص کنیم و خواهیم کرد.
بحث دوم این است که برخی می گویند این توافق به اندازه کافی قوی نیست زیرا برخی از محدودیت ها بر برنامه غیرنظامی هسته ای ایران طی پانزده سال منقضی می شوند.اجازه دهید تکرار کنیم ممنوعیت دستیابی ایران به سلاح هسته ای همیشگی است. ممنوعیت تحقیقات مربوط به تسلیحات همیشگی است.بازرسی ها همیشگی است. بله واقعیت دارد که برخی از محدودیت های مربوط به برنامه صلح آمیز ایران فقط پانزده ساله خواهد بوداما به این صورت است که توافق برای کنترل تسلیحات کارساز است. معاهده نخست سالت با اتحاد جماهیرشوروی پنج سال به طول کشید.نخستین معاهده استارت پانزده سال طول کشید و در وضع فعلی،اگر ایران از الان تا پانزده یا بیست سال بعد برای تولید بمب تلاش کند،این توافق اطمینان میدهد آمریکا ابزار بهتری برای یافتن آن خواهد داشت، براساس حقوق بین الملل،مبنای قویتر برای پاسخ خواهد داشت و همین گزینه های امروز برای متوقف کردن برنامه هسته ای در دسترس خواهد بود که از جمله آن در صورتی که لازم باشد،گزینه نظامی است. از طرف دیگر ،بدون این توافق سناریوهایی که منتقدان هشدار می دهند در پانزده سال روی می دهد،می تواند از اکنون تا شش ماه دیگر روی دهد. کنگره با از بین بردن این توافق علاوه بر این که مسیر ایران برای رسیدن به بمب را هموار می کند بلکه آن را تسریع می سازد.
رئیس جمهور آمریکا گفت: همچنان تحریمهای مربوط به حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را حفظ خواهیم کرد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ باراک اوباما در ادامه اظهارات خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک و سیر دستیابی آمریکا به این توافق با ایران گفت: نکته سوم این است که برخی از منتقدان می گویند، این توافقنامه با ارزش نیست چون ایران به میلیارد ها دلار پول از محل تخفیف تحریم ها دست خواهد یافت.می خواهم به روشنی بیان کنم که تحریم های بین المللی اعمال شدند تا دقیقا ایران را وادار کنند تا محدودیت ها بر برنامه اش را بپذیرد. هدف تحریم ها همین بود. هرگونه توافقنامه مبتنی بر مذاکره با ایران ، شامل تخفیف تحریم ها خواهد بود. پس استدلال علیه تخفیف تحریم ها در عمل استدلال علیه هرگونه راه حل دیپلماتیک در مورد این موضوع است. درست است که اگر ایران به تعهدات خود پایبند باشد، این کشور به پنجاه و شش میلیارد دلار از پول خود ، دست خواهد یافت. این پول ها در خارج به وسیله ی دیگر کشورها مسدود شده اند اما این ایده که چنین چیزی تغییر دهنده بازی خواهد بود و اینکه همه این پول ها به فعالیت های مهلک ایران اختصاص خواهد یافت ، در واقع نادیده گرفتن واقعیت کنونی ایران است.
باراک اوباما افزود: تاحدودی به علت تحریم های ما بود که دولت ایران بیش از نیم تریلیون دلار نیازهای فوری دارد که به تامین صندوق های بازنشستگی و حقوق ها و پرداخت برای زیرساخت هایی است که درحال زوال هستند. سران ایران انتظارات مردم خود را بالا برده اند چون گفتند که تخفیف تحریم ها باعث بهبود زندگی شان خواهد شد. حتی یک رژیم سرکوبگر مثل ایران نمی تواند به طور کامل این انتظارات را نادیده بگیرد. به همین علت است که بهترین تحلیلگران ما پیش بینی می کنند که بخش زیادی از این عواید صرف هزینه هایی شود که باعث بهبود اقتصاد شود و زندگی مردم ایران را بهبود بخشد. منظورم این نیست که تخفیف تحریم ها هیچ نفعی برای بخش نظامی ایران ندارد. می خواهم تصریح کنم که بخشی از این پول صرف فعالیت هایی خواهد شد که ما مخالف آن هستیم. ما هیچ توهمی درباره دولت ایران نداریم یا اینکه هیچ توهمی درباره اهمیت سپاه پاسداران و نیروی قدس نداریم ، ایران از سازمان های تروریست مثل حزب الله حمایت می کند. ایران از گروههای نیابتی حمایت می کند که منافع ما و منافع همپیمانان ما را تهدید می کنند از جمله گروههای نیابتی که نظامیان ما را در عراق کشتند. آنها تلاش کردند شرکای ما در خلیج(فارس) را بی ثبات کنند، اما ایران دهه ها است که مشغول اینگونه فعالیت ها است. آنها قبل از تحریم ها مشغول این فعالیت ها بودند و درحالیکه تحریم ها اجرا می شدند نیز مشغول این فعالیت ها بودند. در واقع ایران حتی در بحبوحه جنگ ایران و عراق مشغول این فعالیت ها بود، جنگی که تقریبا برایشان به اندازه جان یک میلیون نفر هزینه داشت و صدها میلیارد دلار از جنبه مالی برایشان هزینه داشت.
واقعیت این است که ایران همیشه راهی برای تامین مالی این تلاش ها پیدا کرده است. صرفنظر از اینکه ایران چقدر مدعی منتفع شدن از تخفیف تحریم ها خواهد شد ، این مسئله را با خطر ناشی از ایران دارای سلاح هسته ای ، مقایسه کنید. همچنین هیچ سناریویی وجود ندارد که تخفیف تحریم ها باعث شود ایران به قدرت مسلط منطقه تبدیل شود. بودجه دفاعی ایران یک هشتم بودجه مجموع همپیمانان ما در خلیج (فارس) است. توانایی های متعارف آنها هرگز قابل مقایسه با اسرائیل نیست و تعهد ما به برتری کیفی نظامی اسرائیل کمک می کند تا این مسئله تضمین شود. در چندین سال گذشته ، ایران مجبور شده است میلیارد ها دلار هزینه کند تا از تنها همپیمان خود در دنیای عرب حمایت کند که بشار اسد است ، هرچند که وی کنترل بخش های زیادی از کشورش را از دست داده است و حزب الله نیز ضربات مهمی را در همین میدان نبرد خورده است. ایران مثل بقیه منطقه مجبور شده است که به تهدید داعش در عراق پاسخ بدهد. پس برخلاف زنگ هشدارباشی که برخی بصدا در می آورند و مدعی می شوند ایران در آستانه بدست گرفتن (کنترل) خاورمیانه یا حتی دنیا است، ایران یک قدرت منطقه ای با چالش های خود باقی خواهد ماند. رژیم حاکم خطرناک و سرکوبگر است. ما همچنان تحریمهای مربوط به حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را حفظ خواهیم کرد . ما همچنان روی آزادی آمریکایی هایی که به ناحق بازداشت شدند، تاکید خواهیم کرد.
ما اختلافات زیادی با رژیم ایران خواهیم داشت اما اگر ما در مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران جدی هستیم ، تصور رویکردی بدتر از مانع تراشی در برابراین توافق، دشوار است.