تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

فهیمه پناه‌آذر: دو دهه است در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان در سینما و تلویزیون فعالیت دارد اما نام خود را با نگارش فیلمنامه سریال موفق «دودکش» سر زبان‌ها انداخت.

پس از آن موفقيت «دردسرهاي عظيم» از راه رسيد كه فصل دوم آن‌ماه رمضان امسال روي آنتن رفت. برزو نيك‌نژاد 2سال پيش نخستين قدم را در عرصه سينما با «ناخواسته» برداشت كه نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را در سي و دومين جشنواره فيلم فجر به‌خود جلب كرد. به بهانه پخش دردسرهاي عظيم 2 از شبكه 3 و بازپخش دودكش از شبكه 5 پاي حرف‌هاي او نشسته‌ايم.

  • امسال فصل دوم دردسرهاي عظيم را در‌ماه رمضان روي آنتن داشتيد. تا چه اندازه موافق ساخته شدن سريال‌هاي دنباله‌دار هستيد؟

به‌عنوان كارگردان موافق ادامه توليد برخي سريال‌ها هستم اما اين اتفاق به پيش‌شرط‌هايي نياز دارد. متأسفانه برخي كارگردانان فكر مي‌كنند اگر سريالي خوب باشد حتما بايد فصل‌هاي دوم و سوم آن هم ساخته شود. من معتقدم كارهايي مي‌توانند ادامه يابند كه در قصه‌شان قهرمان دوست‌داشتني براي مخاطب داشته باشند. مردم هميشه در سريال‌ها و فيلم‌ها دوست دارند قهرمان داشته باشند و به واسطه قهرمان، داستان را دنبال كنند.

  • به‌نظرتان، دودكش هم ظرفيت ادامه يافتن دارد؟

بله، مي‌توان سريال دودكش را به فصل‌هاي دوم يا سوم رساند. دردسرهاي عظيم هم همينطور است. در سريال‌هاي فصلي، شخصيت قهرمان حرف اول را مي‌زند. مخاطب با قهرمان داستان مي‌خندد، گريه مي‌كند و دچار ياس و هيجان مي‌شود. اين دو سريال هم قهرمان‌هايي از جنس مردم عادي دارند.

  • تجربه توليد سريال‌هاي دنباله‌دار در ايران هميشه با موفقيت همراه نيست. چرا برخي از اين مجموعه‌ها به مذاق مخاطبان خوش نمي‌آيد؟

مشكلي كه ما در سريال‌ها داريم، خلق نشدن شخصيت جذاب است. ببينيد! قصه‌پردازي و داستان‌ در خون مردمان شرق است و ما همواره در طول تاريخ علاقه‌مند به قصه‌گويي و شنيدن داستان بوده‌ايم اما چيزي كه به آن خوب نمي‌پردازيم شخصيت قهرمان در سريال است. قصه‌هاي خانوادگي كه در سريال‌ها و حتي فيلم‌هاي سينمايي مي‌توانند در عين سادگي، ‌جذاب باشند اما باب شده حتما يك معما و پيچيدگي در داستان باشد. بايد توجه كنيم اين كار صرفا نمي‌تواند باعث كشش و جذابيت براي مخاطب باشد. قصه ساده يك سريال با يك شخصيت جذاب مي‌تواند تأثيرگذارتر باشد.

  • شما به‌عنوان فيلمنامه‌نويس و دستيار كارگردان در دودكش و كارگردان در دردسرهاي عظيم، ترجيح مي‌دهيد فصل‌هاي بعدي اين سريال‌ها را هم بسازيد؟

بله. به ساختن ادامه هر دو سريال علاقه دارم. وقتي دودكش را مي‌نوشتيم، برخي چيزها را رعايت مي‌كرديم؛ اينكه سريال در هر قسمت مستقل عمل كند و به تنهايي براي مخاطب جذاب باشد. به‌نظرم خلق شخصيت‌ها و روابط ميان آنها باعث شد دودكش خوب ديده شود و مردم آن را دنبال كنند. وقتي يك سريال تنها قصه دارد نه قهرمان، نبايد قسمت‌هاي بعدي آن ساخته شود چرا كه وقتي قصه نوشته مي‌شود، مخاطب براساس قصه جلو مي‌رود و ديگر 2و 3برايش وجود ندارد.

  • براي قهرمان‌هايي كه مي‌گوييد، ويژگي خاصي هم درنظر مي‌گيريد؟

قرار نيست يك قهرمان ويژگي خاص و منحصر به فردي داشته باشد. قهرمان يك سريال مي‌تواند مابه‌ازاي آدم‌هاي اطراف ما باشد و قصه زندگي خودمان را بگويد. اميدوارم زماني بتوانيم قهرمان‌هاي دوست‌داشتني را در دل قصه‌هاي ساده و جذاب خلق كنيم. به‌نظرم سريال‌سازي كار بسيار سختي است كه يك كارگردان بايد زواياي مختلف را در توليد آن درنظر بگيرد.

  • در انتظار اكران ناخواسته

فيلم «ناخواسته» را خودم هم بسيار دوست دارم و خوشحالم كه وقتي 2سال پيش نخستين تجربه سينمايي من در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد، بازتاب خوبي بين منتقدان و مردم داشت. اميدوارم هر چه زودتر تهيه‌كننده فيلم تصميمي براي اكران آن بگيرد. دوست دارم فيلم ديده شود. فرقي هم ندارد در گروه هنر و تجربه اكران شود يا نمايش آن در سينماهاي سرگروه باشد.