ایسنا نوشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پنجمین جلسه بررسی جزئیات برجام را با حضور عراقچی مذاکرهکننده ارشد هستهای برگزار کرد.
در ابتدای این جلسه بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هدف طرح جهتگیری کلی جلسه گفت که این جلسه در ادامه جلسات قبلی با محوریت بررسی خطوط قرمز نظام در برجام تشکیل شده است.
در ادامه عراقچی در پاسخ به مباحث جلسه قبل به موضوع قطعنامه 2231 و ارتباط آن با برجام اشاره و اظهار کرد: اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقایسه کنید به میزان محدودیتهای اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه 1929 در حوزه تعاملات پی خواهید برد. قطعا محدودیتهای این قطعنامه فراتر از قطعنامه 2231 است.
به گفته وی ما توانستیم در این قطعنامه از شدت تحریمها بکاهیم یعنی «محدودیت» را جایگزین «ممنوعیت» کردهایم.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر برجام را مبنا قرار دهیم مشخص میشود که هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد یعنی محدودیتهای سیاسی که در قطعنامه 2231 اعمال شده ارتباطی با برجام ندارد.
عراقچی با بیان اینکه محدودیتهای تسلیحاتی قطعنامه 2231 لازم الاجرا نیست و ما میتوانیم آن را اجرا نکنیم گفت: صرف نظر از این موارد رفع تحریمهای تسلیحاتی هیچ گاه جزء خطوط قرمز ما نبوده است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اولویت اول در رفع تحریمها، تحریمهای اقتصادی و مالی است، بنابراین سایر تحریمها باید فواصل زمانی منطقی رفع شوند.
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده با تاکید بر اینکه بحث موشکها موضوع قطعنامه 2231 نیست افزود: ممکن است تستهای موشکی بنا به دلایل دیگری متوقف شده باشد که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.
عراقچی در ادامه در خصوص تشکیل کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک نهادی برای حل و فصل اختلافات ایران و 1+5 است. این کمیسیون طبق زمینه شماره 4، یک یا چند گروه کاری خواهد داشت که به حل اختلافات احتمالی کشورها کمک میکند. این کمیسیون از ایران،اتحادیه اروپا و 1+5 تشکیل شده است که مصوباتش براساس اجماع خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه در مورد موضوع سوییفت گفت: سوییفت هم علیه بانکهای ایرانی و هم علیه افراد یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی است که 800 شخص حقوقی و حقیقی از محدودیتهای سوییفت رها شده اند و فقط حدود 240 شخص حقیقی و حقوقی در این محدودیتها قرار دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه ایران در مورد این اتفاقات استثنا نیست گفت: مدل ایران پیش از این درباره کشورهای دیگر نیز اعمال شده است که هند، ژاپن، برزیل و آرژانتین از جمله این کشورها هستند. مثلا در مقطعی از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسی ژاپن شده است بدین دلیل که نگرانی از پیشینه نظامی گری ژاپن وجود داشت.
عراقچی در مورد موضوع رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دو دیدگاه در رابطه برجام با مجلس شورای اسلامی مطرح است. عدهای با توسل به اصول 77 و 125 قانون اساسی معتقد به ارائه برجام به صورت یک لایحه به مجلس و تصویب آن هستند. عدهای دیگر بنا به دلایل مختلف معتقدند که لزومی به تصویب برجام در مجلس نیست.
وی ادامه داد: با این حال به لحاظ سیاسی چون لازم است توازنی بین تعهدات ما و 1+5 رعایت شود آمدن برجام به مجلس بر تعهدات ما میافزاید که این با روح برجام که مبتنی بر توازن است سازگار نیست.
معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد که وزارت امور خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه ندارد.
در ابتدای جلسه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش آمریکا در مورد تجزیه عراق گفت که آمریکا براساس برنامه ای حساب شده داعش را به وجود آورده است که هدفش اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و تجزیه منطقه است. بر همین اساس آمریکایی ها بحث تجزیه عراق را مطرح میکنند.
بروجردی همچنین با محکوم کردن موضوع اعلام منطقه حایل توسط ترکیه در مرزهای سوریه، آن را یکی دیگر از اشتباهات استراتژیک ترکیه دانست و گفت که اقدام ترکیه خلاف مقررات بینالمللی به ویژه اصل احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهاست.
وی همچنین گفت که انتظار میرود ترکیه سیاستی را اتخاذ کند که به ثبات و امنیت منطقه کمک کرده نه اینکه به بی ثباتی منطقه منجر شود.