به گزارش فارس، در بیانیه هیات داوران متشکل از یونس شکرخواه، مجید رضائیان و امین عظیمی با مشاوره ابراهیم حسینی و بابک برزویه در بخش عکس آمده است:
یکم: قلم دکور نمایش یا قامت نمایش؟ آن هنگام که قلم و نمایش، هم را میسازند، صحنه دگرگون میشود و پرسشها، «پاسخ» میگیرد و هوای تردید آمیز قدری به روشنی می گراید.
نیک اما میدانیم قلم، «قامت نمایش» است و هرگز نمی توان آن را دکور و جزئی از اجزای فرمالیستی نمایش تلقی کرد. تحقق این آرمان البته بسته به وجود «خلاقیت» است. خلاقیت هم در سایه «درخت اندیشه» قد می کشد و این گونه است که ادبیات نمایشی، همواره جایگاهی بس بلند در تاریخ نمایش ایران و جهان داشته است. مادام که قلم و نگاه های پژوهش محور مستقل و دردمندانه را «اصیل» نپنداریم، نمایش هر قدر در کمیت توسعه یابد، در کیفیت گریزی جز افول نخواهد داشت.
دوم: آزادی، هوای نمایش یا نمای نمایش؟ آن هنگام که آزادی و نمایش، هم را تغذیه می کنند، صحنه دگرگون می شود و نمایش «تنفس» می یابد و جانی تازه میگیرد.
نیک اما می دانیم که آزادی، واقعیت نمایش است و نه نمایِ ظاهری آن. هر قدر نمایش-این ژانر پایه ای هنر- از آزادی بهره ببرد؛ همه اجزای وابسته به آن تا خود مخاطبان، فرهنگی دیگر خواهند یافت و از قضا نگاه ها از «سطح» به «عمق» می رسد و مفاهیم واقعی تری در عرصه نمایش و رسانه تسری می یابند و آنچه که افزون می شود،تنها یک کلمه است: «آگاهی».
سوم: رسانه، متن نمایش یا بازیگر نمایش؟ آن هنگام که رسانه و نمایش هم را بازتاب می دهند، صحنه دگرگون می شود و نمایش «رسا» می شود و چهره ای دیگر به خود می گیرد.
نیک اما می دانیم که رسانه، «متن» نمایش است و نه بازیگری بدون نقش. هر قدر رسانه در قالب خبر، مصاحبه، گزارش، عکس و از همه اینها بالاتر؛ «نقد»، نمایش را تجلی دهد؛ صحنه به متن خود و به واقعیت آنچه می بایست باشد؛ نزدیک تر خواهد شد.
واقعیت آن است که در شرایط پیشین نه قلم، نه آزادی و نه رسانه، متن نمایش نبودند و تا هنوز که هنوز است، تأثیر به «حاشیه رفتن نمایش در ایران» در آثار رسیده مطبوعاتی و رسانه ای به هیأت داوران، خود را نشان می دهد، تا جایی که در برخی رشته ها به ویژه «نقد و گزارش» با وجود برخی آثار مناسب دریافت شده، انتظار هیأت داوران برآورده نشد. اما همین که حال همه ما بهتر شده است و امیدها افزایش یافته، تردید نداریم که راه، در سال های پیش رو، به مراتب روشن تر از امروز خواهد بود..
از این رو هیأت داوران ضمن تجلیل از آثار رسیده، متواضعانه توصیه می کند که همه روزنامه نگاران، منتقدان و نویسندگان، از هم اکنون عزم خود را جزم کنند تا نمایش در زیر سایه آزادیِ نسبی و هوای موجود در رسانه ها بیش از پیش قد کشد و صحنه آنگونه که شایسته است؛ در «ابعاد کیفی» دگرگون شود.
این نگاه درباره آثار رسیده در رشته عکس نیز، مصداق دارد. در این رشته با وجود گسترش عکاسی دیجیتال از دید داوران، معیارهای حرفه ای در زمینه عکس های خلاقانه با توجه به اصول فنی چاپ و ادیت و دیگر اصول، کاملاً در نظر گرفته شد و این امید وجود دارد تا در سال پیش رو، شاهد کیفیت افزون تر عکاسی تئاتر باشیم.
در پایان هیأت داوران امید دارد که از میان همه رشته ها ، رشته نقد و گزارش، بیش از پیش متحول شوند و در آینده شاهد آثار شایسته تری باشیم.
هیات داوران در ادامه اسامی نامزدهای بخش های هفت گانه چهاردهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر را به شرح زیر اعلام کرده است:
- بخش گزارش: «آیه کیان پور» ازمجله شبکه آفتاب و «زینب مرتضایی فرد» از روزنامه جام جم.
- بخش مقاله: «رضا کوچک زاده» از دو فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر و «مجید کیانیان» از کتاب صحنه.
- بخش یادداشت: «رضا شاه بداغی» از مجله صحنه،«عرفان پهلوانی» از مجله نمایش و «سید جواد روشن» از مجله صحنه.
- بخش ترجمه: «معین محب علیان» از مجله تیاتر و «مجید کیانیان» از مجله نمایش و «لیلا ناطق» از سایت گروه تئاتر اولیس.
- بخش گفت و گو: «فرزانه ابراهیم زاده» از روزنامه شرق،«ندا آل طیب» از خبرگزاری ایسنا و «عرفان پهلوانی» از مجله نمایش.
- بخش نقد: «محمد رضا بزرگ زاده» از روزنامه نسل فردا،«سعید محبی» از مجله نمایش و «شهرام خرازی ها» از روزنامه ابتکار.
- بخش عکس: «کیارش مسیبی» ،«مریم قهرمانی زاده» و «مونا صدر فرید پور».
گفتنی است برگزیدگان این مسابقه مطبوعاتی سالانه ، عصر پنجشنبه29 مرداد طی مراسمی در تالار ایوان شمس معرفی و تقدیر خواهند شد.