سخنان مهم روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب در دیدار با علما، صاحب‌نظران و مهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، هشداری برای مقامات کشورمان و سران کشورهای منطقه بود تا با چشمی باز تحرکات پنهان و آشکار آمریکا در منطقه را رصد کنند.

ايشان از سناريوي آمريكايي‌ها براي نفوذ در ايران و منطقه و پس از آن تجزيه برخي كشورهاي حامي مقاومت خبر دادند و البته اين را هم گفتند كه با همه توان اجازه نفوذ و حضور آمريكايي‌ها در ايران را نمي‌دهيم.

  • تحركات آمريكا براي تأمين امنيت اسرائيل

غضنفر ركن‌آبادي سفير سابق ايران در لبنان در گفت‌وگو با همشهري به طرح آمريكايي‌ها براي نفوذ در منطقه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: آنها در طول مذاكرات هسته‌اي با ايران بارها تلاش كردند تا روزنه‌اي براي نفوذ به منطقه از طريق گفت‌وگو با ايران پيدا كنند. ركن‌آبادي مي‌گويد: امروز موضوع امنيت رژيم صهيونيستي در صحنه بين‌الملل نقش اول را ايفا مي‌كند و حرف اول را از نظر نظام سلطه، رژيم صهيونيستي و هم‌پيمانان اين رژيم كه در راس آن ايالات متحده آمريكاست مي‌زنند.

او معتقد است هرگونه تحرك و اقدام در منطقه از ديدگاه آمريكا بايد در جهت تأمين امنيت اسرائيل باشد و آنچه امنيت رژيم صهيونيستي را تهديد مي‌كند جنبش‌هاي مقاومت ضد‌رژيم صهيونيستي هستند كه از بدو انقلاب اسلامي مورد حمايت ايران بوده و هستند. سفير سابق ايران در لبنان به اصرار مقامات آمريكايي از رئيس‌جمهور ايالات متحده گرفته تا وزير امور خارجه‌شان براي ورود به پرونده‌هاي ديگر غيراز موضوع هسته‌اي اشاره كرد و گفت كه هوشمندي دستگاه ديپلماسي ايران و مسئولان ارشد كشورمان به‌ويژه رهبر انقلاب باعث شد راه نفوذ آنها به منطقه سد شود.

ركن‌آبادي با بيان اينكه ايران همواره از كشورهاي همسايه خود به‌ويژه كشورهاي جنوب غرب آسيا حمايت خواهد كرد گفت كه تأكيد جمهوري اسلامي ايران همواره بر اين است كه همه كشورهاي منطقه بايد عليه يك دشمن مشترك كه رژيم صهيونيستي است متحد شوند. ايران معتقد است كه گره مشكلات منطقه بايد به‌دست كشورهاي منطقه باز شود و در همين راستا ايران دست دوستي خود را به سمت كشورهاي منطقه دراز كرده است. كشورهايي كه در كنار جبهه حق هستند و در مقابل جبهه باطل ايستادند.

او اشاره‌اي هم به گفت‌وگوهاي ايران با 6كشور شوراي همكاري خليج‌فارس داشت و اين اقدام را در راستاي تقويت همكاري كشورهاي منطقه دانست. ركن‌آبادي معتقد است كه مي‌توان از اين فرصت استفاده كرد و ساير كشورهاي منطقه را نيز درگير اين گفت‌وگو‌ها كرد. او البته اين را هم گفت كه اين اتفاق نظر ميان كشورهاي منطقه مي‌تواند راه هرگونه نفوذ آمريكا به منطقه براي دخالت در امور كشورها را ببندد.

  • ايجاد دوقطبي بعد از مذاكرات

حسين شيخ الاسلام مشاور بين‌الملل رئيس مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري از سناريو آمريكايي‌ها براي نفوذ به ايران بعد از توافق وين پرده برداشت. او گفت: نقشه آمريكايي‌ها بعد از مذاكرات هسته‌اي وين ايجاد روزنه‌اي براي نفوذ به داخل ايران و منطقه بود. ايجاد جامعه‌اي دوقطبي در ايران مهم‌ترين نقشه آمريكايي‌ها بعد از پايان مذاكرات هسته‌اي با ايران براي نفوذ به كشور بود. آنها اختلاف افكني و دودستگي در موضوع هسته‌اي را هدف قرار دادند اما با تيزبيني و هوشياري مسئولان و مقام معظم رهبري اين توطئه آمريكايي‌ها خنثي شد.

شيخ‌الاسلام مي‌گويد: رهبر معظم انقلاب به درستي امسال را سال همدلي دولت و مردم نامگذاري كردند و بعد از توافق وين اين هشدار را به مردم و مسئولان دادند كه مراقب باشيد اين توافق باعث دودستگي ميان مردم و مسئولان نشود.
او مي‌گويد: آمريكا با شيوه اختلاف بينداز و حكومت كن قصد دارد تا با اختلافات قومي و مذهبي شيعه و سني را به جان هم بيندازد و درنهايت اهدافش در منطقه را پيش ببرد؛ برنامه آمريكايي‌ها بعد از نفوذ در منطقه تجزيه برخي كشورهاي طرفدار مقاومت در منطقه خواهد بود.

  • بي آبرويي در منطقه

مشاور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب ديروز درخصوص سناريوي جديد آمريكايي‌ها براي نفوذ در منطقه هشدار داد. علي‌اكبر ولايتي گفت: سخنان مقام معظم رهبري روز دوشنبه خطوط بسيار مهم و روشني را درخصوص استراتژي در منطقه مشخص كرد و يكي از مهم‌ترين مطالبي كه ايشان فرمودند، اين بود كه دولت ايالات متحده آمريكا كه در منطقه آبرويي ندارد و از عراق و افغانستان با اراده مردم اخراج شده است مي‌خواهد با لطايف الحيل و از طرق پيچيده سياسي و بين‌المللي نفوذ خود را در منطقه برقرار كند.

ولايتي با اشاره به تشريح دلايل عدم‌اجازه ايران به آمريكا گفت كه درباره نفوذ در كشورهاي متحد و دوست ايران از نظر جمهوري اسلامي پسنديده نيست كه ايران ملت‌هاي دوست را تنها بگذارد تا مجددا آمريكا نفوذ خود را در آنجا برقرار كند؛ اگر اينها در هر يك از كشورهاي منطقه نفوذ كنند، راه براي نفوذشان دركل تسهيل خواهد شد.