سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به جزیره کریمه در اوکراین که دیروز به پایان رسید بار دیگر تنش میان روسیه و اوکراین را شعله ور کرده است

پوتين كه در صدر يك هيأت سياسي و تجاري بلندپايه از روز دوشنبه به كريمه سفر كرده بود، در ميانه سفر خود و در ادامه ماجراجويي‌هايش بار ديگر سوار بر يك زيردريايي كوچك شد و اين بار در نزديكي سواحل كريمه براي بازديد از بقاياي يك كشتي باري كه طي قرن نهم و دهم ميلادي غرق شده بود، به عمق دريا رفت. پوتين در نزديكي لاشه اين كشتي كه اخيرا كشف شده، در تماس راديويي با ديميتري مدودف، نخست‌وزيرش، گفت بقاياي اين كشتي در اينجا نشان مي‌دهد كه «تاريخ ما چقدر ريشه‌دار است».


بازديد پوتين و هيأت همراهش از كريمه بلافاصله با عكس‌العمل پترو پروشنكو رئيس‌جمهور اوكراين مواجه شد. او روز دوشنبه ضمن محكوم كردن اقدام پوتين در سفر به كريمه‌، پوتين را به دامن زدن به تنش در مناطق شرقي اوكراين متهم كرد. پروشنكو همچنين در پاسخ به بيانيه كرملين در مورد سفر اخير كه آن را سفري براي «ترويج توريسم در كريمه» اعلام كرده بود گفت: آينده كريمه و صنعت توريسم آن تنها به‌عنوان بخشي از اوكراين معني دار خواهد بود.

پوتين در ميانه سفرش، صحبت‌هاي پروشنكو را هم بي‌پاسخ نگذاشت و گفت كه آينده كريمه از سوي مردمي كه در آن زندگي مي‌كنند تعيين شده است. او گفت: «مردم كريمه به الحاق به روسيه رأي داده‌اند و اين همه ماجراست؛ تمام.» در بهار سال گذشته نيروهاي طرفدار غرب، ويكتور يانوكوويچ، رئيس‌جمهور پيشين اوكراين كه چهره‌اي متمايل به روسيه بود را بركنار كردند. در پي آن، روسيه شبه جزيره كريمه در جنوب اوكراين را اشغال و با برگزاري رفراندومي اين منطقه را به خاك خود ضميمه كرد.

يك‌ماه بعد نيز نيروهاي جدايي‌طلب شرق اوكراين در مناطق دونتسك و لوهانسك اعلام استقلال كردند؛ سلسله اتفاقاتي كه به تحريم‌هاي غرب عليه روسيه منجر شد. به‌رغم تحريم‌هاي غرب، الحاق مجدد كريمه به خاك روسيه براي پوتين محبوبيت بسياري در ميان مردم كشورش به‌دنبال داشته است. همزمان با ادامه تنش ميان روسيه و غرب بر سر اوكراين، بسياري از رسانه‌ها بازديد پوتين از كريمه را قدرت نمايي‌اش در برابر غرب دانسته‌اند.