تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

حسین شیخ‌الاسلام: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جمع کارگزاران حج به برخی گروه‌های اسلامی اشاره کردند که در تشخیص دوست و دشمن اشتباه کرده و ضربه‌اش را خوردند.

اگرچه ايشان نامي از اين گروه‌ها نبردند اما با واكاوي بيانات رهبر انقلاب درباره انقلاب‌هاي منطقه و بررسي تحولات 2 سال اخير مي‌توان‌گروه اخوان‌المسلمين در مصر را مصداق چنين ويژگي دانست.خطبه‌هاي 14بهمن سال89 رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تهران پيش از پيروزي انقلاب مصر حاوي توصيه‌هايي براي مردم مصر بود. اين بيانات به‌صورت گسترده در مصر و در بين مردم منتشر شده و مصري‌ها با عمل به اين توصيه‌ها موفق به انقلاب و سرنگوني حسني مبارك شدند.

اما بعد از روي كار آمدن اخوان، رهبر معظم انقلاب دوباره در 15بهمن سال1390 و اين‌بار براي رهبران سياسي اخوان و براي تداوم انقلاب‌شان توصيه‌ها و هشدارهايي داشتند تا از تجربه عظيم انقلاب اسلامي بهره گيرند كه متأسفانه اخواني‌ها توجهي به اين توصيه‌ها نكردند. مهم‌ترين توصيه رهبرمعظم انقلاب به رهبران اخوان مصر اين بود كه دچار غرور و ساده‌انگاري نشوند. موضوعي كه دامنگير مقامات دولت مرسي و بهانه‌اي براي زمينگير شدن اخوان در مصر شد.

سفر مرسي رئيس‌جمهور سابق مصر به ايران همراه با غرور و تكبر خاصي بود و او هرگز به خود اجازه نداد تا از تجربيات انقلاب اسلامي ايران استفاده كند. سخنان مرسي در اجلاس عدم‌تعهد و خط كشي ميان شيعه و سني آغاز تزلزل پايه‌هاي حكومتي نوظهور مصر بود. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي مهم نمازجمعه‌شان به زبان عربي بارها به اخواني‌ها توصيه كرد تا به سمت دلارهاي عربي نروند و به آمريكايي‌ها اعتماد نكنند. اما نخستين اقدام‌ رئيس جمهور وقت مصر سفر به عربستان، قطر و امارات بود تا خود را نمك‌گير دلارهاي سعودي‌ها كند.

انحراف انقلاب مصر از جايي آغاز‌ شد كه دولت مرسي رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت. اسرائيلي كه انقلابيون مصر سفارتش را تسخير كردند. اين در حالي بود كه مرسي هيچگاه هدف مردم انقلابي مصر را نفهميد و حتي سفيرش را براي ارتباط با اسرائيل و شيمون پرز راهي سرزمين‌هاي اشغالي كرد. اين تفكرات مرسي و رهبران سياسي اخوان و بي‌توجهي به توصيه‌ها و هشدار‌ها و تحليل غلط در تشخيص دوست و دشمن باعث شد تا مرسي سرنگون شود.

در جمهوري اسلامي ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي محاكم انقلاب تشكيل داد‌ تا ضدانقلاب را محاكمه كند اما اخواني‌ها از همان محاكم و قضات زمان حسني مبارك براي محاكمه مبارك استفاده كردند كه نتيجه‌اش عكس شد و درنتيجه اين دادگاه‌ها مبارك و فرزندانش تبرئه شدند. اخواني‌ها به‌دليل تشخيص نادرست از صحنه بين‌الملل و منطقه و نقشه‌اي كه آمريكا و اسرائيل براي آنها كشيده بود در دام دعواي شيعه و سني گرفتار شدند. تجربه اخوان براي ما و ساير مسلمانان تجربه بسيار تلخي است چرا كه مردم انقلابي مصر با عشق و علاقه‌اي كه به اسلام داشتند دست به انقلاب زدند اما در نهايت با بي‌كفايتي رهبران سياسي اخوان و نداشتن‌ تئوري درست و نقشه راه براي اداره حكومت اسلامي و دامن‌زدن به تعصبات مذهبي، مصر براي مدت‌ها به عقب برگشت.

  • مشاور بين‌الملل رئيس مجلس