تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۱

با گذشت تنها ۴هفته از فصل پانزدهم لیگ برتر اعتراض به نحوه قضاوت داوران به اوج خود رسیده است.

 با مرور آنچه در مسابقه پرسپوليس و ذوب‌آهن گذشت، اتفاقات داوري در بازي استقلال تهران و استقلال اهواز نيز شبهه‌برانگيز به‌نظر مي‌رسيد. پيش از آن نيز صداي اعتراض برخي مربيان ليگ برتر مانند علي دايي، سرمربي صباي قم، بلند شده و كميته داوري فدراسيون فوتبال را زير سؤال برده بود. به همين دليل، رئيس فدراسيون فوتبال ديروز به ساختمان وزارت ورزش در خيابان سئول رفت تا درباره وضعيت داوري با معاون ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزير صحبت كند. علي كفاشيان درباره جلسه با نصرالله سجادي به‌طور خلاصه مي‌گويد: «در اين جلسه در مورد شرايط ليگ و‌به‌خصوص بحث داوري از ابتداي فصل صحبت‌هايي شد. قرار شد تا جلسه‌اي با آقاي عنايت (رئيس دپارتمان داوري) بگذاريم و پس از ديدن بازي‌ها نتيجه را به‌صورت كلي اعلام كنيم و به‌زودي صحبت‌هايي در اين زمينه اعلام خواهم كرد.»

با اين حال، حساسيت نسبت به داوري ليگ برتر اظهارنظرهاي گسترده‌اي از سوي اهالي فوتبال داشته است. يكي از بحث‌هايي كه مطرح شده اتهام به داوران و اين پرسش است كه آيا «تباني» صورت گرفته است يا نه؟‌ مسعود مرادي، كارشناس داوري اشتباهات داوري را مي‌پذيرد اما متهم كردن داوران به تباني را منصفانه نمي‌داند. او مي‌گويد: «اين هجمه‌اي است كه در كشور شروع شده اما نبايد كلمه «تعمد» را در اين‌باره به‌كار برد. اشتباه‌هاي داوري در اين چند هفته وجود داشته اما اينكه مسئولان بگويند اشتباه‌ها به عمد بوده منصفانه نيست. بايد ارتباط دوسويه‌اي بين تيم‌هاي فوتبال و داوران برقرار شود.»

حسين فركي، سرمربي سپاهان با بيان اينكه اتفاقات داوري به ضرر فوتبال و تيم‌هاست، تأكيد مي‌كند: «بايد به داوران كمك كرد كه ميزان اشتباهات خود را پايين بياورند.»

سپاهان البته جزو تيم‌هايي است كه از داوري متضرر نشده و حتي وزير ورزش بعد از مسابقه سپاهان و پرسپوليس اعلام كرد داوري‌ها عليه پرسپوليس مشكوك است. فركي ادامه مي‌دهد: «فكر نمي‌كنم منظور وزير ورزش، سپاهان بوده باشد و خدا را شكر ثابت شد كه سپاهان بي‌گناه است و اشتباه داوري عليه پرسپوليس فقط در بازي با ما نبود.»

مجيد جلالي، سرمربي سايپا كه در سال‌هاي اخير اعتراض‌هاي زيادي نسبت به داوران ليگ برتر داشته، درباره بهبود وضعيت داوري راهكار مي‌دهد: «ما بايد اعتمادسازي كنيم و در مورد مسائل داوري، اعتماد را به داوران، مربيان و بازيكنان برگردانيم. وقتي اعتماد نباشد هيچ‌كس نمي‌تواند كوچك‌ترين اشتباه داور را هم تحمل كند، ولي به‌عنوان مثال اگر من به يك داور اعتماد داشته باشم، مي‌توانم حتي در شرايطي كه 10‌اشتباه از او ببينم، آنها را تحمل كنم.» با همه اينها، اتفاقات اخير در قضاوت داوران ليگ برتر فدراسيون فوتبال و به‌ويژه كميته داوران را با چالشي بزرگ روبه‌رو كرده و بايد منتظر ماند و ديد كه كميته داوران در هفته‌هاي آينده چه سياستي را درنظر خواهد گرفت.

  • محسن قهرماني به كميته اخلاق احضار مي‌شود

اتفاقات داوري در ليگ برتر در شرايطي است كه رئيس سابق فدراسيون فوتبال از برخي اتفاقات گذشته در برنامه تلويزيوني پرده برداشت تا كميته اخلاق فدراسيون نيز به تكاپو بيفتد. حسين آبانگاه، عضو كميته اخلاق به تسنيم مي‌گويد: «رسيدگي به ادعاي دادكان را آغاز كرده‌ايم و در همين رابطه مسئولان درگير با اين موضوع به‌ويژه مسئولان كميته و دپارتمان داوري وقت را فرامي‌خوانيم. از محسن قهرماني نيز دعوت خواهيم كرد تا در اين‌باره صحبت كند.»