ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا ۳۴ درصد و معاملات نقدی طلا در مرداد‌ماه ۸۸درصد افت کرد ولی ارزش معاملات فولاد در مرداد‌ماه ۵۸ درصد رشد کرده است.

سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 4416ميليارد تومان سكه در بورس كالا خريده‌اند.به‌گزارش همشهري، بررسي نبض معاملات بورس كالا نشان مي‌دهد سيگنال‌هاي جديدي در بازارها رو‌به‌ظهور است. اين آمار‌ها نشان مي‌دهد حجم معاملات طلا كه به‌طور معمول در شرايط بحراني افزايش مي‌يابد رو به نزول است در مقابل معاملات فولاد كه در توليد به‌كار مي‌رود روبه افزايش است.


به‌نظر مي‌رسد اينها نخستين نشانه‌هاي اميد‌بخش براي به گردش درآمدن چرخ اقتصاد ايران باشد كه در يك ركود فراگير به سر مي‌برد. به‌گفته كارشناسان در ماه‌هاي گذشته سرمايه‌گذاران تحت‌تأثير رويداد‌هاي سياسي دچار انفعال توليدي شده بودند.در سال‌هاي 90تا 91 قيمت حجم سفته بازي تحت‌تأثير عوامل اقتصادي و ناامني سياسي افزايش يافت و در مقابل توليد ناخالص داخلي با نزول زيادي مواجه شد اين عوامل منجر به رشد قيمت ارز، طلا و سكه شد.

  • كاهش معاملات آتي سكه

تازه‌ترين آمار‌ها از معاملات بورس كالا نشان مي‌دهد درحالي‌كه ارزش معاملات آتي سكه در بورس كالا در تير‌ماه از مرز1200ميليارد تومان عبور كرده بود اين معاملات در مرداد‌ماه 34درصد افت كرد.معاملات آتي سكه در بورس كالا در تير‌ماه به بالاترين نقطه خود رسيده بود و نسبت به خرداد‌ماه 138درصد رشد كرده بود.

كارشناسان بخش زيادي از اين رشد 138درصدي را ناشي از تحولات سياسي در پرونده هسته‌اي ارزيابي كرده بودند اما اين روند در مرداد‌ماه با كاهش 34درصدي مواجه شد و به 794ميليارد تومان رسيد. قيمت قرارداد‌هاي آتي سكه نيز در اين‌ماه پس از پايان مذاكرات هسته‌اي با نزول مواجه شد و در سررسيد‌هاي مختلف در محدوده 800تا 900هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت.آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد ارزش دادوستد‌هاي نقدي طلا نيز در بورس كالا در مرداد‌ماه 88درصد افت كرد.

  • رشد معاملات فولاد

برخلاف افت حجم و ارزش معاملات آتي سكه در بورس كالا، حجم معاملات فولاد در مرداد‌ماه در بازار فيزيكي به بالاترين سطح خود از ابتداي سال تاكنون رسيد.اين اطلاعات نشان مي‌دهد حجم معاملات فولاد در مرداد‌ماه با 58درصد رشد به 757هزار تن رسيده است كه از اين مقدار 680هزار تن به‌صورت سلف و 77هزار تن به‌صورت نقد مورد دادوستد قرار گرفته است. اطلاعات عملكردي بورس كالا نشان مي‌دهد در مرداد‌ماه امسال 2هزارو683ميليارد تومان محصول در تالار فيزيكي مورد دادوستد قرار گرفته است كه از اين مقدار 1024ميليارد تومان متعلق به معاملات نقد و سلف فولاد بوده است.

اما در مقابل رشد معاملات فولاد در تالار فيزيكي بورس كالا، حجم معاملات محصولات پتروشيمي در مرداد‌ماه روبه كاهش است كه هنوز ارزيابي دقيقي درباره دلايل آن انجام نشده است. اطلاعات آماري مربوط به عملكرد بورس كالا در مرداد‌ماه بيانگر آن است كه حجم معاملات گوگرد60درصد، وكيوم باتوم 20 درصد، كنسانتره موليبدن 40 درصد و گازها و خوراك‌ها به‌طور ميانگين 50درصد كاهش يافته است.