نیازمندان واقعی تهران از طریق شورایاری های محلات تهران شناسایی و تحت حمایت های مادی و معنوی دستگاه های ذیربط قرار می گیرند.

به گزارش همشهری، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تعامل و مشارکت انجمن های معتمدین محل در شناسایی، حمایت و توانمندسازی نیازمندان واقعی میان ستاد هماهنگی شورایاری ها، کمیته امداد سازمان بهزیستی و شهرداری تهران گفت: وجود تنگناهای معیشتی، اقتصادی، فقر و عدم توانایی افراد و گروه های کم درآمد در تامین نیازهای اولیه معیشتی از مشکلات جدی شهر تهران به شمار می رود.

رسول خادم افزود: هم  اکنون کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، شهرداری، خیریه ها و تشکل های غیردولتی اقداماتی را در حمایت از نیازمندان انجام می دهند ولی سیستم مشخصی برای شناسایی و حمایت از نیازمندان واقعی که با تعامل دولت و مردم باشد وجود ندارد و این امر سبب برخی سوءاستفاده ها شده است.

به گفته وی، با توجه به گستردگی شهر تهران و آمار نیازمندان و افراد مستحق، ناکافی بودن منابع و سرانه کمک های دستگاههای مسئول و عدم دسترسی دستگاهها به بانک دقیق و جامع اطلاعات، تعامل میان شورایاری ها و نهادهای رسمی در این زمینه اجتناب  ناپذیر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر افزود: به دلیل نبود یک سیستم مشخص در این زمینه در مواردی، برخی افراد سودجو در قالب نیازمند از چندین دستگاه کمک دریافت و با گدانمایی از احساسات پاک مردم سوءاستفاده می کنند. از این رو با شناسایی نیازمندان واقعی توسط معتمدین و شهروندان هر محله این مسایل نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک درصد از متکدیان جمع آوری شده نیازمند واقعی بوده اند گفت: طرح حمایت از نیازمندان واقعی با همکاری معتمدین محل، شهرداری و کمیته امداد و بهزیستی به صورت آزمایشی در چند منطقه اجرا شده و نتایج بسیار خوبی درپی داشته است.

خادم افزود: در اجرای این طرح ابتدا نیازمندان واقعی با تاکید بر حفظ کرامت افراد توسط معتمدین محلات و از طرق مختلف همچون مساجد، مدارس و غیره شناسایی و سپس به کمیته امداد امام خمینی به عنوان دستگاه تخصصی معرفی خواهند شد.

وی سکونت در تهران و میزان درآمد ماهانه خانوار، تعداد اعضای خانواده و افراد تحت تکفل، میزان بهره مندی از امکانات زندگی، بیماری های صعب العلاج و پرهزینه در خانواده را از شاخص های قابل بررسی در این زمینه دانست و گفت: زنان سرپرست خانوار با داشتن چنین ملاک ها و شرایطی همچنین مفقودی  و یا متواری بودن همسر، طلاق و خانواده هایی که به دلیل کهولت و از کارافتادگی قادر به تامین معاش نیستند جزو نیازمندان واقعی محسوب می شوند.

وی افزود: پس از شناسایی و بررسی شاخص های تعیین شده،  ستاد حمایت از این خانواده ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری متشکل از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه، به عنوان مسئول، نماینده کمیته امداد، دبیر ستاد و نمایندگان بهزیستی، امور مساجد، بسیج و معتمدین محل آنان را تحت پوشش قرار می دهند و در این ستادها نیازها مشخص و طبقه بندی می شود و بر همین اساس دستگاههای اجرایی هر یک وظایف مشخصی را بر عهده خواهند داشت.

خادم درباره زمان آغاز این طرح نیز گفت: ۱۶ شهریور ماه همایشی با حضور کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و شهرداری برگزار و معتمدین محل در جریان آن با چگونگی اجرای طرح آشنا می شوند و شناسایی این دسته از نیازمندان در نیمه دوم شهریور ماه در سطح محلات آغاز می گردد.