مدیرکل پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اعلام کرد: کمک‌ مالی خانواده‌ها به مدرسه باید به‌حساب مدرسه واریز شود، این پول نباید ‌به‌صورت نقد و چک در وجه حامل باشد، همچنین دریافت کمک‌های مالی اجباری ممنوع است.

سيدرحيم ميرشاه‌ولد درباره نظارت بر مدارس در فصل ثبت‌نام و تخلفات صورت گرفته، به‌ويژه اخذ وجه اجباري هنگام ثبت‌نام، به خبرگزاري تسنيم گفت:‌ در شرايط فعلي، كار در مدارس دشوار است چرا كه آموزش و پرورش چندسالي است كه با مشكل كمبود اعتبار مواجه است و اين مسئله آثاري بر مدارس داشته و برخي از مدارس توانايي تأمين‌ هزينه‌هاي جاري مثل آب، برق، گاز و تلفن را ندارند. وي با اذعان به دريافت پول در مدارس دولتي افزود:‌ مديران مدارس براي خدمات آموزشي و پرورشي اعتبار كافي در اختيار ندارند و ناچارند براي تعليم و تربيت بهتر دانش‌آموزان دست كمك به‌سوي خانواده‌ها دراز كنند.ميرشاه‌ولد البته به مديران مدارس توصيه كرده كه براي دريافت كمك‌هاي اختياري از روش‌هاي پسنديده استفاده كنند؛ يعني مردم را در جريان مسائل واقعي مدرسه قرار دهند و توضيح داد: ما از مردم چيز پنهاني نداريم. وقتي مدرسه توانايي پرداخت پول قبض گاز را ندارد، مدير مدرسه آن را از خانواده‌ها پنهان نكند. »

اين اظهارات در حالي است كه وزير آموزش و پرورش مي‌گويد به مدارس سرانه مي‌دهيم و مديران مدارس اعلام مي‌كنند سرانه‌اي به‌حساب مدارس واريز نمي‌شود و بايد والدين دانش‌آموزان به مدارس كمك مالي كنند. مديركل پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش هم با اشاره تلويحي به اين اصل اعلام كرد:«مدرسه دولتي طبق قانون اساسي نمي‌تواند پول دريافت كند اما تعليم و تربيت كاري است كه اگر مي‌خواهيم با كيفيت انجام شود با اعتبارات دولتي امكان‌پذير نيست. مدير مدرسه وقتي مسئوليت مي‌پذيرد تمايل دارد تا تعليم و تربيت باكيفيت به دانش‌آموزان ارائه كند و اگر خانواده‌ها به مدرسه كمك مالي كنند، مدير مدرسه مي‌تواند فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي باكيفيتي ارائه كند.»