تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

فهیمه پناه‌آذر: می‌گوید از ۸۵ سال عمری که از خدا گرفته، ۶۴ سالش را در تهران گذرانده است؛ شهری که از نظر او یک کشور است و طبیعت زیبای آن جای خود را به ساختمان‌های عریض و طویل می‌دهد.

حسين محجوبي از بزرگان نقاشي معاصر است. او سال 1309در لاهيجان به دنيا آمد و خيلي‌ها به نام نقاش طبيعت مي‌شناسندش. محجوبي با شهرداران زيادي در پايتخت كار و برايشان بوستان و فضاي سبز طراحي كرده است. او نقاشي است كه در رشته معماري درس خوانده و بوستان زيباي ساعي را براي هميشه در قلب پايتخت به يادگار گذاشته است. محجوبي اين روزها مراحل پاياني تابلوي «خيام» را پشت‌سر مي‌گذارد و قرار است از اين اثر هنري در بزرگداشت خيام نيشابوري پرده‌برداري شود.

  • درخت و اسب، حيات و انرژي

محجوبي كه در بيشتر آثارش از درخت و اسب استفاده مي‌كند، اسب را نماد انرژي و درخت را نماد حيات مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: همه طبيعت زيبا را از بين برده و به جاي آن برج ساخته‌ايم. 15سال ديگر اگر آب نداشته باشيم، بايد همين برج‌ها را رها كنيم و به جاي ديگري برويم. جمعيت زمين از 7ميليارد نفر هم بيشتر شده و اين همه انسان مگر روي زمين جا مي‌شوند؟ جمعيت بيش از حد تعادل زندگي و طبيعت را از بين مي‌برد و واقعا نمي‌دانم با اين جمعيت چه بايد كرد. هر چيزي سير طبيعي خود را دارد و ما انسان‌ها دنيا را به برهوت تبديل كرده‌ايم. دغدغه من اين است و همواره اين دغدغه را در نقاشي‌هايم مي‌آورم.

وي در ادامه تصريح مي‌كند: به كشورهاي زيادي سفر كرده‌ام ازجمله چين و هند كه مملو از جمعيت هستند و كشورهاي اروپايي كه به‌گونه‌اي تعادل و توازن انسان و طبيعت در آن وجود دارد. ايران سرزميني است با مجموعه طبيعت زيبا و فرهنگ‌هايش كه حريفي نداشته و ندارد. ايران هنوز هم ايران است. همه‌‌چيز در دنيا در حال حركت است و روي نظم خود پيش مي‌رود و اساس قوانين طبيعي و الهي كل عالم در حال تغيير و تحول است.

  • شيوه خاص محجوبي

محجوبي علاوه بر علاقه‌اي كه به طبيعت دارد، در بخشي از آثار خود دنياي كودكي و زادگاهش را روايت مي‌كند. او در پاسخ به اين سؤال كه به كدام يك از مكتب‌هاي نقاشي تعلق دارد، مي‌گويد: 50سال است از فضاي سبز، درخت و طبيعت زيبا نقاشي مي‌كشم. چه ما باشيم چه نباشيم، طبيعت كار خود را مي‌كند. پدرم مينياتوريست بود و من به واسطه و كمك او تمام اين «ايسم»هايي را كه در نقاشي وجود دارد كار كردم اما به اين نتيجه رسيدم كه بايد شيوه مخصوص خودم را داشته باشم.

  • نگارگري بر بوم

وي مي‌افزايد: براي من هر يك از اجزاي طبيعت نماد خود را دارد. همه عالم مقدس است و درخت مقدس‌ترين آنهاست. سبك من نقاشي درخت است، اسب است و انسان. شيوه نقاشي محجوبي مانند هر نقاش بزرگ ديگر ويژه و منحصر به‌خود او است.
او درباره نوع نقاشي‌هايش مي‌گويد: همانطور كه گفتم، هنر ما مينياتور بود و اين هنر مينياتور در دنيا شاخص است. هميشه دوست داشتم و سعي كرده‌ام اين لطافت نگارگري را در نقاشي‌هايم داشته باشم.

  • بزرگداشت و نمايشگاه محجوبي

حسين محجوبي با بيش از نيم قرن مطالعه و تحقيق در سير تحول هنرهاي تجسمي ايران و جهان تاكنون در 56نمايشگاه انفرادي و بيش از 60نمايشگاه گروهي در داخل و خارج ايران شركت كرده و بارها مورد تقدير قرار گرفته است. او سال 1380نگارخانه آشيان نقش و مهر را براي ايجاد فضاي مناسب معرفي جوانان هنرمند ايران به دوستداران هنر و فرهنگ تاسيس كرد.

مراسم بزرگداشت و رونمايي از تمبر استاد محجوبي نخستين جمعه شهريورماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد و همزمان نمايشگاه مرور بر آثار استاد محجوبي با نمايش 30 اثر نقاشي در معرض ديد علاقه‌مندان قرارگرفت. اين نمايشگاه تا 16شهريور در نگارخانه شماره يك فرهنگسراي ارسباران داير است.