آنگونه كه سردار تيمور حسيني در نشست خبري اعلام كرده، 4طرح از ابتداي مهرماه در اولويت پليس راهور تهران قرار دارد كه شامل كنترل تخلفات سرويس مدارس، برخورد با تخلفات توقف غيرمجاز، برخورد با وسايل نقليه دودزا و كنترل معاينه فني خودروهاست.
در مهمترين طرح، پليس قرار است با كنترل دقيق بر عملكرد رانندگان سرويس مدارس از روز اول مهر، مهمترين عامل ترافيك در معابر پايتخت را مديريت كند. براساس كارشناسيهاي صورتگرفته از سوي پليس و مديريت شهري، نگراني والدين از وضعيت مبهم سرويس مدارس در روزهاي نخست سال تحصيلي موجب ميشود بسياري از آنان از خودروي شخصي استفاده كنند و اين اقدام موجب شكلگيري ترافيكهاي سنگين در بزرگراهها و معابر منتهي به مدارس ميشود.
- برنامه جامع براي سرويس مدارس
پليس و مديريت شهري از 3ماه پيش طرح ساماندهي سرويس مدارس را برنامهريزي كردند تا با اتكا به روشهاي كنترلي، دانشآموزان با خودروهاي امن و مناسب مسير خانه و مدرسه را طي كنند. مهمترين خط قرمز پليس برخورد با تخلفات حادثهساز سرويس مدارس است كه به گفته حسيني درصورت تكرار تخلفات حادثهساز مثل سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز و عدمرعايت حقتقدم، كارت صلاحيت رانندگان سرويس مدارس ابطال ميشود.
موضوع شهريه سرويس مدارس نيز يكي از روشهاي كنترلي پليس راهور است كه مردم ميتوانند تخلفات شهريه را به شماره تلفن1888 اعلام كنند و پليس نيز آن را كنترل ميكند.همزمان با آغاز سال تحصيلي، توجه بيشتري به محدودههاي ترافيكي پايتخت صورت ميگيرد. رئيس پليس راهور در اينباره به رانندگان سرويس مدارس هشدار داد كه قوانين مربوط به طرحهاي ترافيكي را رعايت كنند. بدينترتيب تنها سرويسهايي ميتوانند در داخل طرح زوج و فرد و طرح ترافيك تردد كنند كه يا تاكسي باشند يا مجوز طرح ترافيك داشته باشند.
در غيراين صورت هر بار 20هزار تومان جريمه خواهند شد. همچنين پليس با خودروهايي كه بدون مجوز لازم در تهران اقدام به جابهجايي دانشآموزان كنند برخورد خواهد كرد. اين وسايل نقليه متخلف به پاركينگ منتقل ميشوند و به مدير مركز آموزشي اعلام ميشود تا خودروي مجاز ديگري براي تردد درنظر گرفته شود.
- آموزش، راهي براي كاهش تصادف
روند كاهش تصادفات سرويس مدارس، محور ديگر نشست خبري ديروز بود. براساس اطلاعات اعلامي پليس راهور، سال گذشته هيچ تصادفي از سرويس مدارس گزارش نشد. سال گذشته حدود 10هزار نفر از 15هزار راننده سرويس مدارس پايتخت در مراكز علمي كاربردي، آموزش ديدند و ساير رانندگان نيز سالهاي قبل آموزش ديده بودند.
بدينترتيب كمتر از 10درصد آنان بدون مجوز لازم فعاليت كردند كه بهرغم ديدن آموزش موفق به دريافت كارت صلاحيت سرويس مدارس نشدند. كاهش تصادف و تلفات سرويس مدارس همزمان با كاهش تلفات و حوادث رانندگي در تهران دنبال ميشود. در 4ماه نخست 192نفر در حوادث رانندگي تهران جان خود را از دست دادند كه نسبت بهمدت مشابه سال93، 6درصد كاهش نشان ميدهد. 29درصد از آنان موتورسوار، 21درصد سرنشين وسيله نقليه و 47درصد عابران پياده بودند. اما هيچيك مربوط به مدارس و چرخه تحصيلي تهران نميشود.
پليس همچنين براي مقابله با ترافيك مهر و آلودگي هوا، طرح تشديد برخورد با تخلفات موتورسواران را در دستور كار دارد. به گفته حسيني، 4تخلف عمده كه نبايد موتورسواران مرتكب آن شوند عبارتند از تردد در گذرگاههاي عابر پياده و خطوط ويژه و معابر ممنوعه، عدمتوقف پشت خط ايست، عدماستفاده از كلاه ايمني و سرعت غيرمجاز.
- همكاري براي اجراي طرح كاهش
قرار است بهزودي طرح كاهش (LEZ) براي كنترل آلودگي هوا و ترافيك 6ماهه دوم سال از سوي مديريت شهري به اجرا درآيد. رئيس پليس راهور تهران درخصوص اجراي اين طرح تصريح كرد: طرح كاهش، مصوبات خود را در جلسات و كميسيونهاي مختلف اخذ كرده و ما موظف به اجراي قانون و مصوبات قانوني هستيم؛ ضمن اينكه LEZ بهعنوان يك طرح زيستمحيطي ميتواند براي برونرفت تهران از مسائل زيستمحيطي كمك كند و قابليت اجرا را نيزخواهد يافت.