به اين ترتيب در روزهاي آينده موج ديگري از سفرهاي جادهاي آغاز خواهد شد، نشان به آن نشان كه براساس آمار، حجم ترددها در 11روز ابتدايي شهريور امسال در مقايسه با 2ماه گذشته، افزايش 5درصدي داشته است.پليس كه پيش از اين اعلام كرده بود شهريور، ماه خونين جادههاي ايران است، حالا و در آغاز نيمه پاياني اينماه به رانندگان پر خطر هشدار داده نسبت به خطاي آنها نهتنها چشمپوشي نميكند بلكه سختگيري بيشتري خواهد داشت.
رئيس پليس راه كشور «انحراف به چپ خودروها» را در صدر فهرست خطاهايي كه با آنها برخورد جدي خواهد شد اعلام كرد و گفت: «برابر ابلاغيه صادره خودرو اين دسته از رانندگان كه براي خود و ساير رانندگان خطرآفرين هستند ۷۲ساعت توقيف ميشود.»
سرهنگ حميدي با اشاره به اينكه سفرهاي تابستاني همچنان در روزهاي پاياني شهريور رو به افزايش است، مهمترين علل حوادث رانندگي در چند روز گذشته و آخرين واژگوني را ناشي از خستگي و خواب آلودگي و انحراف به چپ ناشي از عجله و شتاب اعلام كرد و تأكيد كرد: «خودرو رانندگاني كه با سرعت و سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ موجب ايجاد خطر براي خود و ساير رانندگان شوند قطعاً بدون اغماض 72ساعت توقيف ميشود.»
به گزارش سايت پليس راهور، رئيس پليس راه راهور ناجا شماره تلفن 88255555، تلفن گوياي 120و سايت www.rahvar120.ir را 3مسير اعلام آخرين وضعيت راهها و محدوديتهاي تردد و ترافيك محورها اعلام كرده و از رانندگان خواسته است حتماً با اين امكانات فراهم شده مسير مناسب و زمان مناسب را براي سفر خود درنظر بگيرند.
- هشدار دوباره براي شهريور
موضوع سفرهاي شهريور اين روزها مهمترين دغدغه پليس راهنمايي و رانندگي است، آنقدر كه رئيس پليس راهور كشور كه در آخرين روز هفته گذشته به گرگان سفر كرد بود، يكبار ديگر به مردم يادآوري كرد كه شهريور، ماه خونين جادههاي ايران است و گفت: «از مجموع كشتهشدگان 40درصد رانندگان، 20درصد عابران پياده و بقيه سرنشينان خودروها و وسايل نقليه موتوري بودند.»
او هم خط قرمز پليس راهور را رانندگان پرخطر دانست و گفت: «خودروي رانندگاني كه 2تخلف حادثه ساز همزمان داشته باشند، توقيف خواهد شد تا ضمن حفظ جان راننده و سرنشينان آن به ديگر رانندگان نيز صدمهاي وارد نشود.»
سردار تقي مهري، سرعت غيرمجاز، تجاوز به چپ، بيتوجهي به جلو بهدليل خستگي و خواب آلودگي و عدماستفاده از كمربند ايمني را از مهمترين دلايل تصادفات رانندگي برشمرد و گفت: «بيتوجهي به جلو بهدليل خستگي و خواب آلودگي با 37درصد بيشترين فراواني را داشته است. اين عامل (بيتوجهي به جلو بهدليل خستگي و خواب آلودگي) بيشتر در محورهاي كويري مثل مسير تهران- مشهد و محورهاي ارتباطي استانهاي اصفهان، يزد و كرمان بوده است.»
اگر چه اكنون به استناد آمار پليس بيشتر از 90درصد رانندگان خودروها از كمربند ايمني استفاده ميكنند اما آنطور كه رئيس پليس راهور كشور گفته عدماستفاده از كمربند ايمني توسط سرنشينان خودروها از ديگر عوامل اصلي در آمار بالاي كشتهشدگان و مصدومان سوانح رانندگي كشور است.
توصيه هميشه پليس به مسافران جادهها برنامهريزي مناسب براي سفر، معاينه فني خودرو، مشخص كردن مسير حركت، استراحت پيش از رانندگي، توقف بلافاصله و استراحت پس از احساس كمترين خستگي وخواب آلودگي بوده است. شايد اگر بدانيم در سفر همهچيز حتي تنها به رانندگي صحيح ما بستگي ندارد، توصيههاي پليس را جديتر بگيريم.منهاي رانندگاني كه ممكن است هيچ كدام از اين توصيهها را رعايت نكنند و براي ما هم حادثه ساز شوند، فقط 4هزار نقطه حادثه خيز در محورهاي درون و برونشهري كشور وجود دارد. اين آماري است كه خود پليس اعلام و تأييد ميكند.