همشهری آنلاین: دعوت وزیر علوم از دانشمندان سراسر جهان برای همکاری‎های علمی مشترک، زمان اعلام نتایج دوره‌های دکترای پژوهش‌محور دانشگاه آزاد، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای پیشگیری از ایدز در دانشگاه‌ها و ... از اهم اخبار آموزش در روز یکشنبه ۱۵ شهریور ۹۴ است.

  • دعوت وزیر علوم از دانشمندان سراسر جهان برای همکاری‎های علمی مشترک

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم: دكتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با انتشار مقاله‌اي در نشريه ساينس از دانشمندان سراسر جهان براي انجام همكاري‌هاي مشترك علمي، پژوهشي و فناوري با مراكز علمي كشورمان، به ايران دعوت كرد و در آن نوشت: «ایران اکنون با گذشت بیش از 35 سال از انقلاب، در حال ورود به عصر تازه‌ای از تعامل و همکاری بین‌المللی است. ما از دانشمندان سراسر جهان دعوت می‌کنیم که یک برنامه همکاری با دانشمندان ما را آغاز نمایند. ایران آماده است».

  • 16 شهريور؛ اعلام نتایج دوره‌های دکترای پژوهش‌محور دانشگاه آزاد

فارس: نتایج داوطلبان دوره‌های دکترای پژوهش‌محور دانشگاه آزاد اسلامي، روز 16 شهریور ماه از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می‌شود.

  • آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور

مهر: سال تحصیلی ۹۴-۹۵ حوزه‌های علمیه کشور با برگزاری مراسمی در مدرسه علمیه فیضیه آغاز شد كه طي آن آیت‌الله حسین نوری همدانی، آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله حسینی بوشهری پیرامون جایگاه والای شغل طلبگی و لزوم توجه طلاب و استادان حوزه‌های علمیه نسبت به تعلیم و تربیت سخنرانی کردند.

  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای پیشگیری از ایدز در دانشگاه‌ها

مهر: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص اجرای برنامه‌های پیشگیری و كنترل HIV/AIDS تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه به امضاي دكتر مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و دكتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت رسيده است.

  • شش پیشنهاد تسهيلاتي جديد برای نخبگان کشور

تسنيم: اعضاي کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادات جدیدی به‌ عنوان تسهیلات برای نخبگان مطرح كردند كه اهم آنها عبارتند از:

* اختصاص حداقل 20 درصد از ردیف‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی به نخبگان و الزام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تخصیص چنین سهمی در مجوزهای استخدام

* اختصاص حداقل 30 درصد از مجوزهای استخدام اعضای هیئت علمی دستگاه‌ها به نخبگان

* اعطای تسهیلات بانکی جهت خرید و ساخت مسکن با حداقل کارمزد و اقساط بلندمدت و اعطای تسهیلات ازدواج

* حمایت مادی محیط‌های علمی نخبه‌پرور اعم از مدارس، دبیرستان‌ها، پژوهش‌سراها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با نظارت بنیاد ملی نخبگان

* حمایت مادی و معنوی از ایجاد و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد حامی علم و فناوری

* ارائه تسهیلات تشویقی به بکارگیرندگان نخبگان از جمله شرکت‌های خصوصی مانند معافیت‌های مالیاتی