همشهری‌آنلاین: برنامه‌های هفته ملی کودک امسال با تکیه بر مفهوم صلح و با بهره‌گیری از جلوه‌های تصویرگری برگزار می‌شود و شعر درخت دوستی بنشان که... به عنوان نماد مفهوم صلح انتخاب شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم و مشاور رییس پژوهشگاه با بیان این مطلب در نشست برنامه ریزی هفته ملی کودک تصریح کرد: محور برنامه‌های امسال هفته کودک جامعه پایدار است.

وی با اشاره به نزدیکی روز جهانی صلح با روز جهانی کودک افزود:مفهومی که امروزه جامعه ما و دیگر جوامع را با رویکردی متفاوتتحث تأثیر قرار می‌دهد صلح استزیرا که جنگ زمانی به پایان می‌رسد که صلح روی دهد.

او خاطر نشان کرد :مفهومی را که امسال در پایداری به آن نگاه می‌کنیم صلح است.

‌طباطبایی با بیان اینکه بیان قصه ها شیوه سال‌های گذشته برای بیان مفاهیم مورد نظر بودندتصریح کرد :امسال می‌خواهیم انتقال مفاهیم صلح با تصویرگری از طریق نقاشی، عکاسی ، نقاشی متحرک و... صورت گیرد.

قائم مقام ایکوم تصریح کرد که در ایکوم و پژوهشگاه به شکل نشانه موزه ای را پایگاه قرار می‌دهیم که به احتمال زیاد کاخ موزه نیاوران خواهد بود.

وی افزود: کاخ نیاوران در سال 93 در سطح موزه‌های بزرگ در شاخص کودک و نوجوان،موزه برتر شناخته شده است.
طباطبایی اظهار داشت :5مهر در موزه ملی برنامه پنه لوپه که نماد وفاداری است برگزار می‌شود و شعر درخت دوستی بنشان که...به عنوان نماد مفهوم صلح امسال انتخاب شده است.

لیلا کفاش زاده رییس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با بیان گوشه ای از فعالیت‌های این دفتر به شرح برنامه‌های پژوهشگاه در روز جهانی و هفته ملی کودک پرداخت.

او افزود:رونمایی از ثبت دومین عروسک بومی در فهرست میراث ناملموس، رونمایی کتاب تکه و تکه چی (پوپک عظیم پور)، رونمایی دی وی دی زیر گنبد کبود (سودابه سالم )، طراحی پوستر و کارت پستال با عکس کودکان دوره قاجار ، امضای تفاهم نامه با هلال احمر و برپایی نمایشگاه تکم از برنامه‌های پژوهشگاه است.

کفاش زاده تصریح کرد:امسال چهارمین سال پیاپی است که برنامه‌های روز جهانی کودک (16مهرماه )در قالب هفته ملی کودک (15تا22مهر ماه) توسط چندین نهاد و سازمان برگزار می‌شود که این نشان از اهمیت موضوع کودک دارد.

درادامه نمایندگانی از موزه‌های فرش،آبگینه ، عروسک‌های ملل ،موزه ملی ،موزه صلح ، موسسه آوای طبیعت پایدار، موزه گرافیک، موزه سعد آباد، موزه نیاوران ، گروه فرهنگی راز گردونه و... به بیان برنامه‌های خود در هفته ملی کودک پرداختند.