تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷

۵۰هزار تومان قیمت یک بلیت مسابقه فوتبال آن هم در تهران؛ این شاید گران‌ترین بلیت یک مسابقه فوتبالی باشد که در ورزشگاه‌های ایران فروخته شده است؛

ماجرا از آنجا شروع شد كه ديدار تيم ملي فوتبال افغانستان در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني روسيه به دلايل امنيتي در تهران برگزار مي‌شود؛ مسئله‌اي كه با توجه به همجواري ايران و افغانستان مي‌تواند يك فرصت طلايي در جهت كمتر شدن شكاف‌هاي موجود اجتماعي كه متأسفانه در چند سال اخير ايجاد شده است، باشد. در اين ميان اما مشكلات بسياري در سر راه اين بازي‌ها در تهران و مشهد به‌وجود آمد كه برخلاف قبول مسئوليت ميزباني افغانستان در ايران بود. يكي از موضوعاتي كه در فضاي مجازي مورد توجه قرار گرفت اين بود كه بليت 50هزار توماني براي اين مسابقه توسط ايران تحميل شده است و تمام عايدي آن به فدراسيون فوتبال ايران مي‌رسد. اين مسئله را اما «سيدعليرضا آقازاده»، دبيركل فدراسيون فوتبال افغانستان تكذيب مي‌كند. او درخصوص ميزباني ايران از تيم فوتبال افغانستان در رقابت‌هاي مقدماتي جام‌ جهاني گفت: براي انجام اين كار فدراسيون فوتبال ايران خيلي زحمت كشيد؛ درحالي‌كه هيچ كشوري اجازه ميزباني به افغانستان را نمي‌داد اما ايران اين اجازه را به ما داد و ما از اين بابت بسيار ممنونيم. طي روزهاي اخير اخباري منتشر شده بود كه مقامات فدراسيون فوتبال ايران را ناراحت كرده چرا كه در اين اخبار آمده قرار است درآمدهاي حاصل از بليت‌فروشي ديدار افغانستان و ژاپن به فدراسيون ايران برسد؛ اين در حالي است كه تمام اين پول‌ها به فدراسيون فوتبال افغانستان خواهد رسيد.آقازاده در مورد تعيين قيمت بليت براي اين ديدار كه براي هر نفر 50هزار تومان درنظر گرفته شده گفت: ابتدا قصد داشتيم اين بليت‌ها را طبق جايگاه‌هاي مخصوص خود به 3 قيمت 20، 30 و 50هزار تومان بفروشيم، اما پس از اينكه فيفا و AFC قبول نكردند تا هواداران در طبقه دوم ورزشگاه آزادي كه بدون صندلي است، مستقر شوند در جلسه‌اي كه با مسئولان داشتيم مقرر شد تا تمامي اين بليت‌ها به قيمت 50هزار تومان عرضه شود.

دبيركل فدراسيون فوتبال افغانستان با بيان اينكه ديدار تيم ملي افغانستان با ژاپن به‌صورت مستقيم پخش خواهد شد، يادآور شد: پس از اينكه ديديم استاديوم 100هزار نفري پرنمي‌شود و ما فقط مي‌توانيم پذيراي حضور 30هزار نفر از مردم افغانستان در اين ورزشگاه براي تماشاي ديدار با ژاپن باشيم و براي اينكه مخارج برگزاري اين ديدار در ايران در بيايد تصميم گرفتيم تمام بليت‌ها 50هزار توماني شود، چرا‌كه فدراسيون فوتبال افغانستان مثل ساير فدراسيون‌هاي دنيا نيست كه پول زيادي داشته باشد و بخواهد از اين پول‌ها هزينه كند.وي يادآور شد: از فدراسيون فوتبال ايران تشكر مي‌كنيم كه براي اين اقدام و ميزباني از افغانستان زحمات زيادي را متقبل شدند. به‌خصوص آقايان كفاشيان و اسدي آنها در واقع همسايگي را براي ما تمام كردند و دستشان درد نكند.آقازاده تأكيد كرد: قرار است فدراسيون فوتبال ايران به ضمانت ما هزينه‌ها را متقبل شود و در آخر ما با آنها حساب و كتاب خواهيم كرد. در اين بين هيچ پول اضافه‌اي به جيب فدراسيون ايران نمي‌رود و اتفاقا اين ميزباني فقط براي آنها يك دردسر اضافه‌اي را ايجاد خواهد كرد. به‌نظر مي‌رسد كه فرصت برگزاري چنين ديدارهايي در تهران مي‌تواند به عميق‌تر شدن پيوندهاي تاريخي و فرهنگي ميان 2كشور ايران و افغانستان كمك كند و باعث شود كه برخي سوءتفاهمات موجود برطرف شود.